Powiat

Portal eZUS, który już niedługo zastąpi PUE ZUS, będzie miał prostą nawigację, intuicyjny interfejs i funkcje dostosowane do potrzeb różnych klientów, w tym osób ze szczególnymi potrzebami. – Jesteśmy w trakcie wprowadzania kolejnych zmian. Pod koniec tego roku planujemy je udostępnić klientom – zapowiada Magdalena Mazur-Wolak, dyrektorka Departamentu Relacji z Klientami.

Pierwsze zmiany w eZUS wprowadzono w sierpniu 2024 roku. Były to zmiany nazwy portalu i zmodyfikowany sposób logowania, w tym logowanie dwuskładnikowe. Znacznie zwiększyło to poziom bezpieczeństwa klientów.

– Pod koniec roku w eZUS pojawią się usprawnienia w obszarze obsługi płatnika składek. Nasi klienci biznesowi będą mogli korzystać z portalu w nowej odsłonie. O zmianach będziemy szczegółowo informować i w razie potrzeby wspierać klientów w korzystaniu z narzędzia. Mamy jednak nadzieję, że nie będzie to konieczne, bo ono samo poprowadzi użytkownika „za rękę” – mówi Magdalena Mazur-Wolak.

 Co nowego w eZUS

Strona startowa konta płatnika i nowe menu

Z nowego okna startowego płatnik uzyska szybki dostęp do najbardziej interesujących informacji, takich jak:

– saldo,

– e-ZLA,

– sprawy płatnika,

– wiadomości,

– kalendarz wizyt.

Płatnik będzie mógł personalizować układ i rodzaj prezentowanych kafli na stronie startowej oraz zarządzać nimi.

 

Składki i salda

Informacje o saldach będą w jednym miejscu w zakładkach:

– bieżące saldo i z poprzednich miesięcy,

– deklaracje składek (ZUS DRA),

– informacje o należnych składkach i wpłatach.

Ten widok zastąpi pięć dotychczasowych oddzielnych zakładek, co ułatwi klientom sprawdzanie rozliczeń z ZUS.

Katalog usług

W tej zakładce sprawy najczęściej wybierane przez klienta będą się wyświetlały jako podpowiedzi „Wybrane dla ciebie”. Pozostałe będzie można wyszukać na liście lub przez wyszukiwarkę.

Wnioski i kreatory

Wszystkie wnioski będą w nowej wizualizacji. Przez kolejne kroki poprowadzi kreator z paskiem postępu – klient będzie widział, na którym etapie się znajduje. Na końcu pojawi się jasna informacja, czy dokument został wysłany.

Wnioski wysłane przez płatnika i odpowiedzi na nie

Sprawy zostaną połączone w wątki. Klienci zobaczą, na jakim etapie jest sprawa. Jeśli będzie odpowiedź, wyświetli się pogrubioną czcionką. Klient będzie mógł zaznaczyć wiele dokumentów różnego typu i wysłać je łącznie, zbiorczą wysyłką.

Wiadomości

W eZUS zmienią się nazwy skrzynek odbiorczych. Zostaną podzielone na:

– powiadomienia,

– korespondencję z CKK,

– komunikaty.

W „Powiadomieniach” klient znajdzie subskrypcje i informacje np. o nowym dokumencie do odebrania. W „Korespondencji z CKK” będzie korespondencja z Centrum Kontaktu Klientów ZUS. W „Komunikatach” będą m.in. informacje o planowanych przerwach technicznych.

Przewidziane są też zmiany, które ułatwią korzystanie z portalu. Okna eZUS będą dostosowane do standardów dostępności cyfrowej i elastycznie dopasowywane do rozdzielczości urządzenia użytkownika.

Nowa aplikacja mobilna – mZUS dla Płatnika

W pierwszej połowie 2026 roku pojawi się kolejna aplikacja mobilna ZUS – mZUS dla Płatnika. W niej płatnicy składek będą mogli m.in.:

– przeglądać informacje o saldach,

– przeglądać zwolnienia lekarskie,

– wysyłać dokumenty do ZUS (RWN, RD-3,

– wniosek o zaświadczenie A1, zgłoszenie umowy o dzieło),

– wygenerować zaświadczenie automatyczne,

– skontaktować się z CKK jako klient uwierzytelniony (połączenie priorytetowe, pełny dostęp do indywidualnych informacji), umówić się na e-wizytę lub wizytę w placówce.

 

W kolejnym etapie – planowanym w drugiej połowie 2026 r. – płatnicy w aplikacji będą również mogli regulować składki z wykorzystaniem płatności mobilnych.

Platforma Usług Elektronicznych ZUS to pierwszy polski e-urząd. ZUS udostępnił go swoim klientom w 2012 roku. Korzysta z niego 13,6 mln klientów ZUS.

ZUS

 

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze