Do UFG wpłynęło roszczenie o odszkodowanie za śmierć nienarodzonego dziecka. Prowadząca pojazd kobieta w zaawansowanej ciąży miała niezapięte pasy bezpieczeństwa. Tragedii można było uniknąć.
Wprawdzie kodeks drogowy w Polsce zwalnia kobiety w widocznej ciąży z zapinania pasów bezpieczeństwa – specjaliści radzą jednak – zapiąć je. Należy tylko zrobić to w odpowiedni sposób i poprowadzić jeden pas poniżej, a drugi obok brzucha.
– Kobiety w zaawansowanej ciąży, jeżeli już w ogóle muszą siadać za kierownicą, powinny nie tylko zapiąć w odpowiedni sposób pasy bezpieczeństwa, ale też zwrócić uwagę na właściwe ustawienie fotela – mówi dr hab. nauk medycznych Grzegorz Teresiński z Zakładu Medycyny Sądowej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, zajmujący się m.in. badaniem obrażeń ciała w zależności od okoliczności wypadku. Kobiety ciężarne, zwłaszcza niewysokie, mają tendencję do przysuwania w aucie fotela jak najbliżej kierownicy. – Tymczasem fotel powinien być odsunięty tak, by odległość środka kierownicy od środka klatki piersiowej (okolice mostka) przyszłej mamy wynosiła minimum 25 centymetrów – wyjaśnia. Nie uchroni to od wypadku, ale znacznie może zmniejszyć jego skutki dla kobiety i jej dziecka, gdyż pozwoli na prawidłowe zadziałanie poduszki powietrznej.
Według statystyk policji, kobiety stanowią około 40 procent uczestników kolizji. Z kolei systemy bezpieczeństwa we współczesnych pojazdach są projektowane dla osób o przeciętnej budowie ciała – które nie odpowiadają wymiarom kobiety w ciąży, zwłaszcza zaawansowanej. Tymczasem kobiety te mogą zwiększyć bezpieczeństwo swoje i dziecka.
– Coraz więcej kobiet w Polsce jeździ samochodem, a to powoduje, że ciężarne kobiety coraz częściej uczestniczą w wypadkach drogowych – mówi Magdalena Barcicka, wiceprezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. – Te tragiczne wypadki, z którymi UFG ma do czynienia, spowodowały, że chcemy uświadomić kobietom ciężarnym, iż warto zapinać pasy bezpieczeństwa. Należy to tylko robić w odpowiedni sposób – dodaje.
Z danych dostępnych w literaturze medycznej wynika, że 50-70 procent urazów w ciąży związana jest z wypadkami drogowymi. Najczęstszymi obrażeniami jest w takich sytuacjach – nawet przy niewielkich prędkościach ok. 30 km/h – przedwczesne odklejenie łożyska, które prowadzi do niedotlenienia, niedostatecznego odżywienia i utraty płodu.