Olkusz A.N.Q.A.
Jakość ochrony zdrowia to temat, który w naszym kraju zawsze wzbudza gorące dyskusje: nie inaczej jest w naszej okolicy, jako że na łamach przeglądu Olkuskiego wielokrotnie podejmowaliśmy już interwencje związane z obsługą pacjenta w olkuskiej placówce. Niedawno zwróciła się do nas mieszkanka Olkusza, skarżąca się na długie kolejki do „okienka” rejestracji w powiatowej lecznicy.
Do naszej redakcji zadzwoniła kobieta skarżąca się na obsługę chorych w Nowym Szpitalu w Olkuszu. Z jej relacji wynikało, że w placówce funkcjonuje tylko jeden punkt do załatwiania spraw z pacjentami, zlokalizowany nieopodal głównego wejścia do budynku: „W «okienku» odbywa się rejestracja do poradni specjalistycznych oraz odbiór wyników badań. Powoduje to ogromny chaos. Zdarzają się sytuacje, że po kilkudziesięciu minutach czekania w kolejce ludzie odprawiani są z kwitkiem, gdyż punkt kończy swoją pracę przed obsłużeniem wszystkich osób czekających w kolejce. Brak jest również jednoznacznej informacji, że w tym miejscu odbiera się wyniki badań. Dlaczego w olkuskim szpitalu nie da się załatwiać tak oczywistych spraw w cywilizowanych warunkach?” – docieka nasza rozmówczyni.
Z analogicznym pytaniem do władz szpitala zwrócił się niedawno radny Rady Powiatu w Olkuszu Jan Orkisz. Władze placówki stanowczo dementują jednak podobne doniesienia: „W budynku głównym Szpitala znajduje się 5 stanowisk do obsługi pacjentów. Jest to optymalna liczba stanowisk biorąc pod uwagę ilość pacjentów korzystających z naszego Szpitala, a także zakres spraw, które można załatwić za ich pośrednictwem. Dlatego w tym zakresie Szpital nie może potwierdzić informacji, jakoby istniał tylko jeden punkt, w którym pacjenci mogliby realizować swoje sprawy.” – czytamy w piśmie sygnowanym przez zarząd szpitala, który zapewnia jednocześnie, że wszyscy oczekujący pacjenci są obsługiwani.
„Szpital nie pozostawia nikogo bez pomocy. Na potwierdzenie wskazujemy, iż w bieżącym roku do Zarządu Szpitala nie wpłynęła żadna skarga dotycząca obsługi pacjentów. Jednocześnie informujemy, że pacjenci mają możliwość rejestracji także przez CallCenter od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00-18:00 pod numerem telefonu 41-240-0000. Informacje o możliwości rejestracji przez CallCenter są umieszczone na tablicach informacyjnych. Osobista wizyta w Szpitalu nie zawsze jest więc w tym zakresie konieczna.” – informują przedstawiciele lecznicy.
Radny Orkisz zaproponował również, aby uruchomić w szpitalu więcej stanowisk obsługi pacjenta przeznaczonych do określonych zadań, np. do rejestracji czy do odbioru badań. Kierujący szpitalem pozostają jednak sceptyczni co do wprowadzenia takiego rozwiązania: „Zależny nam na stałym podnoszeniu jakości świadczonych usług, dlatego każdy taki sygnał traktujemy z uwagą i poddajemy analizie. Doświadczenie wynikające z działania naszego Szpitala uczy jednak, iż wprowadzenie sugerowanego przez Pana rozwiązania nie sprawdzi się w praktyce. Wynika to po prostu stąd, iż w wielu przypadkach pacjenci musieliby czekać w kolejce do kilku stanowisk, co powodowałoby ich złość i frustrację. Zamiast tego wszystkie sprawy mogą załatwić w jednym okienku, co jest rozwiązaniem bardziej optymalnym.” – twierdzą władze Nowego Szpitala w Olkuszu.