Kierowca kat. B może używać przyczepy, która wraz z bagażem (w kodeksie drogowym jej ciężar jest określony jako dopuszczalna masa całkowita) waży nie więcej niż pusty samochód. Czyli np. popularnej w Polsce przyczepy Niewiadów N-126, ważącej ok. 900 kg (masa całkowita) fiat 126 p nie pociągnie. Waga obu pojazdów nie może przekroczyć 3,5 tony,  w przeciwnym wypadku wymagane jest już prawo jazdy kat. E.

Przeciętnie samochód osobowy waży ok. 1700 kg, a duża przyczepa 1000-1100 kg. Określają to wszystko przepisy art. 62 i 88 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zarówno masa całkowita, jak i masa własna, czyli waga pustego auta lub przyczepy, są określone w homologacji i dowodzie rejestracyjnym. W dokumentach tych powinien być też wpisany maksymalny ciężar przyczepy, jaką może holować auto.
Zgodnie z przepisami, aby bezpiecznie poruszać się po drogach autem z przyczepą, musi je łączyć dodatkowo łańcuch lub linka, by przyczepa nie oderwała się w przypadku zerwania haka.  Jeśli zdarzy się, że przyczepa jest szersza od samochodu, musimy mieć dodatkowe boczne lusterka. Warto pamiętać, że przyczepa jest również poddawana badaniom technicznym – przed upływem 3 lat od  dnia pierwszej rejestracji, kolejne przed upływem 2 lat od pierwszego przeglądu, a następnie corocznie.
Przy holowaniu mniejszych przyczepek towarowych, które nie mają hamulców, nie mogą one ważyć więcej niż połowa masy auta, ale maksymalnie 750 kg. Przyczepy te nie podlegają badaniom technicznym.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze