Wolbrom

Polskie Koleje Państwowe SA uzyskały ostatnio pozwolenie na budowę w związku z planowanym remontem, na razie elementów zewnętrznych, budynku dawnego dworca PKP w Wolbromiu. Zabiegi o przywrócenie pięknego, wiekowego obiektu do stanu dawnej świetności trwają od lat.

Starsi mieszkańcy Wolbromia i okolic dobrze pamiętają jak ważnym obiektem dla miasta i okolicznych miejscowości była stacja PKP. Pociągów w stronę Katowic i Kielc było dużo, więc kolej stanowiła podstawowy środek komunikacji w tych kierunkach. W budynku kolejowym funkcjonowała ogrzewana piecem poczekalnia, dworcowy bar i kasa biletowa. Na początku lat dwutysięcznych sytuacja zaczęła się zmieniać. Pociągów zaczęło ubywać, pojawiało się coraz więcej samochodów, rozpoczął się wzrost znaczenia komunikacji drogowej, zarówno indywidualnej, jak i zbiorowej. W roku 2009 zlikwidowano kasę biletową, a budynek z poczekalnią otrzymał status dworca nieczynnego. Chociaż w jego części wciąż użytkowane są mieszkania, obiekt systematycznie niszczeje, strasząc swoim wyglądem przy przebudowanej w ostatnich latach stacji.

Przypomnijmy – w sierpniu 2018 r. rozpoczęto modernizację linii kolejowej nr 62 Tunel-Sosnowiec na trasie Charsznica-Wolbrom-Jaroszowiec Olkuski. W czerwcu 2019 r. oddano do użytku pierwsze przystanki na stacjach Gajówka, Jeżówka, Wolbrom, Zarzecze oraz Chrząstowice. W Wolbromiu gruntownie przebudowano perony, zlikwidowano kładkę nad torami, którą zastąpiło przejście podziemne z windami i udogodnieniami dla niepełnosprawnych. Ostatnio zwiększono nawet liczbę pociągów kursujących przez Wolbrom, choć wciąż nie uwzględniono go w powołaniu do życia kolejowego połączenia ze stolicą naszego województwa, jak stało się to w Olkuszu.

W ostatnich dniach dobre nowiny w sprawie remontu, na razie zewnętrznych elementów dworcowego budynku, przekazał w mediach społecznościowych radny powiatowy Piotr Gamrot, orędownik przywrócenia świetności linii kolejowej przebiegającej przez Wolbrom oraz budynku tutejszej stacji kolejowej. Z ujawnionej przez niego decyzji o zatwierdzeniu projektu architektoniczno-budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę wynika, że na początek Polskie Koleje Państwowe SA przeprowadzą remont dachu, elewacji, schodów zewnętrznych oraz wzmocnienie więźby dachowej, a także wymienią stolarkę okienną i drzwiową.

Historia wolbromskiego dworca sięga końca XIX wieku, bowiem koncesję dla Towarzystwa Drogi Żelaznej Iwangorodzko-Dąbrowskiej na budowę najdłuższej ówcześnie linii kolejowej (461,9 km) w Królestwie Polskim, na trasie której znalazł się Wolbrom, cesarz podpisał w 1881 r. Po zniszczeniach, dokonanych podczas I wojny światowej, został odbudowany. Czy i obecnie jest szansa na to, że wciąż stanowiący majątek kolejowy dworzec na stacji Wolbrom odzyska swoją funkcję i znaczenie? W lokalnym środowisku pojawiły się pogłoski, że niekoniecznie, bowiem podobno są plany przeznaczenia obiektu na inne cele… Na razie jednak czekamy na fakty, czyli realizację remontu, który poprawi stan zewnętrzny podupadłego i trochę straszącego wyglądem budynku.

Zdj. arch. Zniszczony dworzec w Wolbromiu, który znalazł się na linii natarcia tzw. rosyjskiego Walca Parowego w 1914 roku – https://www.bazakolejowa.pl/

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze