powiat
Mieszkańcy miejscowości na północ od Krakowa, w tym Olkusza i Wolbromia, z niecierpliwością oczekują zakończenia budowy północnej obwodnicy Krakowa S52. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, odpowiedzialna za inwestycję ogłosiła dobre wiadomości – budowa zbliża się szybko ku końcowi. Dokładną datę otwarcia nowej drogi GDDKiA podała w mediach społecznościowych.
– Otwieramy… na razie nowy tydzień na budowie północnej obwodnicy Krakowa S52, ale już 23 grudnia otwieramy trasę dla podróżujących. Na S53 – Północnej Obwodnicy Krakowa nawierzchnia jest gotowa na całej trasie – brzmi informacja na profilu facebookowym GDDKiA.
Na tę informację mieszkańcy stolicy Małopolski oraz gmin ościennych czekają od wielu lat, bo wcześniej brak takiego obejścia, a następnie sama budowa od dawna są zmorą krakowian i osób dojeżdżających np. do pracy w Krakowie.
Inwestycja północnej obwodnicy Krakowa kosztuje 1 mld 960 mln zł, w tym 680 mln zł pochodzi z unijnej dotacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Otwarcie tej drogi ma zapewnić wysokiej klasy połączenie samochodowe na kierunku wschód–zachód po północnej stronie Krakowa, poprawić warunki jazdy i bezpieczeństwo ruchu, zwiększyć komfort życia i bezpieczeństwo okolicznych mieszkańców. Nowa droga ma odciążyć III obwodnicę Krakowa (m.in. ulice Opolską i Conrada) zarówno z ruchu tranzytowego, jak i lokalnego, co w efekcie ma poprawić przepustowość układu drogowego stolicy Małopolski.
Jak informuje GDDKiA, plany są takie, by pod koniec roku można było swobodnie przejechać z Krakowa do Warszawy nową dwupasmówką.
Budowy północnej obwodnicy Krakowa i trasy S7 są ze sobą powiązane. W przypadku trasy S7 pod koniec roku kierowcy będą mogli korzystać tylko z jednego zjazdu. Z powodu tego, że trzeba było poprawić projekt, węzeł Mistrzejowice w całości ma być gotowy w połowie 2026 roku. Do tego czasu nie będzie docelowej przejezdności między północną obwodnicą a trasą S7, obie drogi będzie łączyć tymczasowy łącznik – po jednym pasie w każdym kierunku.
zdj. GDDKiA