Ilość par pociągów osobowych kursujących przez teren naszego powiatu można policzyć na palcach jednej ręki. Lokalni politycy co chwilę piszą więc kolejne pisma i przedstawiają nowe pomysły na zmianę tej sytuacji. Niewątpliwie najbardziej aktywnym spośród nich jest poseł Jacek Osuch, który postulował utworzenie połączeń kolejowych łączących Śląsk i Małopolskę z Mazurami i Pomorzem. Teraz proponuje, aby uruchomić pociąg z Olkusza na Ukrainę.
Przypomnijmy, że przez Olkusz biegnie szerokotorowa linia kolejowa nr 65. Starsi mieszkańcy pamiętają, że za czasów PRL, a nawet w latach 90-tych, z dworca kolejowego w naszym mieście kursowały pociągi na wschód. Na stacji Olkusz do dzisiaj znajduje się jeszcze dawny peron międzynarodowy. Można było stąd dojechać do Moskwy, a nawet do położonego niedaleko granicy z Kazachstanem miasta Magnitogorsk.
Pomysł utworzenia połączenia kolejowego biegnącego na Ukrainę nie jest nowy. W trakcie ubiegłej kampanii wyborczej przedstawiał go już jeden z kandydatów na burmistrza Olkusza. Wtedy jednak nikt nie traktował takiej koncepcji poważnie.
Sytuacja uległa jednak zmianie w grudniu ubiegłego roku, kiedy to PKP we współpracy ze swoim ukraińskim odpowiednikiem uruchomiło regularne połączenie kolejowe na trasie Przemyśl – Kijów. Po pierwszym miesiącu jego funkcjonowania skorzystało z niego ponad 12 tys. pasażerów. Jak informują przedstawiciele PKP, większość pasażerów udaje się w podróż z Ukrainy do Polski.
W chwili obecnej biegnąca przez Olkusz linia nr 65 wykorzystywana jest wyłącznie przez pociągi towarowe dojeżdżające do tzw. Euroterminala w Sławkowie. Według Jacka Osucha, po ogromnym sukcesie uruchomionych międzynarodowych połączeń kolejowych warto zastanowić się nad rozwojem kolejnych kursów z Polski w kierunku wschodnim. Takiemu celowi mogłaby posłużyć wspomniana wcześniej linia biegnąca przez Olkusz.
– Linia kolejowa nr 65 ma jedną podstawowa zaletę. Jest nią rozstaw szyn przystosowany do kursowania pociągów wschodnich przewoźników. Dzięki temu niewymagana jest na granicy polsko-ukraińskiej wymiana wózków lub zmiana rozstawu kół. Szeroki tor LHS nie kończy się ponadto nieopodal granicy, tak jak ma to miejsce w Przemyślu czy Chełmie, ale pozwala na uruchomienie pociągów w kierunku Śląska i Małopolski. Dzięki doskonałemu położeniu Olkusza pomiędzy metropolią górnośląską i krakowską, w tym pomiędzy dwoma kluczowymi portami lotniczymi Balice i Pyrzowice, połączenia kolejowe mogłyby cieszyć się sporą popularnością – pisze w swojej interpelacji poseł Jacek Osuch.
Sieć przewozów pasażerskich dotowanych przez ministerstwo transportu została określona w tzw. Planie Transportowym. Dokument ten definiuje trasy, na których priorytetem jest zapewnienie odpowiedniej dalekobieżnej oferty przewozowej. Jak wynika z odpowiedzi nadesłanej przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, na dzień dzisiejszy utworzenie połączenia międzynarodowego biegnącego przez Olkusz nie wchodzi w grę.
– Żaden z przyjętych scenariuszy nie przewiduje zaangażowania ministra w organizowanie przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 65 ze względu m. in. na fakt, że linia ta omija duże ośrodki miejskie. Ponadto Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa w trakcie konsultacji społecznych Planu Transportowego nie otrzymywało wniosków, które świadczyłyby o zainteresowaniu przewozami pasażerskimi na omawianej linii – możemy przeczytać w odpowiedzi na interpelację.
W związku z tym, że resort infrastruktury i budownictwa nie planował zamawiania przewozów na linii nr 65, nie dysponuje ono danymi na temat wielkości nakładów niezbędnych do uruchomienia przewozów pasażerskich. Linię szerokotorową na dzień dzisiejszy tworzy tylko jeden tor. Aby uruchomić regularne połączenia pasażerskie konieczna byłoby więc rozbudowa linii na całej jej długości. To zaś wiązałoby się zapewne z ogromnymi kosztami.
A jakie jest zdanie Czytelników na ten temat? – Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl
Panie pośle, gdzie obiecane ekrany na terenie miasta wzdłuż DK94.
[quote name=”Robert P.”]”Ilość par pociągów osobowych…” Redaktorzy PO są trochę na bakier z językiem polskim. W tym przypadku nie „ilość”, ale zdecydowanie „liczba”! Nie, 10 kwiecień, a 10 kwietnia. Nie wspominam już o wielokrotnie używanych słowach „wytrychach”, np. „w zakresie”. Oferuję swoje usługi jako korektor lub redaktor :-)[/quote]
Redaktor populista, najlepiej. Takie stanowisko dla ciebie szykują.
„Ilość par pociągów osobowych…” Redaktorzy PO są trochę na bakier z językiem polskim. W tym przypadku nie „ilość”, ale zdecydowanie „liczba”! Nie, 10 kwiecień, a 10 kwietnia. Nie wspominam już o wielokrotnie używanych słowach „wytrychach”, np. „w zakresie”. Oferuję swoje usługi jako korektor lub redaktor 🙂
[quote name=”XXX”]Super. Aktywność „naszego” posła została odhaczona. Kolejna interpelacja Science Fiction & Fantasy została zaliczona.
A olkuski dworzec PKP dalej będzie zarastał chwastami. Proponuję żeby jeszcze „dobra zmiana” zgłosiła interpelację dotyczącą budowy nowego lotniska, alternatywy dla Balic i Pyrzowic. ps może tu się uda :lol:[/quote]
Z tym lotniskiem dla Pana pOsła mogło by się udać, wszak „nasz” gołąbek uwielbia latać.
http://www.gazetakrakowska.pl/wiadomosci/malopolska-zachodnia/a/posel-jacek-osuch-uwielbia-latac-100-razy-przemierzal-przestworza,11787348/
Pan poseł wybudował już kolej transjurajską,kolej dużej prędkości,połączenia do Warszawy i Mazury,a nie umie załatwić większej ilości pociągów do Katowic.Żyje pan w innej rzeczywistości.Dla pisu ważniejszy jest centralny port lotniczy niż problemy lokalnych ojczyzn.Za komuny to nawet był pociąg z Olkusza do Krakowa przez Szczakową,teraz zdezelowane zapchane do granic możliwości busy.
[quote name=”Sikorka”]Ja myślę, że priorytetowe powinno być kolejowe połączenie ze stolicą małopolski. Rozładować trochę ruch na drogach, a my albo nasze drugie połówki moglibyśmy krocej i sprawniej dojeżdżać do pracy i z pracy. Przez te cholerne dojazdy mamy mało czasu dla swoich rodzin a w Olkuszu na znalezienie pracy to raczej liczyć nie można[/quote]
Hmm, widać sikorka, że nie jesteś bratową, córką koleżanki lub przynajmniej jakimś misiem.
Dlatego właśnie musisz dojeżdżać.
Ja myślę, że priorytetowe powinno być kolejowe połączenie ze stolicą małopolski. Rozładować trochę ruch na drogach, a my albo nasze drugie połówki moglibyśmy krocej i sprawniej dojeżdżać do pracy i z pracy. Przez te cholerne dojazdy mamy mało czasu dla swoich rodzin a w Olkuszu na znalezienie pracy to raczej liczyć nie można
Pan Poseł kolejną kadencję wegetuje w Sejmie i nie wie w jaki sposób się takie rzeczy załatwia?!
Wychodzi z pomysłami, kiedy wszytko jest ustalone, zatwierdzone i pozamiatane.
Panie pOśle proszę się wziąć wreszcie do SKUTECZNEJ pracy!!!!
Proponuje rozbudować dodatkowo lotnisko w Niesułowicach do rangi portu międzynarodowego !
