Za wąska ulica? Szerzej nie będzie

wasze interwencje nowe- Ulica Parkowa jest za wąska – po raz kolejny alarmują nasi Czytelnicy. Olkuski magistrat administrujący tą drogą ma w tej kwestii odmienne zdanie.

Przypomnijmy, że już kilka lat temu, na etapie remontu ul. Parkowej mieszkańcy zwracali uwagę, że poszerzenie tego traktu powinno być priorytetem. Gdy do tematu powróciliśmy w 2015 roku, rzecznik Urzędu Miasta i Gminy w Olkuszu przekonywał, że szerokość ulicy jest zgodna z przepisami (5 m), a stara nawierzchnia miała szerokość od 4,60 m do 4,80 m. Już wtedy mogliśmy się też dowiedzieć, że „(…) panuje tendencja do zawężania szerokości dróg w miastach, ponieważ duże szerokości powodują odczucie nadmiernego bezpieczeństwa i zaufania do umiejętności własnych kierowców oraz - w konsekwencji - wzrostu prędkości pojazdów”.
Pod koniec ubiegłego roku jedna z naszych Czytelniczek zaproponowała, by na ulicy wymalować linie pośrodku jezdni, aby kierowcy mieli choć minimalne poczucie bezpieczeństwa, zwłaszcza, gdy z naprzeciwka jedzie ciężarówka. Wówczas magistrat stał na stanowisku, że niczego to nie zmieni, bo od tego droga nie stanie się szersza.

Problem z szerokością ul. Parkowej powrócił, gdy na ulicach miasta pojawiły się nowe autobusy.
- Niektóre trasy przebiegają przez wąską ul. Parkową. Minięcie się tam z nowoczesnym, szerokim autobusem graniczy z cudem. Czy gmina nadal nie ma zamiaru poszerzyć ul. Parkowej w trosce o bezpieczeństwo jej użytkowników? - pyta władz miasta za naszym pośrednictwem zmotoryzowany olkuszanin.

Rzecznik prasowy olkuskiego magistratu Michał Latos jak mantrę powtarza, że nie ma planów poszerzenia ul. Parkowej. Jako jeden z dwóch powodów wymienia brak możliwości poszerzenia. -Jest tam na tyle mało miejsca, że pasów ruchu już szerszych zrobić nie można bez uszczerbku dla prowadzonych mediów oraz możliwości skutecznego odprowadzania wody – twierdzi Michał Latos.

Jaki jest drugi powód? - Urbaniści już od wielu lat powtarzają, że bezpieczeństwu na drogach sprzyjają węższe pasy ruchu zamiast szerszych. Podstawowym efektem węższych pasów jest mniejsza prędkość kierowców na danym odcinku, a co za tym idzie - większe bezpieczeństwo dla uczestników ruchu, zwłaszcza pieszych. Im szersze pasy ruchu, tym większe poczucie bezpieczeństwa kierowców, którzy - niestety - przekładają je na wyższą prędkość. Z tego też powodu we wszystkich nowoczesnych miastach dąży się do zwężania ulic, a nie ich poszerzania. I choć rodzi to pewne protesty wśród kierowców, jest to tendencja raczej nieodwracalna – mówi Michał Latos.

Co Wy na to? Przychylacie się bardziej do do opinii interweniujących mieszkańców czy też stanowiska urzędu?


Komentowanie dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub załóż nowe konto.