Olkusz

Niedawno otrzymaliśmy od jednego z naszych Czytelników wiadomość dotyczącą zlikwidowanej poradni gastrologicznej, która funkcjonowała w ramach Nowego Szpitala w Olkuszu: osoba kontaktująca się z naszą redakcją skarży się, że najbliższe tego typu placówki znajdują się dopiero w Wolbromiu i w Chrzanowie. Z jego relacji wynika jednak, że nie wiadomo, czy również one nie zostaną zamknięte w najbliższym czasie. Jak tłumaczą przedstawiciele krakowskiego oddziału NFZ, głównym powodem takiej sytuacji jest brak lekarzy specjalizujących się w tej dziedzinie medycyny.

„W olkuskim szpitalu nie ma poradni gastrologicznej. Nie ma więc lekarza gastrologa w systemie lecznictwa w naszej gminie. Myślę, że na miasto powiatowe jest to nie do pomyślenia. Najbliżej można znaleźć poradnie w  Chrzanowie i Wolbromiu, jednak najbliższe zapisy przypadają na 2025 rok. Na razie zapisy są wstrzymane, bo nie wiadomo czy NFZ podpisze z lekarzami tej specjalizacji umowy na rok 2025. Oczywiście można iść prywatnie do lekarza, ale niestety nawet na taką wizytę trzeba czekać długie tygodnie, a nawet miesiące.” – alarmuje pan Marek.

Postanowiliśmy zatem zainterweniować w krakowskim oddziale NFZ, pytając przedstawicieli tej instytucji m.in. o to, dlaczego zlikwidowano poradnię w olkuskim szpitalu oraz czy wedle obowiązujących przepisów poradnie mogą odmówić rejestracji na przyszły rok, tłumacząc się brakiem pewności co do możliwości zawarcia umowy z NFZ. Z udzielonej nam odpowiedzi wynika, że świadczenia gastrologiczne w Nowym Szpitalu w Olkuszu nie były realizowane już od 2023 roku „W związku z brakiem realizacji świadczeń wezwaliśmy szpital do wyjaśnień. Szpital w odpowiedzi przesłał wypowiedzenie umowy za porozumieniem stron. Jako powód rozwiązania umowy podał brak lekarzy specjalistów, którzy mogliby udzielać świadczeń w poradni.” – informuje rzeczniczka prasowa Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Krakowie Aleksandra Kwiecień.

„Obecnie nie planujemy ogłoszenia uzupełniającego konkursu w zakresie poradni gastroenterologicznej, gdyż w ostatnich latach do MOW NFZ nie wpłynął żaden anons od placówki, która zgłosiłaby gotowość do realizacji świadczeń w tym zakresie. Wynika to z braku specjalistów z tej dziedziny.” – dodaje Aleksandra Kwiecień. Odnosząc się z kolei do kwestii poradni funkcjonujących w innych placówkach, nasza rozmówczyni wyjaśniła, iż umowy w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej są zawarte do końca bieżącego roku. „W takiej sytuacji umowy są aneksowane na kolejny rok bądź ogłaszany jest konkurs na kolejne lata, do którego mogą przystąpić wszyscy świadczeniodawcy spełniający wymogi konkursowe.” – zaznaczyła rzeczniczka małopolskiego oddziału NFZ.

Warto pamiętać, że każda placówka posiadająca kontrakt z NFZ ma obowiązek zarejestrowania pacjenta oraz wyznaczenia mu terminu wizyty: „Zasady rejestracji pacjentów opisane są w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Dlatego każda placówka udzielająca świadczeń na NFZ musi ich przestrzegać. Jeśli poradnia odmawia rejestracji, w pierwszej kolejności należy zwrócić się do kierownika placówki z prośbą o wyjaśnienie sprawy. Jeżeli pomimo wyraźnej prośby pacjenta pracownik placówki w dalszym ciągu odmawia zapisania się na wizytę, należy poprosić o pisemne wyjaśnienia odmowy. Jeśli pacjent uzna, że udzielona odpowiedź jest niewystarczająca, po pomoc należy zwrócić się do oddziału wojewódzkiego NFZ. Jeśli zaś pacjent uważa, że zostały naruszone prawa pacjenta, wówczas pomocny może okazać się kontakt z Rzecznikiem Praw Pacjenta.” – wylicza rzeczniczka prasowa Aleksandra Kwiecień.

fot. pixabay.com

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze