Olkusz

Droga Krajowa nr 94 na odcinku z Olkusza do Krakowa to jedna z najbardziej uczęszczanych tras w naszym regionie. W konsekwencji, co jakiś czas dochodzi tu do groźnych wypadków, które wzbudzają emocje oraz stają się tematem gorących dyskusji: przed miesiącem Rada Miejska w Olkuszu przyjęła rezolucję w sprawie poprawy bezpieczeństwa na „krajówce”, proponując m.in. montaż fotoradarów, który miałby pomóc w egzekwowaniu przestrzegania obowiązujących ograniczeń prędkości. Władczy w tym zakresie Główny Inspektorat Transportu Drogowego oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad są jednak temu przeciwne.

Przypominamy, że przyjęty pod koniec lutego apel zawierał szereg postulatów dotyczących rozwiązań infrastrukturalnych, prewencyjnych oraz edukacyjnych, które można byłoby wdrożyć w rejonie Sieniczna: wśród zaproponowanych działań znalazła się m.in. instalacja stacjonarnych oraz mobilnych fotoradarów, inteligentna sygnalizacja świetlna, odcinkowy pomiar prędkości czy też montaż dodatkowych barier ochronnych, wysp spowalniających ruch oraz azyli dla pieszych. Radni zaapelowali ponadto o wzmożone patrole policji oraz przeprowadzenie kampanii edukacyjnych skierowanych zarówno do kierowców, jak i pieszych.

Przegłosowany zdecydowaną większością głosów dokument został następnie skierowany do szeregu instytucji, takich jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Główny Inspektorat Transportu Drogowego czy Komenda Powiatowa Policji w Olkuszu, jak również do Wojewody Małopolskiego oraz lokalnych parlamentarzystów.

W ostatnich dniach poznaliśmy natomiast odpowiedzi, jakich udzielili niektórzy z adresatów opisywanego pisma: Inspektorat Transportu Drogowego jednoznacznie stwierdził, że obecnie nie planuje objęcia odcinka DK94 w Sienicznie automatycznym nadzorem prędkości, tłumacząc taką decyzję brakiem wystarczających podstaw w przeprowadzonych analizach zagrożeń bezpieczeństwa ruchu. Odcinek ten nie został bowiem ujęty w krajowym wykazie lokalizacji przewidzianych do objęcia systemem rejestrującym w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

Podobne stanowisko zajęła także Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wskazując, iż, zgodnie z przeprowadzoną analizą natężenia ruchu oraz wizją lokalną, nie ma obecnie przesłanek do instalacji nowych elementów infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego: podkreślono, że w Sienicznie obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, istnieją również chodniki, wyspy azylu oraz dobrze oznakowane przejścia dla pieszych, a ponadto zatoki autobusowe z odpowiednią infrastrukturą. W opinii GDDKiA, obecny stan „krajówki” spełnia zatem wymagania bezpieczeństwa, natomiast zdarzające się tam wypadki nie są wynikiem zaniedbań infrastrukturalnych, tylko błędów ludzkich.

Warto zaznaczyć, że propozycja montażu kolejnych fotoradarów budzi mieszane uczucia wśród lokalnej społeczności: część mieszkańców oraz kierowców obawia się, że takie rozwiązanie stanowiło raczej narzędzie do karania i zasilania budżetu państwa, niż rzeczywistą poprawą bezpieczeństwa. Inni z kolei uważają, że jedynie zaostrzenie kontroli drogowej może realnie ograniczyć liczbę wypadków na tej ruchliwej trasie. Czas pokaże, jak potoczą się dalsze losy opisywanej rezolucji, ale jedno jest pewne: temat bezpieczeństwa na Drodze Krajowej nr 94 w Olkuszu nie przestanie być aktualny, dopóki mieszkańcy nie poczują się na tej drodze naprawdę bezpiecznie.

zdjęcie przykładowe: Pixabay

 

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze