Bukowno
Planowana rozbudowa drogi powiatowej z Bukowna do Jaworzna oraz budowa nowego połączenia do terenów inwestycyjnych w Bukownie napotyka kolejne trudności: choć projekt ten uzyskał rekordowe dofinansowanie, a nawet został już formalnie rozpoczęty, to jego realizacja została spowolniona z uwagi na konieczność wprowadzenia istotnych zmian w dokumentacji projektowej. Powodem takiego stanu rzeczy jest znaczące podniesienie się poziomu wód gruntowych w pobliżu prowadzonych prac.
Jak informowaliśmy niedawno na naszych łamach, pomimo podpisanej umowy, jak również dofinansowania w wysokości 98 milionów złotych z Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład”, inwestycja napotyka na trudności formalne oraz techniczne: pierwotny harmonogram prac już znacząco wydłużyła konieczność wprowadzenia zmian w zakresie odwodnienia oraz przeprowadzenia dodatkowych analiz.
W związku z powyższym, w środę w Urzędzie Miejskim w Bukownie, odbyło się spotkanie robocze z udziałem przedstawicieli inwestora, projektanta, samorządu powiatowego, służb geologicznych oraz urzędników odpowiedzialnych za środowisko i inwestycje: omówiono wówczas aktualny stan prac oraz zaprezentowano najnowsze propozycje rozwiązań dotyczących odwodnienia.
Kluczowym wyzwaniem okazały się warunki hydrogeologiczne w rejonie inwestycji, szczególnie na odcinku obejmującym budowę tunelu pod torami PKP oraz nowej drogi od ulicy Bukowskiej do skrzyżowania ulic Nowej i Puza. W wyniku podnoszenia się poziomu wód gruntowych, spowodowanego m.in. likwidacją zakładów górniczych ZGH „Bolesław”, projektanci zostali zmuszeni do przeprowadzenia dodatkowych ekspertyz oraz opracowania nowych rozwiązań dotyczących odwodnienia tego fragmentu trasy.
Obecnie trwa procedura oceny oddziaływania całego przedsięwzięcia na środowisko, a w najbliższym czasie mają rozpocząć się kolejne badania terenowe, w tym w postaci odwiertów geologicznych, które pozwolą lepiej określić aktualne warunki gruntowe oraz dobrać optymalne rozwiązania techniczne. Swoje analizy prowadzą ponadto eksperci z Państwowego Instytutu Geologicznego – PIB w Sosnowcu, którzy, na zlecenie władz Bukowna, przygotowują odrębną ocenę hydrogeologiczną dla doliny rzeki Warwas: jej wyniki będą miały znaczenie nie tylko dla budowy nowej drogi, ale również dla planowanych prac odwodnieniowych na terenie Cmentarza Komunalnego w Bukownie.
Propozycje zmian w dokumentacji zostały także przedłożone do oceny właściwym organom, w tym Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie czy Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie: ich decyzje będą kluczowe dla dalszego postępu prac. Choć obecna sytuacja wydłuża harmonogram robót, to wszystkie zaangażowane strony, zarówno inwestor, projektanci, jak i samorządowcy, podkreślają strategiczne znaczenie opisywanej inwestycji dla układu komunikacyjnego całego regionu. Jej realizacja ma bowiem zapewnić lepsze skomunikowanie Bukowna z Jaworznem oraz ułatwić dostęp do terenów inwestycyjnych, co w dłuższej perspektywie przełoży się na dodatek na rozwój gospodarczy naszego powiatu.















