Czy jest szansa na rozbudowę Drogi Krajowej nr 94 na odcinku w stronę Krakowa? Takie pytanie zadają sobie mieszkańcy Olkusza od lat. Od lat słyszą też, że modernizacja tego odcinka jest niemożliwa ze względów prawnych, technicznych oraz – przede wszystkim – finansowych. Teraz jednak pojawiła się szansa na częściową poprawę tej sytuacji.
Problem korków na Drodze Krajowej nr 94 od Olkusza do Krakowa stanowi jedną z głównych bolączek mieszkańców naszego regionu. Pomimo sąsiedztwa autostrady A4, w praktyce DK 94 to podstawowa trasa dla TIR-ów i samochodów osobowych chcących ominąć wysokie opłaty na autostradowych bramkach.
Aktualnie obowiązująca organizacja ruchu drogi pozwala na ponad 30 kilometrowej trasie wyprzedzać inne pojazdy zaledwie w kilku miejscach. Sytuację pogarsza fakt, że w chwili obecnej mieszkańcy naszego miasta nie mają żadnej innej alternatywnej możliwości dotarcia z Olkusza do Krakowa poza komunikacją drogową.
Potrzebę zwiększenia przepustowości omawianego odcinka od wielu kadencji sygnalizowali samorządowcy i politycy z różnych opcji. W sprawę zaangażował się także poseł Jacek Osuch.
– Pobliski Chrzanów ma połączenie autostradowe oraz kolejowe ze stolicą województwa, zaś Miechów rozbudowany i dobrze prosperujący system kolei aglomeracyjnej. Tymczasem DK 94 na wskazanym odcinku stała się swoistym „wąskim gardłem”, które nie tylko znacznie wydłuża czas dojazdu do Krakowa i pogarsza bezpieczeństwo podróżowania, ale także w znacznej mierze ogranicza atrakcyjność i rozwój terenów budowlanych i przemysłowych okolic Olkusza – wyliczał w swojej ostatniej interpelacji poseł.
W miniony wtorek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zatwierdziło dwa programy inwestycyjne na rozbudowę Drogi Krajowej nr 94. Pierwszy z nich dotyczy zwiększenia przepustowości odcinka od Modlnicy do Giebułtowa do parametrów drogi dwujezdniowej klasy „GP”. Oznacza to, że trakt ten w tym miejscu będzie miał po dwa pasy w każdą stronę. Drugi program dotyczy modernizacji drogi na odcinku od Zedermana do Jerzmanowic.
Wedle informacji przedstawionych przez GDDKiA, odcinkiem pomiędzy Modlnicą i Giebułtowem w 2015 r. przejeżdżało 20 120 pojazdów na dobę, z czego 2 277 stanowiły samochody ciężarowe. Dla porównania 5 lat temu, zgodnie z pomiarami, natężenie ruchu było tutaj aż o 26 % mniejsze. W porannych i popołudniowych godzinach szczytu wartości te wzrastają do tego stopnia, że tworzą się zatory. Problem ten jest widoczny szczególnie w obrębie skrzyżowań, w okresie szczytowych natężeń ruchu pojazdów.
Jak zapewniają przedstawiciele GDDKiA, realizacja inwestycji polegającej na rozbudowie drogi jednojezdniowej na drogę dwujezdniową oraz przebudowie trzech skrzyżowań na ronda dwupasmowe pozwoli na zwiększenie przepustowości odcinka DK 94 na długości około 1,7 km oraz poprawi bezpieczeństwo podróżnych i komfort jazdy. Przebudowany odcinek będzie rozpoczynał się od skrzyżowania w Giebułtowie do węzła Modlnica, na skrzyżowaniu z planowaną drogą ekspresową S52. Projektowanie inwestycji rozpocznie się w 2017 r., a jej realizacja przewidziana jest na 2019 rok.
Prace na odcinku o długości 4,4 km od Zedermana do Jerzmanowic polegać mają na budowie chodników, zatok autobusowych, przebudowie dwóch skrzyżowań, modernizacji infrastruktury technicznej oraz ustawieniu ekranów akustycznych. Przygotowania włącznie z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zaplanowane są na lata 2017-2018, natomiast realizacja inwestycji przewidziana jest na lata 2019-2021. Szacuje się, że łączny koszt realizacji obu projektów wyniesie około 63,5 mln zł.
