Prawie połowa pacjentów olkuskiego Nowego Szpitala chciałaby, żeby szpitalne posiłki były lepsze, a ponad 40% oczekuje lepszego wyposażenia sal. Ponad jedna trzecia pacjentów uważa, że personel mógłby być bardziej życzliwy, wyrażać się w sposób bardziej zrozumiały i uważniej słuchać tego, co pacjent ma do powiedzenia. Tak wynika z ankiet, które kilka miesięcy temu wypełniali mieszkańcy Olkusza i okolic. Zarząd Nowego Szpitala chciał wiedzieć, co na temat usług w szpitalu myślą jego pacjenci. Do pełni zadowolenia jeszcze daleko, ale miejmy nadzieję, że kierownictwo lecznicy weźmie sobie do serca uwagi olkuszan i w następnej ankiecie więcej będzie komplementów niż zażaleń.

Oprócz lepszych posiłków i wyposażenia sal, pacjenci wskazywali również na inne aspekty działalności lecznicy, które ich zdaniem wymagają zmian. 32% ankietowanych chciałoby łatwiejszego dostępu do łazienki, a 25% jest zdania, że łazienki powinny być bardziej dostosowane do potrzeb chorych (m.in. wyposażone w poręcze i uchwyty). 34% ankietowanych uważa, że szpital powinien dysponować bardziej nowoczesnym sprzętem medycznym. Prawie 28% narzeka, że na terenie szpitala nie można dokonać drobnych zakupów. Podobna ilość chciałaby większej dbałości o czystość. Jedna czwarta respondentów twierdzi, że w szpitalu powinny być lepsze warunki do snu i wypoczynku oraz do spożywania posiłków. Niespełna 24% oczekiwałoby dostępu do internetu.

Mieszkańcy byli proszeni również o opinie na temat lekarzy prowadzących i pielęgniarek. Pacjenci również w tym względzie oczekują zmian. Tym, co najistotniejsze jest 41 % odpowiedzi przy wariancie „szybsze reagowanie personelu pielęgniarskiego na wezwanie pacjenta”. Niekoniecznie należy interpretować ten wynik jako przytyk do białego personelu, ale raczej do zarządu szpitala i polityki kadrowej. Od dawna pielęgniarki i pacjenci apelują, że pielęgniarek jest za mało i nie są w stanie sprostać wszystkim oczekiwaniom. Wynik ankiety pokazuje, iż jest to duży problem dla chorych korzystających z olkuskiego szpitala. 32% procent chciałoby, aby pielęgniarki były bardziej życzliwe, 29% oczekiwałoby większej staranności przy wykonywanych zabiegach, 28% z kolei większej dostępności lekarzy, a 26% uważniejszego słuchania.

W przypadku lekarzy prowadzących najgorzej została oceniona dostępność  lekarza, kiedy pacjent go potrzebuje. Zmian w tym zakresie domaga się 36% mieszkańców. Jedna trzecia pacjentów chciałaby większej życzliwości, wyrażania się w zrozumiały dla przeciętnego człowieka sposób, uważnego słuchania i wyjaśniania wszelkich kwestii związanych z planowanym zabiegiem lub badaniem. Również 30% pacjentów chce po prostu, żeby zabieg operacyjny był przeprowadzony dobrze.

Co jeszcze nie podoba się pacjentom szpitala? Lista jest dość długa, ale najważniejsze aspekty wskazane przez mieszkańców to: brak dostępu do badań lub zła ich jakość, niedbalstwo, brak poszanowania pacjenta, brak przychodni gastrologicznej, brak szybkiej reakcji na SOR, stare łóżka i potargana pościel, brudne łazienki i ich brak przy każdej sali, kolejki do przychodni specjalistycznych, zarządzanie, redukcje zatrudnień, łapówkarstwo, brak intymności, zimne i niesmaczne posiłki, ogólny nieład i brak informacji o przebiegu leczenia. Olkuszanie chcieliby, aby w ich szpitalu było więcej specjalistów i pielęgniarek, żeby każdy był życzliwy i miał więcej empatii w stosunku do chorego. Dla większej wygody pacjentów mile widziane byłyby: darmowa telewizja i nieograniczony dostęp do kawy i herbaty.

Są również i takie dziedziny, które zdaniem olkuszan funkcjonują bez zarzutu i pacjenci są z nich zadowoleni. Na tej liście znalazły się: odnowione sale, wygląd zewnętrzny, lokalizacja, czystość (znalazła się również po stronie uwag), oddział ginekologiczny, dowolny czas odwiedzin, miły personel na oddziale dziecięcym, szybkość reakcji, zgrany zespół pielęgniarski, miła atmosfera dzięki pielęgniarkom w nocnej i świątecznej POZ.

Ankieta nie jest jedyną formą, w jakiej pacjenci mogli się anonimowo wypowiedzieć. Od kilku miesięcy działa strona www.zapytajoszczegoly.pl, za pośrednictwem której każdy może zadać pytanie dotyczące szpitala i zamieścić swoją opinię. Można zapoznać się z wcześniej zadanymi pytaniami i odpowiedziami na nie.

– Staramy się zmieniać szpital tak, żeby jak najlepiej służyć pacjentom. Wiemy, że przy tej okazji pojawia się wiele pytań i wątpliwości. Stąd pomysł na stronę, gdzie mieszkańcy mogą zadawać pytania – uważa Norbert Kubański, prezes Nowego Szpitala w Olkuszu.

Miejmy nadzieję, że za wynikami ankiet pójdą konkretne działania, a nie okażą się jedynie sztuką dla sztuki. 

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze