baner

 

Coraz więcej samorządów w Polsce dąży do uporządkowania przestrzeni publicznej w miastach. Wśród nich znajduje się także olkuski magistrat, gdzie od maja ubiegłego roku opracowywana jest tzw. uchwała krajobrazowa. Ma ona uregulować zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury oraz tablic i urządzeń reklamowych. Czy z olkuskich ulic powinny zniknąć bilbordy i szyldy?

Stare powiedzenie głosi, że reklama jest dźwignią handlu. Bilbordy, plakaty oraz tablice na budynkach i ogrodzeniach stały się nieodłącznym elementem naszego życia. Pojawiają się one wszędzie i we wszelakiej formie. Powodem takiej sytuacji jest brak odpowiednich zasad prawnych, regulujących możliwość eksponowania tego typu obiektów.

Zmienić ma to tzw. ustawa krajobrazowa, która weszła w życie we wrześniu 2015 roku. Daje ona samorządom narzędzia umożliwiające ochronę lokalnego krajobrazu. Dzięki niej rady gmin mogą określać, gdzie dozwolone jest umieszczanie reklam, jakie mogą mieć one gabaryty oraz z jakich materiałów budowlanych powinny być wykonane. Regulacji takich dokonać można za pomocą uchwały.

Na terenach objętych jej działaniem samorządy mogą pobierać opłaty za wiszące reklamy. Zasady ich ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek określa – w drodze uchwały – rada gminy, z uwzględnieniem górnych granic stawek ogłoszonych przez Ministra Finansów. Ustawa wprowadza także grzywny za umieszczanie reklam niezgodnych z uchwałą organu stanowiącego. Wynosi ona 40-krotność opłaty reklamowej i nakładana jest przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

Od chwili wejścia w życie ustawy w wielu miastach w Polsce rozpoczęły się prace nad wprowadzeniem lokalnych regulacji dotyczących tej kwestii. Nad podobnym rozwiązaniem pracują także władze Olkusza. W dniu 30 maja 2017 roku Rada Miejska zobowiązała burmistrza do przygotowania projektu uchwały ustalającej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.

Dokument ten ma także regulować ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Do koordynacji tego zadania powołano specjalny zespół, w skład którego wchodzą pracownicy poszczególnych wydziałów Urzędu Miasta i Gminy. Obecnie przygotowywane jest postępowanie mające wyłonić firmę, która zajmie się opracowaniem uchwały krajobrazowej.

Jakie czekają nas zmiany? Jak informuje olkuski magistrat, założenia do projektu zostaną określone dopiero po wyłonieniu wykonawcy i zrealizowaniu wstępnych prac, które obejmą m.in. inwentaryzację istniejących reklam. Wstępnie wiadomo jednak, że w granicach miasta zostaną wyodrębnione strefy o tzw. „czytelnych walorach przestrzennych”. Będą one wymagały ustalenia odrębnych reguł i zasad ekspozycji reklamy oraz sytuowania obiektów małej architektury i ogrodzeń. Jak tłumaczą urzędnicy, działania te mają na celu ochronę walorów estetycznych przestrzeni publicznej oraz wartości historycznej zabudowy.

 

Czas opracowania tego typu uchwały to koło 15 – 18 miesięcy. W ramach przygotowań do jej wdrożenia planowane jest zorganizowanie konsultacji społecznych. Według wstępnych założeń, gotowa uchwała zostanie poddana pod głosowanie Rady Miejskiej w I połowie 2019 roku. Właściciele nieruchomości będą mieli co najmniej 12 miesięcy od chwili jej wejścia w życie na dostosowanie się do nowych przepisów.

A jakie jest zdanie naszych Czytelników? – Co sądzicie o reklamach i bilbordach znajdujących się w naszym mieście? Czy psują one estetykę miasta? Czy ich usunięcie może negatywnie wpłynąć na interesy lokalnych przedsiębiorców? – zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl

 

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
3 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
arek
arek
4 lat temu

[quote name=”Oł noł, znowu”]”Założenia do projektu zostaną określone dopiero po wyłonieniu wykonawcy…”

To jakby ogłaszamy konkurs na stanowisko XXX. Wytyczne podamy dopiero jak wybierzemy swojego kandydata…[/quote]
Typowe działanie naszego Omana

klama-re
klama-re
4 lat temu

Dobry towar reklamuje się sam 😆

Osobiście NIGDY nie kupuję nic
co reklamuje znany kopacz
czy inny/inna celebryta 😛
lub jemu podobni.
Bo nie robią tego z powodu dobrej jakości towaru ,który reklamują
lecz tylko i wyłącznie dla kasy.
Swojej kasy :-*

Oł noł, znowu
Oł noł, znowu
4 lat temu

„Założenia do projektu zostaną określone dopiero po wyłonieniu wykonawcy…”

To jakby ogłaszamy konkurs na stanowisko XXX. Wytyczne podamy dopiero jak wybierzemy swojego kandydata…