A jakie jest zdanie naszych Czytelników? – Czy poszerzenie drogi na odcinku 1,7 km oraz modernizacja trasy między Zedermanem a Jerzmanowicami rzeczywiście jest w stanie znacząco rozładować ruch? Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl
fot. GDDKiA Kraków
[quote name=”Cebea”][quote name=”Max”]Osuch dotrzymał słowa. A Piaśnik? Sony memory. Panie Burmistrzu podaj się Pan do dymisji…[/quote]
Piasnik , oczywiście gdyby było mozna , UZNAŁ by ze od jutra droga do Krakowa jest dwupasmowa i bez krokowa , takiego to mamy burmistrza , Aby pozbyć sie problemu z posłem wywalił go z biura ze szpitalnej , biura stoją puste , a CBA powinno sprawdzić choćby na tym przykładzie , gospodarnosc burmistrza Olkusza ,[/quote]
Pamietam jak olkuski PiS krytykował burmistrza Olkusza za to, ze ten remontuje budynki Dworku Machnickich i ten po siostrach A’Paullo a teraz chce mieć tam swoje biura poselskie. trzeba być konsekwentnym i brzydzić się takiej inwestycji a nie z niej korzystać bo to miejsce zrobilo się reprezentacyjne.
A ja to tak widzę:
teraz jak PiSiory mają władzę i możliwości żeby coś dobrego dla Olkusza zrobić w temacie dojazdu do Krakowa to samorzadowa SLDdowsko-platformowo-PSLowska koalicja zamiast pomóc, wymyśla, projektuje i chce finansować drogę do autostrady przez Krzeszowice … chyba tylko po to aby na wekendy do Zakopca szybciej jeździć mogła …
[quote name=”pipi”]Prawdziwym starającym jest minister Adamczyk. A populiści zawsze się będą podpinali pod zasługi innych.[/quote
Chciałem zapytać A Wojcika , radnego sejmiku małopolskiego , co Pan zrobił dla Olkusza , jeżeli pan może tekstem sponsorowanym odpowiedzieć to bylibyśmy wdzięczni .
Prawdziwym starającym jest minister Adamczyk. A populiści zawsze się będą podpinali pod zasługi innych.
Na poszerzenie trasy do Krakowa nie ma szans (nie po to budowano płatną autostradę by rosła jej konkurencja)! Jedyne wyjście to odłączyć Olkusz od pazernej Małopolski i wrócić pod skrzydła Śląska. Ta można dojechać szybką dwupasmówką lub koleją, załatwić szybko i kulturalnie wiele spraw urzędowych bez zbytniej straty czasu na podróż(a nie tak jak w Krakowie)! Dość łupienia Olkuszan przez krakowskich „lajkoników”, bliżej nam do Ślązaków i Zagłębiaków niż pazernych ni fałszywych „centusiów”!
I tak się nic nie zmieni przez tajny aneks nr. 5 podpisany przez SLD z Stalexportem. Im trzeba za to dziękować.
Marnowanie pieniędzy bo i tak nic się nie zmieni. Ile można zyskać na odcinku 1,7 km? 5 sekund?
[quote name=”Lila”]Nie no umrę po prostu ! OK o ile nie piszę tego Poseł który pracuje w Warszawie, to ile osób dojeżdża codziennie do Warszawy do pracy ? 0 ? może 1 ? Jaka rodzinna ? Dla jednej przypominam, że są w Krk w polskimbusie bilety za 20 zł! A ile codziennie osób dojeżdża na Śląsk i do Krakowa ? Nie róbmy ułatwienia dla Posła w dojazdach do pracy bo i tak z naszych podatków ma darmowy przejazd! Ponadto jakie Mazury? To że Łukasz lubi i go na to stać, jeździć co roku na wynajęty jacht nie znaczy, że Olkusz musi mieć połączenie z Mazurami! Niech nasza władza zrozumie, że w Olkuszu mieszka „szara klasa średnia” która ma wymagania na poziomie dobrego dojazdu do Pracy, a nie wypadach do Stolicy w piąteczek….[/quote. Lila ty jakaś chora jestes , wiec idź do lekarza , albo zarzyj leki , nie umieraj szkoda by cię było , tak fajnie piszesz , takie masz fajne spojrzenie ogólne na świat jakbyś była spod zegara , lub z jakiegoś działu PRL owskiej propagandy , wszak gospodarz spod zegara to PRL owski działacz , cha, cha a może trzeba zadbać o naszego posła , człek to zapracowany ,
Tiry (Frasyniuka) na tory i kolej żyje i drogi nie cierpią i ruch mniejszy
Nie no umrę po prostu ! OK o ile nie piszę tego Poseł który pracuje w Warszawie, to ile osób dojeżdża codziennie do Warszawy do pracy ? 0 ? może 1 ? Jaka rodzinna ? Dla jednej przypominam, że są w Krk w polskimbusie bilety za 20 zł! A ile codziennie osób dojeżdża na Śląsk i do Krakowa ? Nie róbmy ułatwienia dla Posła w dojazdach do pracy bo i tak z naszych podatków ma darmowy przejazd! Ponadto jakie Mazury? To że Łukasz lubi i go na to stać, jeździć co roku na wynajęty jacht nie znaczy, że Olkusz musi mieć połączenie z Mazurami! Niech nasza władza zrozumie, że w Olkuszu mieszka „szara klasa średnia” która ma wymagania na poziomie dobrego dojazdu do Pracy, a nie wypadach do Stolicy w piąteczek….
