Olkusz
Od zamknięcia biegnącej przez Olkusz południowej jezdni Drogi Krajowej nr 94 minęły ponad trzy miesiące: postanowiliśmy zatem przyjrzeć się postępom prac, a także sprawdzić, z jakimi zadaniami uporał się już wykonawca przebudowy oraz jakie będą dalsze etapy robót.
Przypominamy, że inwestycję realizuje konsorcjum firm NDI, NDI Sopot, MASFALT oraz DROGOMEX: sam zakres prac jest natomiast bardzo szeroki i obejmuje nie tylko modernizację samej jezdni, ale także przebudowę licznych sieci technicznych oraz stworzenie nowoczesnej infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Jak możemy przeczytać na stronie internetowej dedykowanej specjalnie dla remontu olkuskiego odcinka „krajówki”, do tej pory zrealizowano już szereg kluczowych etapów tej przebudowy.
W październiku przeprowadzono bowiem przepięcie kolejnego wodociągu do nowo wykonanej sieci, a także kontynuowano budowę kanalizacji sanitarnej wraz z montażem zbiornika retencyjnego przy ulicy Wspólnej. Prace obejmowały również przebudowę sieci gazowej, teletechnicznej oraz elektroenergetycznej, w tym przepięcie tych sieci w nowe lokalizacje. Trwają także prace przy budowie muru oporowego, który posiada już fundamenty, oraz wylano tam pierwsze betonowe ściany.
Na dodatek zakończono wyburzanie części przejścia podziemnego, prowadzącego w kierunku Hali Sportowo-Widowiskowej Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, przy którym trwają obecnie prace zbrojarsko-ciesielskie. Rozpoczęto za to rozbiórkę przejścia podziemnego w kierunku Osiedla Słowiki oraz zabezpieczono pobliski ciepłociąg. Kolejne istotne postępy dotyczą zbiornika retencyjnego przy ulicy Wspólnej, który został już ukończony i zasypany. Rozpoczęto także prace ziemne przy budowie nowego zbiornika w pobliżu ulicy Pakuska, gdzie kontynuowane są jednocześnie prace przy przebudowie sieci wodociągowej, gazociągowej, teletechnicznej oraz elektroenergetycznej.
Niezależnie od postępu prowadzonych prac, wielu mieszkańców wciąż wyraża swoje zaniepokojenie bezpieczeństwem przejść dla pieszych w ciągu Drogi Krajowej 94: choć trasa zyskała dodatkowe oświetlenie i oznakowanie, to ich zdaniem w niektórych miejscach, na przykład przy ulicy Cegielnianej, zagrożenie dla pieszych stanowi brak sygnalizacji świetlnej oraz niewystarczające doświetlenie w godzinach porannych. Z kolei według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, obecne rozwiązania, takie jak chociażby wspomniane dodatkowe oświetlenie czy ograniczenie dopuszczalnej prędkości do 50 km/h, są wystarczające. W konsekwencji, zarządca DK94 nie przewiduje dalszych zmian w zabezpieczaniu przejść dla pieszych.
Warto podkreślić, że w ramach inwestycji opiewającej na kwotę ponad 217 milionów złotych przewidziano m.in. modernizację sześciu skrzyżowań oraz budowę dwóch przejść podziemnych i kładki dla pieszych. Kluczowym etapem przebudowy będzie natomiast budowa dwupoziomowego węzła na skrzyżowaniu ulic Centralnej, Kościuszki i Rabsztyńskiej: węzeł ten umożliwi bowiem rozdzielenie ruchu lokalnego od głównej arterii, co korzystnie wpłynie zarówno na bezpieczeństwo, jak i płynność ruchu w centrum miasta. Na dodatek powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe oraz pieszo-rowerowe, a także ekrany akustyczne. Poprawione zostanie również odwodnienie w ciągu „krajówki”, a jej oświetlenie przejdzie modernizację.
Wygląda zatem na to, że choć remont Drogi Krajowej nr 94 w Olkuszu przysparza obecnie mnóstwo problemów oraz utrudnień, to po zakończeniu prac będziemy mogli cieszyć się naprawdę kompleksową oraz nowoczesną trasą.