W środę 20 grudnia oficjalnie zakończyła się akcja wywożenia śmieci z Klucz Osady finansowa przez Powiat Olkuski. Zgodnie z wcześniejszymi zapewnieniami, z terenu składowiska za 939 192,20 zł usunięto 2683 tony odpadów.
Procedura usuwania odpadów zgromadzonych w Kluczach przy ul. Osada 4 w ramach wykonania zastępczego wobec firm MARTEX oraz Selenya trwała kilkadziesiąt dni. – Wszystkie środki wydatkowane na usługę usunięcia odpadów pochodziły z budżetu Powiatu Olkuskiego i do dnia dzisiejszego Powiat nie otrzymał na ten cel żadnej pomocy finansowej od jakichkolwiek jednostek samorządu terytorialnego lub instytucji zewnętrznych i to pomimo wcześniej składanych deklaracji dotyczących pomocy finansowej w tym zakresie – informuje starosta Paweł Piasny.
Jak zapewnia szef Powiatu wszystkie śmieci zostały wywiezione do uprawnionych podmiotów zlokalizowanych poza terenem powiatu olkuskiego, posiadających odpowiednie zezwolenia zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach. Za wywóz blisko 2700 ton odpadów odpowiedzialna była Firma Handlowo Usługowa AMPLIZ z siedzibą w Olkuszu.
Podczas wywozu odpadów zgromadzonych poza halą stwierdzono, że te odpady również zostały nadpalone. – I dlatego pod znakiem zapytania stoi kontynuacja wykonania zastępczego w tym trybie administracyjnym, bowiem licznie występujące nadpalenia wskazują na to, że odpady te stanowią część pogorzeliska i winny być objęte postępowaniem prokuratorskim i tym samym usuwane w innym trybie administracyjnym – dodaje Paweł Piasny.
W oficjalnym komunikacie, jaki wydał starosta w sprawie zakończenia procedury wywozu śmieci z Osady czytamy też, że: „…pismem z dnia 16.11.2017 powiadomiłem Prokuratora Rejonowego w Olkuszu (i jednoczeńskie Prokuratora Okręgowego w Krakowie), że zachodzi wysokie prawdopodobieństwo, że właściciel firmy MARTEX oraz Spółka Selenya działali wspólnie i w porozumieniu oraz z góry powziętym zamiarem przyjęcia znacznej ilości odpadów na teren Klucze Osada 4. Z uwagi na fakt, że odpady te nigdy nie zostały przekazane do uprawnionych odbiorców w/w osoby działały z bezpośrednim zamiarem popełnienia przestępstwa tj. czynu z art. 183. § 1 kodeksu karnego”.
– Przystępując do realizacji wykonania zastępczego, Powiat na podstawie posiadanych dokumentów oraz oświadczeń właściciela odpadów ustalił, że na terenie Osady zgromadzonych jest około 5300 ton odpadów. Założyliśmy, że ok. 50% odpadów zgromadzonych zostało w hali, a druga połowa na zewnątrz, tj. na terenie wokół hali. Stąd decyzja władz Powiatu o zabezpieczeniu środków finansowych w wysokości 940 tys. zł pozwalających na wywóz ok. 2685 ton odpadów. W trakcie realizacji zawartych umów okazało się, że ilość zgromadzonych odpadów jest znacznie większa, dlatego zdecydowałem się na wspomniane powiadomienie, które skierowałem do prokuratury – zaznacza starosta Piasny.
Zamieszanym w proceder składowania odpadów w Osadzie zgodnie z treścią wskazanego artykułu 183 kk grozi więzienie: „Kto wbrew przepisom składuje, usuwa, przetwarza, dokonuje odzysku, unieszkodliwia albo transportuje odpady lub substancje w takich warunkach lub w taki sposób, że może to zagrozić życiu lub zdrowiu wielu osób lub spowodować zniszczenie w świecie roślinnym lub zwierzęcym w znacznych rozmiarach, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.”
[quote name=”osadka”]Czy ktoś może mi udzielić in formacji ( opierając się na artykule w WO z ostatniej sesji Rady Powiatu) jaki cel osiągnął starosta wydając prawie milion złotych na wywóz 2700 ton odpadów?[/quote]
Cel jaki został osiągnięty wg. potwierdzonych źródeł to ………. w śród 2700 ton śmieci wywieziono X tom złomu z hal magazynowych.
