Olkusz
Co jakiś czas na naszych łamach pojawiają się piszemy o zachowaniu kierowców autobusów kursujących na zlecenie ZKG „KM” w Olkuszu: z reguły dowiadujemy się o nich od pasażerów, którzy kierują stosowne uwagi również do samego Związku. Przedstawiciele tej instytucji zapewniają, że rozpatrują wszystkie takie skargi, a jeśli są one zasadne, to wobec przewoźnika realizującego połączenia wyciągane są konsekwencje. Sprawdziliśmy zatem ile kar umownych nałożył w zeszłym roku Związek Komunalny Gmin „Komunikacja Międzygminna” w Olkuszu.
Przypominamy, że olkuska komunikacja miejska przeszła na przestrzeni ostatnich lat ogromne zmiany: choć wiele osób zdążyło już o tym zapomnieć, to jeszcze niedawno, bo ledwie kilka lat temu, po naszym mieście jeździł stary, pozbawiony klimatyzacji, wysłużony oraz awaryjny tabor autobusowy. Dzięki pozyskanemu dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej, cztery gminy należące do Związku Komunalnego Gmin „Komunikacja Międzygminna”, czyli Olkusz, Bukowno, Bolesław i Klucze, mogły wymienić zużyte pojazdy na komfortowe oraz nowoczesne autobusy. Z tą inwestycją wiązała się także zmiana przewoźnika obsługującego kursy dla Związku: zgodnie z zamówieniem udzielonym w 2019 roku, całość pracy przewozowej dla ZKG „KM” wykonuje teraz jeden operator, czyli Konsorcjum Autobusowe Transgór – PKS Południe – LZ Lazar, z liderem Transgór S.A.
Mieszkańcy zgłaszają swoje uwagi
Po upływie zaledwie kilku lat to, co jeszcze niedawno było rewolucją, dla pasażerów stało się niekwestionowanym standardem. Wszelkie odstępstwa są zaś coraz częściej komentowane w Internecie i zgłaszane do władz ZKG „KM” w formie skarg. Adresatem takich interwencji, dotyczących najczęściej zachowań kierowców, bywa również nasza redakcja. Warto jednak pamiętać, że Związek Komunalny Gmin „Komunikacja Międzygminna” w Olkuszu nie jest ich pracodawcą: jako podmiot zamawiający realizację połączeń autobusowych wymaga jednak od wykonawcy tego zadania zatrudniania ich na podstawie umowy o pracę. Jak przyznają sami urzędnicy, do najczęstszych skarg należą niezatrzymanie się na przystanku, odmowa sprzedaży biletu oraz nieotwarcie przednich drzwi do wsiadania. Każdy taki zgłoszony przypadek jest weryfikowany na podstawie monitoringu z autobusu: jeśli dane zgłoszenie okaże się zasadne, na konsorcjum autobusowe nakładane są kary, zgodnie z obowiązującymi umowami.
Co podlega kontroli ZKG „KM”?
Okazuje się, że nie są to jednak jedyne powody nakładania kar umownych na operatora przez ZKG „KM”: jak możemy bowiem przeczytać w sprawozdaniu z działalności ZKG „KM” za ubiegły rok, realizacja przewozów podlega regularnej, codziennej oraz kompleksowej kontroli. Taka kontrola dokonywana jest poprzez aplikację „kiedyPrzyjedzie.pl”, monitorującą położenie i punktualność wykonywania poszczególnych kursów za pomocą lokalizacji GPS, system monitoringu wizyjnego, składającego się z 8 kamer na placu ZKG ”KM” przy ul. Kościuszki, monitoring wewnętrzny umieszczony w 38 autobusach oraz samych pracowników Związku, dokonujących kontroli bezpośrednio w autobusach.
Kontroli podlega wszystko, co ma wpływ na jakość podróży, a więc punktualność i regularność realizacji kursów, stan techniczny autobusów, utrzymanie czystości i estetyki pojazdów, oznakowanie zewnętrzne i wewnętrzne autobusów, sprawność kasowników, automatów biletowych i systemu zapowiedzi głosowej, umieszczenie kompletów informacji w autobusach (takich jak cennik, wyciąg z regulaminu czy wykaz osób i dokumentów uprawniających do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów), a nawet bieżąca łączność kierowców autobusów z punktem dyspozytorskim, biurem Związku, policją oraz pogotowiem ratunkowym.
Ile kar nałożono w ubiegłym roku?
W wyniku około 900 kontroli przeprowadzonych w ubiegłym roku bezpośrednio w autobusach przez pracowników Związku oraz za pośrednictwem bieżącej kontroli zapisu lokalizacji GPS, stwierdzono uchybienia i nieprawidłowości, za które nałożone zostały 284 kary umowne. W porównaniu do poprzedniego roku, stanowi to wzrost aż o 100%.
„Najczęstszym uchybieniem na przestrzeni 2023 roku było opóźnienie kursu, za które nałożono 143 kary, oraz brak czystości i estetyki pojazdów – 55 nałożonych kar. W rubryce «inne przypadki» ujęto pojedyncze przypadki tj.: niesprawne/wyłączone tablice kierunkowe z oznakowaniem linii, brak aktualnych informacji dla pasażera (cennik biletów, wyciąg z regulaminu przewozów) czy palenie tytoniu przez kierowcę w autobusie.” – czytamy w sprawozdaniu z działalności ZKG „KM” za 2023 rok.
Wyniki przeprowadzanych kontroli (zarówno pozytywne, jak i te negatywne) są przekazywane operatorowi w celu zapobiegania wszelkim nieprawidłowościom w świadczonych usługach przewozowych w komunikacji miejskiej. Pełna lista nałożonych kar została zaprezentowana w poniższej tabeli:
Jakie płyną z tego wnioski?
Nie ulega wątpliwości, że wprowadzenie dzięki unijnemu dofinansowaniu nowoczesnych autobusów znacząco podniosło standardy podróży, co z kolei zwiększyło oczekiwania pasażerów. Jakiekolwiek odstępstwa od ustalonego standardu są teraz przez pasażerów szybko zauważane oraz zgłaszane, co pokazuje, że w dzisiejszych czasach nowoczesny tabor stał się już normą, a nie wyjątkiem. W odpowiedzi na taki stan rzeczy, Związek wdrożył szereg nowoczesnych narzędzi monitorujących jakość usług komunikacyjnych, co pozwala na bieżące wychwytywanie problemów oraz nakładanie kar na przewoźnika. Mimo tego, wzrost liczby skarg oraz kar wskazuje na potrzebę dalszej poprawy standardów obsługi pasażerów.
Jakie jest natomiast Państwa zdanie na ten temat? Jak zawsze, zapraszamy do dyskusji w sekcji komentarzy!
„Niezależne dziennikarstwo: Definicja, znaczenie i wskazówki, jak je chronić”https://www.liberties.eu/pl/stories/niezalezne-dziennikarstwo/43789
Czy możliwa jest dzisiaj niezależność dziennikarska?https://wiez.pl/2022/03/16/czy-mozliwa-jest-dzisiaj-niezaleznosc-dziennikarska/