Powiat
Autobusy Małopolskich Linii Dowozowych (MLD) cieszą się coraz większym zainteresowaniem mieszkańców naszego regionu, zwłaszcza na trasach łączących Olkusz z Chrzanowem oraz Krzeszowicami. Jak wynika z najnowszych danych opublikowanych przez portal „Przełom”, w ostatnich miesiącach linie te notują wyraźny wzrost liczby pasażerów, co potwierdza tendencję, o której informowaliśmy już w maju bieżącego roku: wówczas miesiąc ten przyniósł bowiem rekordową frekwencję, a obecnie, po sezonie wakacyjnym, liczby są jeszcze wyższe!
Dla porównania: według danych, które prezentowaliśmy w naszym poprzednim artykule, linia A10 (relacji Olkusz – Krzeszowice) przewiozła w maju 2 130 pasażerów, a w lipcu już 2 344 osoby. Linia A48 (relacji Olkusz – Trzebinia – Chrzanów) w maju odnotowała 883 podróżnych, natomiast w lipcu było ich aż 1 218. Oznacza to, że, mimo ogólnego wakacyjnego spadku liczby pasażerów w skali całego województwa, w czerwcu przewieziono 355 712 osób, a w lipcu 341 957: w przypadku połączeń obsługujących nasz powiat, trend jest wzrostowy.
Wzrost ten jest efektem rozbudowy siatki połączeń MLD, która nastąpiła na początku bieżącego roku. W styczniu uruchomiono nowe linie autobusowe, w tym A48 z Olkusza do Chrzanowa przez Trzebinię. Kluczowe dla Olkusza było również przywrócenie od 1 marca połączenia A10, które przez pierwsze dwa miesiące roku było zawieszone, co wywoływało sporo niezadowolenia wśród mieszkańców. Dziś widać, że decyzja o jego reaktywacji była trafna, jako że frekwencja na tej trasie rośnie z miesiąca na miesiąc.
Autobusy MLD stanowią uzupełnienie oferty Kolei Małopolskich i coraz częściej są wybierane nie tylko przez osoby dojeżdżające do pracy, ale także przez młodzież szkolną i turystów. Jak wynika z danych „Przełomu”, w okresie wakacyjnym do wzrostu frekwencji przyczyniły się również wydarzenia kulturalne organizowane w różnych częściach Małopolski, które sprzyjały podróżom po naszym regionie.
„Obecnie nie planujemy zmian w organizacji linii A10, A42, A44 i A48. Obowiązująca umowa zapewnia finansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych do końca 2025 roku, dlatego wszelkie ewentualne korekty mogą być rozważane dopiero od 2026 roku.” – poinformowała w rozmowie z „Przełomem” rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Magdalena Opyd.
Regularne kursy, przystępne ceny i integracja z transportem kolejowym sprawiają, że Małopolskie Linie Dowozowe stają się coraz ważniejszym elementem komunikacji publicznej w Małopolsce Zachodniej. Jeżeli obecny trend się utrzyma, zwłaszcza po rozpoczęciu roku szkolnego, mieszkańcy powiatów olkuskiego i chrzanowskiego mogą liczyć na dalszy rozwój oferty przewozowej w nadchodzących latach.















