Powiat

W Krakowie oficjalnie rozpoczęto przygotowania do budowy nowoczesnego węzła przesiadkowego w Bronowicach. To inwestycja, która – choć realizowana w stolicy Małopolski – ma ogromne znaczenie również dla mieszkańców powiatu olkuskiego. W połączeniu z modernizacją stacji kolejowej w Olkuszu, planowanymi remontami obiektów w Wolbromiu i Bukownie oraz budową łącznicy w Jaworznie, może w przyszłości znacząco poprawić komunikację naszego regionu z Krakowem.

Jak poinformował niedawno krakowski magistrat, nowy węzeł powstanie po południowej stronie przystanku kolejowego Kraków Bronowice, gdzie zatrzymują się pociągi relacji Wolbrom – Kraków Główny. Inwestycja obejmuje terminal autobusowy z 12 stanowiskami, parking typu Park&Ride (P+R) na 200 miejsc oraz strefę Bike&Ride (B+R) dla rowerów. Umożliwi to dogodne przesiadki między pociągami, tramwajami, autobusami, rowerami i samochodami. Projekt wart prawie 80 mln zł, z czego wartość dofinansowania z funduszy europejskich wyniesie ponad 52 mln zł, ma zostać zakończony do połowy 2028 roku. Według szacunków miasta z nowego węzła będzie korzystać blisko 900 tys. pasażerów rocznie. W przyszłości obiekt ma odciążyć centrum Krakowa, poprawić płynność ruchu i ograniczyć emisję spalin.

Dla mieszkańców Olkusza, Bukowna i Wolbromia to szczególnie ważna wiadomość. Wielu podróżnych z naszego powiatu będzie mogło wygodnie przesiąść się w autobus lub tramwaj już na stacji w Bronowicach – bez konieczności dojazdu do Dworca Głównego, położonego w ścisłym centrum miasta. W połączeniu z planowaną łącznicą w Jaworznie i zmodernizowaną infrastrukturą lokalną, nowy węzeł może pozwolić na znaczne skrócenie czasu podróży do stolicy regionu. Szacuje się, że przejazd z Olkusza do Bronowic mógłby w przyszłości zająć niespełna 50 minut.

To kolejna dobra wiadomość dla pasażerów z powiatu olkuskiego podróżujących koleją: zaledwie kilka dni temu oficjalnie zakończyła się bowiem kompleksowa modernizacja stacji kolejowej w Olkuszu. Inwestycja warta niemal 110 mln zł całkowicie odmieniła jej wygląd i funkcjonalność. Powstały nowe perony, przejście podziemne z windami, nowoczesne wiaty, oświetlenie oraz system informacji pasażerskiej. Przebudowano pięć torów wraz z siecią trakcyjną, a stacja zyskała nowy, bardziej czytelny układ komunikacyjny, który poprawia bezpieczeństwo i dostępność dla wszystkich podróżnych. Modernizacja objęła również okoliczne przejazdy kolejowo-drogowe, a w tunelu pod torami zamontowano monitoring, który dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo pasażerów.

Kilka tygodni temu władze PKP ogłosiły także nowy program „Dworce Przyjazne Pasażerom”, obejmujący ponad 180 obiektów w całej Polsce. Wśród nich znalazły się dwa dworce z naszego powiatu. Wolbrom trafił na podstawową listę programu, co oznacza, że środki na jego modernizację są już zapewnione. Zaplanowano m.in. remont poczekalni, elewacji oraz montaż nowych tablic informacyjnych. Bukowno ujęto na liście rezerwowej – jeśli PKP pozyska dodatkowe fundusze, tamtejszy obiekt również przejdzie gruntowną modernizację lub zostanie całkowicie przebudowany. Program zakłada współpracę z samorządami, które będą mogły współuczestniczyć w zagospodarowaniu zmodernizowanych obiektów. Celem jest stworzenie funkcjonalnych, ekologicznych i dostępnych dla wszystkich dworców, które staną się lokalnymi centrami przesiadkowymi.

Równolegle trwają przygotowania do budowy łącznicy kolejowej w Jaworznie, która połączy linię z Olkusza z magistralą prowadzącą do Krakowa. To inwestycja o ogromnym znaczeniu dla całego regionu, ponieważ pozwoli skrócić czas przejazdu i zwiększyć liczbę połączeń aglomeracyjnych. Jak poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe, projekt jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej, a prace budowlane mają rozpocząć się w IV kwartale przyszłego roku i potrwać około dwóch lat. W planach jest również budowa nowego przystanku Jaworzno Sosina, który ujęto w dokumentacji projektowej.

Zmodernizowana stacja w Olkuszu, planowane remonty dworców w Wolbromiu i Bukownie, budowa łącznicy w Jaworznie oraz węzeł przesiadkowy w krakowskich Bronowicach tworzą spójną wizję nowoczesnego systemu transportowego, który w najbliższych latach może całkowicie odmienić komunikację w północnej Małopolsce. Pytanie jednak, czy za tymi inwestycjami pójdzie realna poprawa oferty przewozowej. To właśnie częstotliwość kursów i liczba pociągów będą ostatecznym sprawdzianem sensu wszystkich tych przedsięwzięć. Bo mieszkańcy powiatu olkuskiego oczekują przede wszystkim jednego – większej liczby połączeń. Bez nich nawet najnowocześniejsze perony i parkingi pozostaną jedynie pustymi symbolami niewykorzystanego potencjału.

Fot. Urząd Miasta Krakowa

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze