Sześć firm – posiadających łącznie 70 procent rynku ubezpieczeń majątkowych w Polsce – przystąpiło do programu pilotażowego Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, którego celem jest zwiększenie wykrywalności oszustw w całej branży.
Są to m.in.: Compensa, Ergo Hestia ( firma zaznacza, że przystępując obecnie do pilotażu, nie składa jeszcze deklaracji przystąpienia do BDU), Generali, InterRisk oraz Warta. Chodzi o uruchomienie nowej bazy danych ubezpieczeniowych (BDU), która utrudni przestępcom wyłudzanie odszkodowań.
Insurance Europe, europejska organizacja zrzeszająca ubezpieczycieli szacuje, że nadużycia i wyłudzenia stanowią około 10 procent wypłacanych przez branżę odszkodowań. Jak podaje Polska Izba Ubezpieczeń w 2016 roku wartość ujawnionych nieprawidłowości w ubezpieczeniach komunikacyjnych w naszym kraju – wyniosła ponad 130 mln złotych. Oznacza to, że światło dzienne w tej grupie polis, ujrzało tylko około 10 procent wyłudzeń, zaś w przypadku pozostałych ubezpieczeń majątkowych i na życie – mniej niż 5 procent (w segmencie pozostałych ubezpieczeń (majątkowych i na życie), przy wypłacie odszkodowań w 2016 roku, wykryto nieprawidłowości na 94 mln złotych (za PIU)).
– Uruchomienie nowej bazy danych ubezpieczeniowych zwiększy wykrywalność nadużyć w całym sektorze: zarówno w segmencie ubezpieczeń majątkowych jak i na życie – mówi Małgorzata Ślepowrońska, członek zarządu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. – Mamy nadzieję, że na zasilanie bazy i korzystanie z jej funkcjonalności zdecyduje się większość towarzystw. Przystąpienie do bazy leży bowiem w interesie zakładów, gdyż – jak wynika z natury zjawisk przestępczości ubezpieczeniowej – pozostawanie poza systemem pozwalającym na ich identyfikację, powoduje przenoszenie się patologicznych zjawisk właśnie do tych firm – wyjaśnia.
Celem budowy i prowadzenia bazy, która ma zawierać zarówno dane o polisach majątkowych jak i o polisach na życie jest według ustawy – ‘przeciwdziałanie naruszeniu interesów uczestników rynku ubezpieczeniowego’. Chodzi na przykład o identyfikację wielokrotnych roszczeń dotyczących tego samego zdarzenia ubezpieczeniowego (wypadku), czyli o zapobieganie sytuacjom, gdy dochodzi do wyłudzenia świadczenia w wyniku zgłoszenia tej samej szkody – do kilku różnych ubezpieczycieli. Na przykład przy ubezpieczeniu bagażu, ubezpieczyciel będzie mógł – odpytując bazę – zorientować się, że za dany bagaż państwo Y odebrali już odszkodowanie w kilku innych firmach – i wstrzymać im wypłatę.
Program pilotażowy, którego zakończenie przewidziane jest we wrześniu przyszłego roku, polega na próbnym zasileniu nowej bazy przez wielu ubezpieczycieli (zakres zbieranych danych określa rozporządzenie Ministra Finansów z 8 lipca 2016 roku), a następnie wykonaniu przez UFG przekrojowych analiz na podstawie zebranych danych. Pozwoli to towarzystwom, również w praktyce, poznać korzyści wynikające z przystąpienia do BDU. Obowiązek budowy bazy danych ubezpieczeniowych nałożyła na Fundusz – ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych UFG i PBUK. Dobrowolne jest natomiast korzystanie z tej bazy przez ubezpieczycieli; będzie ono płatne wg. stawek określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów. Dotychczas budowa nowej bazy kosztowała UFG ponad cztery miliony złotych. Kwota ta zostanie w przyszłości rozliczona ze składek wpłaconych przez ubezpieczycieli z chwilą przystąpienia do BDU. Całkowity poziom inwestycji będzie zależał od tego jak szybko i ilu ubezpieczycieli przystąpi do bazy, w jakim zakresie będą ją zasilać i jak z tego korzystać.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny