W zabytkowym budynku dawnego starostwa, stanowiącym współwłasność gminy i powiatu, w tym roku będą prowadzone prace zabezpieczające. Również w tym roku powinna zostać podjęta ostateczna decyzja, czy obiekt pozostanie w rękach samorządów, czy też zostanie sprzedany. Zarząd Powiatu nie zgadza się na przekazanie części współwłasności nieruchomości gminie Olkusz, o co wystąpiły władze miasta i woli wspólnie z gminą nieruchomość sprzedać. Decyzję w kwestii przyszłości starego starostwa muszą podjąć miejscy i powiatowi radni – takie zapowiedzi słyszymy od ubiegłego roku. Wciąż nie wiadomo, kiedy to nastąpi.
O dalsze losy obiektu niepokoi się miejski radny Łukasz Kmita, który zapytał burmistrza Dariusza Rzepkę o jego opinię w kwestii przyszłości zabytku. – W piśmie do burmistrza z kwietnia tego roku, podpisanym z upoważnienia starosty przez sekretarz powiatu Ewę Klich, czytamy: „Zarząd powiatu nie wyraża zgody na nieodpłatne przekazanie Gminie części współwłasności tej nieruchomości i podtrzymuje wcześniejsze stanowisko Burmistrza i Starosty w sprawie woli wspólnego zbycia przez Gminę i Powiat budynku „Dawnego Starostwa”, zgodnie z warunkami określonymi przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków”. Wobec powyższego uprzejmie proszę o dokładne sprecyzowanie stanowiska Pana Burmistrza w sprawie przyszłości tego zabytkowego i niszczejącego obiektu. Dotychczas – zarówno na posiedzeniu Komisji jak i w odpowiedzi na moją interpelację – miałem wrażenie, że nie zajmował Pan jednoznacznego stanowiska dotyczącego zbycia części udziałów przez Gminę. Przeciwnie, wyrażał Pan chęć pozyskania od Powiatu Olkuskiego części tej nieruchomości. Dlatego, jako radny Rady Miejskiej i członek komisji Kultury, Promocji i Ochrony Zabytków, jestem zaniepokojony faktem, że nie konsultował Pan, ani nie poinformował Pan Radnych Rady Miejskiej o zajętym stanowisku dotyczącym wspólnego zbycia nieruchomości – napisał do burmistrza radny Kmita.
Włodarz miasta wyjaśnia, że w kwietniu władze miasta i powiatu zawarły dodatkowe porozumienie, dotyczące wspólnego wyłonienia wykonawcy zabezpieczenia budynku. Prace muszą być wykonane w tym roku, by obiekt nie stanowił zagrożenia dla przechodniów. – Jako jedna z alternatyw, rozważana jest możliwość sprzedaży nieruchomości. Stosownie do obowiązujących przepisów – ustawy o gospodarce nieruchomościami i ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami – wystąpiono z wnioskiem do Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie o wyrażenie opinii w sprawie sprzedaży oraz wydanie zaleceń konserwatorskich, określających sposób korzystania z zabytku. Zaznaczyć należy, że zgoda konserwatora na sprzedaż nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków nie jest decyzją o jej sprzedaży. Jako burmistrz nigdy nie zajmowałem jednoznacznego stanowiska w przedmiotowej sprawie, bowiem tylko Rada Miejska w Olkuszu posiada kompetencje do podjęcia decyzji w sprawie przeznaczenia nieruchomości do zbycia. Ewentualne zbycie nieruchomości rozważane jest jako jedna z alternatyw, która zapobiegnie dalszemu niszczeniu zabytku i przywróci mu należną pozycję w architekturze naszego miasta. Biorąc pod uwagę szczególny charakter tego budynku i względy ekonomiczne, niezbędne jest wypracowanie optymalnej koncepcji zagospodarowania obiektu z pożytkiem dla jego walorów historycznych – odpowiada burmistrz Rzepka.
Gmina starała się o odzyskanie połowy własności budynku od powiatu. Od dawna wiadomo, że największą przeszkodą w niezbędnym do przeprowadzenia remoncie obiektu są pieniądze. Dariusz Rzepka uważa, że w najbliższym czasie nie uda się pozyskać dotacji na ten cel. – Niestety, oprócz oczywistych argumentów przemawiających za pozostawieniem obiektu w rękach samorządów, niezbędne jest też realne zapewnienie środków finansowych w ich budżetach na pilny i kosztowny remont obiektu. Biorąc pod uwagę prestiżowy i zabytkowy charakter nieruchomości zapewniam, iż mam świadomość jej niematerialnej wartości oraz potencjału, jaki mogłaby stanowić w rozwoju turystyki opartej o wartości dziedzictwa kulturowego miasta. Mam też jednocześnie świadomość, że bez pozyskania środków zewnętrznych w obecnej sytuacji finansowej planowanie inwestycji wydaje się niemożliwe. Natomiast przeprowadzona analiza wykazała, że brak jest obecnie programów, do których można by w tej sprawie aplikować. Wobec braku zgody Powiatu na przekazanie części współwłasności w nieruchomości na rzecz Gminy Olkusz, co dałoby Gminie możliwość samodzielnego podejmowania decyzji i działań w sprawie nieruchomości, opracowana strategia dotycząca dalszych losów obiektu musi uwzględniać stanowisko Starostwa Olkuskiego. Uzgodniony ze Starostą projekt w tej sprawie niezwłocznie przedstawię Radzie Miejskiej i Radzie Powiatu celem zaakceptowania, ewentualnie wskazania innych rozwiązań – twierdzi Dariusz Rzepka.
MYŚLĘ, ŻE NIKT O ZDROWYCH ZMYSŁACH NIE ZAINWESTUJE KWOTY RZĘDU 18-20 MLN PLN NA GENERALNY REMONT BUDYNKU W OLKUSZU, KTÓRY MOŻNA BY PRZEPROWADZIĆ NA SATYSFAKCJONUJĄCYM POZIOMIE UWZGLĘDNIAJĄC WYMOGI KONSERWATORSKIE, ITD., MOŻE W LOKALIZACJI KRAKOWA, WROCŁAWIA KTOŚ BY SIĘ POŁAKOMIŁ LICZĄC NA SZYBSZY ZWROT KOSZTÓW, NA TYLE SZACUJĘ TAKĄ INWESTYCJĘ – REMONT ZABYTKU TO STUDNIA BEZ DNA.
NAJWYRAŹNIEJ BUDYNEK STAROSTWA, A WŁAŚCIWIE JEGO STAN TECHNICZNY, STAŁ SIĘ NIEWYGODNY ZE WZGLĘDÓW WIZERUNKOWYCH DLA WŁADZ MIASTA DLATEGO, IŻ JEGO STAN ODZWIERCIEDLA BEZRADNOŚĆ I NIE MOC WYNIKAJĄCĄ Z ISTNIEJĄCYCH PROCEDUR PRAWNYCH I MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA FINANSÓW NA JEGO RATOWANIE, UTRZYMANIE I REMONT.
przeciez to juz w latach 80 byla rudera,spróchniale schody, tynk odlatujacy z sufitu,teraz to tylko wystarczy zepchnac do tej dziury na rynku i po kłopocie
Najwyższy czas bo sie rozsypie, chociż lepiej by było gdyby go wyremontowano na budeynek starostwa bo tamten jest też byle jaki.
[quote name=”stefano italiano”]Jak myślicie kto kupi??? Obstawiamy????[/quote][quote name=”ps”]Któryś z radnych albo ich pociotki[/quote] No jak to kto?
Szef powiatowej koalicji i wielki kumpel starosty – Zygmuś Solecki to kupi. Zakład?
Panie Kucharzyk a co Pan na to jest Pan dyrektorem inwestycji w Starostwie Przewodniczącym Rady miasta i gminy tyle lat i co ma Pan jakiś pomysł. Pogadaj Pan z samym sobą jak przewodniczący z dyrektorem może coś „wymyślicie”. Proponuje napisać pismo jako dyrektor inwestycji do przewdniczącego rady gminy a potem sam Pan sobie odpowie.
Szanowni Państwo takie jaja dzieją się w naszej gminie.
temat powraca co jakiś czas, … mam wrażenie, że będzie to trwało tak długo, aż się budynek rozsypie i problem zniknie
Starosta niech się najpierw zajmie zaniedbanym i okropnym budynkiem, w którym obecnie mieści się SP. Wstyd! Porównując inne urzędy w Olkuszu to budynek starostwa straszy. A Starosta jeszcze sobie publikuje na stronie internetowej „wirtualną wycieczkę po urzędzie”. Normalnie jaja. Czy Pan, Panie Starosto, widzi jak ten budynek wygląda? Ta galeria nie powinna się nazywać tak, jak się nazywa, ale „przenieś się wirtualnie do PRL-u”. Niech Pan kupi pracownikom musztardówki, koszule non-iron, wodę Ptyś lub Kaskadę, maszyny do pisania Łucznik i czarną wołgę jako służbowy samochód. Może starostwo jako relikt architektury i wystroju PRL-u jeszcze na tym zarobi, kiedy zaczną budynek odwiedzać wycieczki spragnione choć przez moment poczuć poprzednią epokę. Czy remont tak dużo kosztuje???
[quote name=”Robert”]Ruch Palikota prawie w całości razem z PO i PSL głosował za podwyższeniem wieku emerytalnego…[/quote]
jedynie 4 posłów od palikota (na 43 głosujących) się wyłamało.
Ruch Palikota prawie w całości razem z PO i PSL głosował za podwyższeniem wieku emerytalnego…
[quote name=”podatnik”]ja uważam, że po wykonaniu niezbędnych remontów, budynek jako kosztowny w utrzymaniu i uciążliwy dla gminy zostanie za symboliczną złotówkę sprzedany parafii św. Andrzeja. A parafia ta weźmie na swoje barki „trud” związany z użytkowaniem tego obiektu. Oczywiście po kilku latach miasto wypłaci jeszcze parafii tutejszej wysokie odszkodowanie w związku z przekazaniem tak zniszczonego i generującego ogromne koszty budynku.[/quote]
antyklerykalni olkuscy pogrobowcy palikota ciągle aktywni siejąc propagandę na rzecz urzędu miasta, nic dziwnego biorąc pod uwagę że Ruch Palikota prawie w całości za podwyższeniem wieku emerytalnego ?
ja uważam, że po wykonaniu niezbędnych remontów, budynek jako kosztowny w utrzymaniu i uciążliwy dla gminy zostanie za symboliczną złotówkę sprzedany parafii św. Andrzeja. A parafia ta weźmie na swoje barki „trud” związany z użytkowaniem tego obiektu. Oczywiście po kilku latach miasto wypłaci jeszcze parafii tutejszej wysokie odszkodowanie w związku z przekazaniem tak zniszczonego i generującego ogromne koszty budynku.
Któryś z radnych albo ich pociotki
Jak myślicie kto kupi??? Obstawiamy????