Czy ktoś może mi udzielić in formacji ( opierając się na artykule w WO z ostatniej sesji Rady Powiatu) jaki cel osiągnął starosta wydając prawie milion złotych na wywóz 2700 ton odpadów?
Czy to prawda, że podległa Staroście dyrektor Sanepidu lekarz Agata Knapik nie stwierdzała zagrożenia zdrowia mieszkańców Klucz-Osady w związku z działającym tam od lat wysypiskiem odpadów?
Czy pomiar zanieczyszczenia powietrza w Kluczach i okolicy przeprowadzony przez tę lekarkę w trakcie pożaru wysypiska śmieci w Kluczach polegał jedynie na wzrokowej ocenie czy widać dym i czy nosem czuć smród?
Czemu do dnia dzisiejszego nie ma informacji na temat skażenia powietrza w tym okresie?
Czy zostaną wyciągnięte konsekwencje wobec haniebnych działań i zaniedbań urzędników, które doprowadziły do olbrzymiej katastrofy ekologicznej, która będzie miała wieloletni wpływ na przyrodę i zdrowie mieszkańców Gminy Kluczę?
Czy świąteczne premie przyznane za ignorowanie realnego zagrożenia dla zdrowia i życia mieszkańców Gminy Klucze to złota praktyka w starostwie olkuskim?
Kończ waść wstydu oszczędź!!!
Wszyscy włodarze powiadamiają prokuraturę w różnych odstępach czasu. Firm które uzyskały pozwolenie na składowanie przepraszam sortowanie odpadów już nie ma. Jedna z właścicielek ma odpowiednie papiery aby sąd w stosunku do niej oddalił zarzuty zresztą numer z sortowaniem odpadów przerabiała już kilka razy w różnych rejonach Polski. Całe postępowanie prokuratorsko/sądowe potrwa kilka lat z efektem raczej wiadomym. Starosta zrobił co obiecał i to dwa raz: 1/ prawie pozbył się śmieci działaniami zastępczymi, 2/ prawie wywiózł wszystkie śmieci ale śmieci nagle przybyło. A tak na marginesie czy ważone były samochody wywożące 2683 ton odpadów? Zakładając: że każdy samochód zabiera 24 ton czyni to 112 samochodów, z założeniem że 1 metr sześcienny odpadów (śmieci) waży 1000 kg. Jednak przyjęta średnia waga 1 m sześciennego odpadów komunalnych wg norm to …. ok. 250 kg. Kubatura naczep/wywrotek które wywoziły odpady to —– ok 34 metrów sześcienny. Proszę teraz to przeliczyć i wyjdzie, że śmieci jest 3 razy więcej niż zakładano. Chociaż istnieje jeszcze inna możliwość.
to stąd podwyżka śmieciowego w Olkuszu
moderacja – komentarz usunięty na żądanie autora
[quote name=”emil”]mi się wydaję że to my podatniki zapłacimy za ten przekręt[/quote]
DOBRZE CI się wydaje,że podatnicy zapłacą za wywózkę tych śmieci.Biedny star i reszta tej grupy nie ma kasy bo mają do spłacenia jeszcze 7 kredytów co potrzebowali kasę na konto procentowe w Szwajcarii.
mi się wydaję że to my podatniki zapłacimy za ten przekręt
. Za wywóz blisko 2700 ton odpadów odpowiedzialna była Firma Handlowo Usługowa AMPLIZ z siedzibą w Olkuszu
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHHAAHHAHAAHHAHAAHAH
A jak myślicie kto te śmieci tam przywiózł historia lubi się powtarzać
Pozdrawiam…………………………………………………………………………..
[quote name=”Młody”]”Przystępując do realizacji wykonania zastępczego, Powiat na podstawie posiadanych dokumentów oraz oświadczeń właściciela odpadów ustalił, że na terenie Osady zgromadzonych jest około 5300 ton odpadów. Założyliśmy, że ok. 50% odpadów zgromadzonych zostało w hali, a druga połowa na zewnątrz. Stąd decyzja władz Powiatu o zabezpieczeniu środków finansowych w wysokości 940 tys. zł pozwalających na wywóz ok. 2685 ton odpadów…– zaznacza starosta Piasny.”
..[/quote]
Ktoś tu się pogubił z tą wersją: miało być 5000 ton (wg papierów); podobno połowa się spaliła. W związku z tym zabezpieczamy 1 mln aby wywieźć pozostałe śmieci – czyli całość. I niby nie będzie już żadnego śmiecia na Osadzie. Tymczasem okazuje się śmieci wiele, wiele więcej. I nagle pisze starosta, że reszty nie usuwamy bo nadpalone. Ale na początku chciał wywieźć wszystkie za milion. Stąd mamy czekać bo inny tryb bo kasy nie ma? Przecież chciał wywozić też nadpalone. Zdaniem Wójta Klucz, za pozostały wywóz trzeba zapłacić 8-10 mln zł. Stąd powiat po porostu nie ma takiej kasy i odbił piłkę do prokuratury, że niby oni prowadzą dochodzenie. Swoją drogą: wg papierów było ok. 5tys.ton a w rzeczywistości ponad 30-40 tys. ton. W związku z tym niby te ok. 30 tys. ton było wg papierów zutylizowane czyli stanowiło koszt?
Panie Starosto a kto wydał pozwolenia na przywóz tych śmieci na teren naszego powiatu?
Starosta zgłosił do prokuratury dwie firmy a chyba śmieciuchy przyjmowały trzy firmy tylko jedna w cudowny papierowy sposób próbuje się wymiksować z interesu. Mam nadzieję, że prokuratura poważnie podchodzi do sprawy i dojdzie do tego która firma i ile smieci przyjęła w rzeczywistości
Ja zrozumiałem że wywieziono 2685 ton odpadów za co powiat zapłacił 940 tys. zł. … jeżeli ktoś zrozumiał resztę to proszę o oświecenie
Młody”-to jest specjalna propaganda pszenno-uraczana i nigdy tego nie zrozumiesz.Jedyne wyjście to położenie łapy na całym majątku przez Organy Ściganie uczciwa dogłębna weryfikacja nawet majątku przepisanego wiesz kogo.TYLE W TYM TEMACIE anie bawić się w ciu-ciu-babkę.
„Przystępując do realizacji wykonania zastępczego, Powiat na podstawie posiadanych dokumentów oraz oświadczeń właściciela odpadów ustalił, że na terenie Osady zgromadzonych jest około 5300 ton odpadów. Założyliśmy, że ok. 50% odpadów zgromadzonych zostało w hali, a druga połowa na zewnątrz, tj. na terenie wokół hali. Stąd decyzja władz Powiatu o zabezpieczeniu środków finansowych w wysokości 940 tys. zł pozwalających na wywóz ok. 2685 ton odpadów. W trakcie realizacji zawartych umów okazało się, że ilość zgromadzonych odpadów jest znacznie większa, dlatego zdecydowałem się na wspomniane powiadomienie, które skierowałem do prokuratury – zaznacza starosta Piasny.”
Ja zrozumiałem że wywieziono 2685 ton odpadów za co powiat zapłacił 940 tys. zł. … jeżeli ktoś zrozumiał resztę to proszę o oświecenie ile tych odpadów jeszcze pozostało w Kluczach, kiedy, kto i za jaka kwotę je wywiezie no i dlaczego starosta powiadomił prokuraturę dopiero wtedy jak okazało się że ilość zgromadzonych odpadów jest znacznie większa … od jakiej ilości to też nie zrozumiałem …
NIE wiem dlaczego samorząd w Kluczach I INSTYTUCJE ZEWNĘTRZNE mają dokładać i ponosić koszty wywozu śmieci chyba,że otrzymali prowizję od firm po podpisaniu umowy przez Starostę w Olkuszu.Pan Starosta niech powiadomi PROKURATURĘsam na siebieResztę śmieci proponuję wywieżć na koszt pana Starosty,a jak się będzie uchylał od kosztów to komornik błyskawicznie po Bożemu znajdzie kasę u pana starosty.