[quote name=”BraciaRojekZkabaretu”]Co to ten gość z naszego miasta wymyślił, bezpośrednie połączenia na Mazury ?. Połączenia to nam trzeba na miejscu. Najlepiej jakby to były te nie z Kosmosu.[/quote]
Pamiętasz połączenie z Białymstokiem , czy pamiętasz co wtedy ludzie mówili , przypomnę : bardzo dobry pociąg , bo z Olkusza do Warszawy bezpośrednio jedzie sie 3 godz , załatwiasz sprawy i wracasz do Olkusza wieczorem , . Pamiętaj malkontencie bieg pociągu liczy sie od stacji do stacji ale po drodze są tez inne stacje , i to było jedyne możliwe skomunikowanie bezpośrednie Olkusza z Warszawa . Od roku mieszkam i pracuje w Warszawie i powiem ci ze wielu olkuszan podobnie jak ja tez tu mieszka , ma rodziny ktore ich odwiedzają , itp , gdyby było przywrócone bezpośrednie połączenie stolicy z Olkuszem ranga Olkusza rownież by wzrosła ale tu trzeba dobrego gospodarza Olkusza aby takie wnioski jak sie pojawiają , poparł je
Jestem ciekawa jakie by miał pomysły jakby został burmistrzem. Panie miej nas w opiece.
Co to ten gość z naszego miasta wymyślił, bezpośrednie połączenia na Mazury ?. Połączenia to nam trzeba na miejscu. Najlepiej jakby to były te nie z Kosmosu.
a nie prosciej puścić szynobus ? mniej miejsca, mniej spalin, szybciej i wygodniej dla pasażera.
Czy remont na odcinku Zederman – Jerzmanowice zwiększy przepustowość drogi? Które skrzyżowania będą remontować – te zjazdy na Zimnodół czy Ojców? Zatoczki autobusowe będą budować – chyba dodatkowe, bo zatoczek jest pełno. Ekrany? Z przerwami na każdy wyjazd z posesji?
Mrofka, pierwszy populista i propagandzista w mieście.
Poszerzą i jak parę lat temu walną na środku parking z kostki i pincet wysepek po drodze.
To teraz, za lat może 50, będą dwie solidne drogi do Krakowa jedna Osuchowa a druga władz samorządowych przez Krzeszowice, no i będzie jak z Wigiliami na rynku …
[quote name=”Max”]Osuch dotrzymał słowa. A Piaśnik? Sony memory. Panie Burmistrzu podaj się Pan do dymisji…[/quote]
Co w tej sprawie zrobił Osuch? Może również zasługa Mrówki bo przecież zrobił fotkę pod tablicą podczas ogłoszenia tej informacji. Ludzie, trochę mniej propagandy.
[quote name=”Max”]Osuch dotrzymał słowa. A Piaśnik? Sony memory. Panie Burmistrzu podaj się Pan do dymisji…[/quote]
Piasnik , oczywiście gdyby było mozna , UZNAŁ by ze od jutra droga do Krakowa jest dwupasmowa i bez krokowa , takiego to mamy burmistrza , Aby pozbyć sie problemu z posłem wywalił go z biura ze szpitalnej , biura stoją puste , a CBA powinno sprawdzić choćby na tym przykładzie , gospodarnosc burmistrza Olkusza ,
Pan Osuch powinien się starać o takie umowy w powiecie Olkuskim. Dziesiątym rok a tu nic.
Podziękowania dla Emila Wąsacza. Piękny zapis umowy. Nie mogę się doczekać aż łapówkarze pozdychają.
Chwała i za to, ale w tym tempie, to kto wie czy za 100 lat dotrą do Olkusza.
Osuch dotrzymał słowa. A Piaśnik? Sony memory. Panie Burmistrzu podaj się Pan do dymisji…