Supernowoczesne pociągi, jakie wkrótce mają trafić na trasy w naszym regionie, nie będą jeździły po trasie Katowice-Sędziszów, przez Olkusz i Wolbrom. W pierwotnym projekcie zakup takiego pociągu na naszą linię był planowany, ale niestety, na planach się skończyło i zakup pociągu, który woziłby pasażerów w naszym powiecie został wykreślony z projektu.
O tej sytuacji poinformował nas jeden z Czytelników, który uważa, że taka polityka Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie przyczyni się do ostatecznego zamknięcia linii przebiegającej przez powiat olkuski. Projekt, którego celem jest zakup taboru kolejowego do połączeń międzywojewódzkich, jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko przez cztery województwa: małopolskie, świętokrzyskie, podkarpackie i śląskie. W przetargu na opracowanie studium wykonalności i wniosku o dofinansowanie został wybrany wykonawca – firma COWI Polska, a opracowanie zamówiły wspólnie wszystkie województwa realizujące projekt. Pociągi mają pojawić się w sierpniu przyszłego roku, ale nie u nas.
– Ze studium wykreślono linię Olkusz – Katowice. W kontekście powołania Małopolskiej Kolei Aglomeracyjnej i braku uwzględnienia naszej linii w studium firmy COWI, pociągi znikną z Olkusza już w najgorszym przypadku w przyszłym roku. Pomimo wstępnych założeń, że taki pociąg będzie obsługiwał połączenie Katowice – Sędziszów – Kielce – Skarżysko Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski, zostało ono wykreślone z ostatniej wersji projektu – denerwuje się nasz Czytelnik.
O wyjaśnienia poprosiliśmy Urząd Marszałkowski w Krakowie. – W dokumencie ma zostać określony sposób optymalnego wykorzystania nowego taboru. Udział finansowy funduszy europejskich wiąże się z koniecznością spełnienia wielu warunków, m.in. trzeba udowodnić gospodarcze korzyści wynikające z realizacji projektu. Z przeprowadzonych analiz wynika, że największe korzyści (np. oszczędność czasu pasażerów) będą na tych liniach, gdzie nowe pociągi będą mogły rozwinąć własną prędkość ok. 160 km/h. Stan techniczny linii kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec uniemożliwia kursowanie pociągów z prędkością, która uzasadniałaby jej uwzględnienie w projekcie – tłumaczy biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie. Jak nam się udało dowiedzieć, zarządca infrastruktury nie planuje żadnych remontów, napraw i modernizacji. Dlatego nowy tabor zaplanowano do obsługi tych linii, które pozwolą na właściwie wykorzystanie parametrów technicznych nowych pojazdów oraz modernizowanej infrastruktury kolejowej.
Czy możliwy jest czarny scenariusz, jakiego obawiają się pasażerowie? – Wykreślenie ze wspomnianego studium linii nr 62 nie oznacza zawieszenia przewozów kolejowych na trasie Tunel – Sosnowiec. Będą one obsługiwane innymi pojazdami – uważają urzędnicy.
[quote name=”Stefan”]Kolejny raz widać, jak bardzo powinniśmy dziękować kilku panom, za załatwienie powrotu Olkusza do Małopolski !!!!!!!!
Kraków, długo, długo nic, zakopianka, kopalnia soli w Wieliczce i to na tyle ! Olkusz i cała zachodnia Małopolska nie istnieje dla Krakowa !!!!!![/quote]
Masz całkowitą rację, też tak to widzę. Fani powrotu Olkusza do Małopolski powoływali się na historię, pomijając aspekty gospodarcze i np: komunikacyjne.
Zamknięcie tej linii nastąpi wcześniej czy później, tylko na razie jest to głęboka tajemnica.
2.
Kolejny raz widać, jak bardzo powinniśmy dziękować kilku panom, za załatwienie powrotu Olkusza do Małopolski !!!!!!!!
Kraków, długo, długo nic, zakopianka, kopalnia soli w Wieliczce i to na tyle ! Olkusz i cała zachodnia Małopolska nie istnieje dla Krakowa !!!!!!
[quote name=”latawiec”]do semafora – zakopmy kolej, zaorzmy drogi, latajmy balonem[/quote]
Kolej zakopała się sama na własne życzenie, na samobójców nie ma rady, jak bardzo chcą to się unicestwią, PKP bardzo chciała. A teksty typu: „zakopmy kolej, zaorzmy drogi, latajmy balonem” to socjalistyczno-pisowski bełkot bez sensu znaczący tyle samo, co „wyrzucajmy kasę w błoto bo tak” ;).
do semafora – zakopmy kolej, zaorzmy drogi, latajmy balonem
[quote name=”pasażer na gape”]
każde muzeum godne jest utrzymania, nawet PKP jako efekt rządu V RP z przestrogą dla potomnych.[/quote] Bzdura, kolej zakopała się sama na własne życzenie już dawno. Brud, smród, niedbalstwo, niechlujstwo, brak jakiegokolwiek profesjonalizmu, prowizorka, łapówy, KOLEJOWE PAŃSTWO w państwie, kolejowa mafia, kolejowe związki, kolejowe sitwy, brak reform, brak reform, brak reform bo tak chciała kolejowa zwarta silna brać. Kolejarze byli nietykalni, niereformowalni… więc mają to na co zasłużyli. A społeczeństwo, za wyjątkiem PIS, radzi sobie bez kolei bardzo dobrze. Kolej do muzeum… głupoty i tępoty.
[quote name=”Pasażer busa”]Nie zgadzam się aby za moje pieniądze utrzymywano nierentowne pociągi dla garstki jeżdżących. Niech sobie PIS, jak im tak bardzo zależy na podlizywaniu się nielicznym wyborcom, utrzymuje całą infrastrukturę kolejową z własnych składek, nam, większości, kolej już do niczego nie jest potrzebna, na własne kolei życzenie. I niech kolej nadal strajkuje za namową spasionych i znudzonych związkowców, niech sobie wbija kolejny gwóźdź do własnej trumny :D.[/quote]
każde muzeum godne jest utrzymania, nawet PKP jako efekt rządu V RP z przestrogą dla potomnych.
Nie zgadzam się aby za moje pieniądze utrzymywano nierentowne pociągi dla garstki jeżdżących. Niech sobie PIS, jak im tak bardzo zależy na podlizywaniu się nielicznym wyborcom, utrzymuje całą infrastrukturę kolejową z własnych składek, nam, większości, kolej już do niczego nie jest potrzebna, na własne kolei życzenie. I niech kolej nadal strajkuje za namową spasionych i znudzonych związkowców, niech sobie wbija kolejny gwóźdź do własnej trumny :D.
prosze pamiętać o tym, że cena biletu z Katowic uzależniona jest od lini (trzeba czytać z której kasy należy korzystać), jadąc dalej trzeba mysleć o tym czy przekraczamy granice województw czy nie
Osuch jak Osuch a co na to Soska nasz radny z Jeżówki
I co na to pan poseł osuch???
a ” te inne pojazdy'” to ciuchcie ? bo czy nasz region stać na szynobusy skoro na utrzymanie dotychczasowego taboru nie stac.http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/7029/Raport-Szynobusy-cena-kontra-komfort.html