Kładkę niech pan poseł najpierw uruchomi jak wcześniej napisano bo takie patologie tylko w Olkuszu istnieją. Jeszcze ostatnio to pseudo łatanie dziur i studzienek asfaltem z rury wydmuchiwanym . 100 lat za murzynami jesteśmy.
Panie pośle. Spróbuj Pan podziałać w temacie wykonania obwodnicy drogowej omijającej Olkusz, bo niedługo sam Pan nie dojedziesz do centrum, a Olkusz już jest zakorkowany.
Powtarzam jeszcze raz. Panie Pośle – zanim będzie to połączenie z Ukrainą i kolej dużych prędkości i połączenie z Mazurami, to może kładkę nad torami na dobry początek chociaż otwórzmy? Ma Pan 100 zł pożyczyć?… No właśnie, a marzy Pan o milionach dolarów…
Nic nie napiszę… 😉
Nie wiem czy to jest dobry pomysł bo Olkusz i powiat olkuski nie ma połączenia ze stolicą kraju a co dopiero mówić o Ukrainie. Takie połączenia były realne w PRL gdy w Polsce nie było nic i wszyscy jeździli do ZSRR by coś po prostu kupić. Na wycieczki teraz wszyscy wola jeździć do ciepłych krajów. Niestety realia są jakie są Olkusz zamiast się rozwijać z każdym rokiem się jakby zwija. Wpływa na to z pewnością ukształtowanie terenu ale właśnie brak komunikacji powoduje zacofanie bo młode społeczeństwo które mogło by naplynac do Olkusza chce szybko dojechać do pracy do Krakowa, Katowic a nie cisnac w zatłoczonych minibusach.
[quote name=”www”]Panie Pośle a co z obiecanym remontem DK94? Zapytał Pan ministra w interpelacji czy w 2017 roku znajdą się na to zadanie pieniądze a on nie odniósł się do tego punktu. :D[/quote]
A co z ekranami dźwiękochłonnymi wzdłuż DK94 od Słowików po Glinianki, które pan obiecał w pierwszej kadencji.
Wspaniały pomysł! Stwórzmy połączenie kolejowe na Ukrainę, a tymczasem stójmy w gigantycznych korkach (w ciasnych busach) próbując dojechać do stolicy województwa. De facto próbując dojechać do pracy, której w Olkuszu nie ma! Brawa dla tego Pana…
Panie Pośle a co z obiecanym remontem DK94? Zapytał Pan ministra w interpelacji czy w 2017 roku znajdą się na to zadanie pieniądze a on nie odniósł się do tego punktu. 😀
Takie brednie po kolei były – kolej trans jura – przez pustynię, kolej dużych prędkości – gdzieś z dworcem na Os. Młodych, kolej na Mazury itd. A może panowie odnowicie infrastrukturę, może remont dworca, peronów? Może zrobicie realny projekt połączenia kolejowego do Krakowa, bo jak na razie to jest bujanie w obłokach.
Ja cały czas czekam na sekundniki na skrzyżowaniu KKW i DK94, o które tak zabiegał Pan poseł w poprzedniej kadencji. Wtedy rząd nie chciał, a teraz? Czy ktoś mi powie, co przez te wszystkie lata spędzone w sejmie, szanowny poseł zrobił dla naszego miasta?
A ja słyszałam na wigilii 2015 słowa -mój przyjaciel minister. A tu się okazuje, że to tylko gra z potrzeby chwili. Dla poprawy wizerunku.
no to czeka nas potop ukraiński
Nie zapominajmy o „kolei trans-jurajskiej” 😆 😀
PS panie pośle – 1 kwietnia był już blisko dwa tygodnie temu…
Jak najbardziej takie połączenie jest potrzebne. Aby więcej obywateli Ukrainy przyjeżdżało do pracy do Pana W………
Super. Aktywność „naszego” posła została odhaczona. Kolejna interpelacja Science Fiction & Fantasy została zaliczona.
A olkuski dworzec PKP dalej będzie zarastał chwastami. Proponuję żeby jeszcze „dobra zmiana” zgłosiła interpelację dotyczącą budowy nowego lotniska, alternatywy dla Balic i Pyrzowic. ps może tu się uda 😆