1 mln 400 tys. złotych ma kosztować rondo, jakie powstanie na skrzyżowaniu al. Tysiąclecia, ul. Biema i ul. Dworskiej. Inwestycja, którą wykona olkuskie Starostwo Powiatowe, będzie realizowana w przyszłym roku.
– Zależy nam, aby ten węzeł komunikacyjny uregulować, a rondo zapewni zachowanie płynności ruchu. Była rozważana także opcja sygnalizacji świetlnej zamiast ronda, jednak to rozwiązanie byłoby droższe, biorąc pd uwagę utrzymanie świateł w kolejnych latach. Obecnie opracowywany jest projekt, którego koszt wynosi ok. 90 tys. złotych – wyjaśnia wicestarosta Kazimierz Ściążko.
Z uwagi na rozpoczętą już modernizację tzw. „zedermanki”, czyli ciągu ok. 24 km dróg powiatowych prowadzących od drogi 94 w Zedermanie, poprzez drogę Zimnodół, Osiek, Olkusz (właśnie al. Tysiąclecia), a następnie Olkusz i Bukowno, do Bolesławia, gdzie dojdzie do drogi 94, rondo musi powstać wcześniej. Inwestycja, na którą powiat otrzymał środki w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, na terenie miasta będzie realizowana w pierwszym kwartale 2011 roku. Cała inwestycja kosztować będzie 18 mln 800 tys. złotych, z czego unijna dotacja wynosi 9 mln 701 tys. zł. Rondo nie jest uwzględnione w tym programie, więc musi być wykonane w przyszłym roku.
Miejsce to jest ruchliwe, natomiast nie należy do niebezpiecznych pod względem kolizji i wypadków drogowych. Rocznie dochodzi tam do kilku kolizji, w ubiegłym roku odnotowano jeden wypadek. Policja od początku planowania inwestycji była zdania, że rondo to najwłaściwsze rozwiązanie, ponieważ w tym rejonie nie ma aż tak dużego natężenia ruchu, by montować tam sygnalizację świetlną. – Przy budowie należy uwzględnić ruch samochodów ciężarowych, zachowując odpowiednio dużo miejsca, bo droga ta stanowi łącznik drogi krajowej nr 94 i wojewódzkiej w kierunku Trzebini i jest jedyną możliwą trasą przejazdu samochodów ciężarowych przez Olkusz na Chrzanów – uważa oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Olkuszu, mł. asp. Łukasz Czyż.
Z ronda najbardziej ucieszą się piesi, którzy narzekają, że często mają problem z przechodzeniem przez jezdnię. W przypadku kierowców najgorzej mają ci skręcający w lewo z ul. Biema i Dworskiej.
Dobrze znam to skrzyżowanie. Wiem też jak duże samochody tamtędy jeżdżą, uważam, że znaczenie lepiej byłoby zamontować sygnalizację świetlną, i ze względu na pieszych i na długie pojazdy. Kiedy wreszcie nauczymy się wydać trochę więcej pieniędzy a zrobić coś dużo lepszego? Wogóle ta okolica jest jakby zapomniana przez miasto, wystarczy spojrzeć na stojącą w miejscu inwestycję tę świeżą, i tę sprzed 20 lat…parking, który należał kiedyś chyba do OFNE, pomiedzy Aleją i budynkiem biedronki…no i te ciemności…zupełnie jakby to do nikogo nie należało…
cd. należy się zastanowić, jak po wybudowaniu ronda ograniczyć ruch ciężkich „kontenerowców” prujących z prędkością 60 km/h o 4 nad ranem ulicą Biema i wzdłuż Os. Młodych. Huk jest taki, jak w 39 podczas nalotu. Rondo tak jak i obwodnica powinny być zrobione już dawno temu. Ale nasze władze nie umieją sobie radzić z tego typu inwestycjami. Od lat w Olkuszu nie powstał nawet kawałek nowej drogi. Jedyne inwestycje polegają na kosmetyce istniejących dróg i ciągów pieszych, czyli wymiana starych płyt na kostkę i położenie nakładki asfaltowej. A pieniądze z Unii idą gdzie indziej.
do „ratownika medycznego”: nie wystarczy interpelować. Interpelacja nie jwest sama w sobie żadnym konkretnym działaniem i zazwyczaj nie przynosi konkretnych efektów. Nie o interpelacje chodzi a o konkretne działania. Drogi tak w Olkuszu jak w innych miastach polski podzielone są bez żadnego sensu i składu na powiatowe, gminne, wojewódzkie itp. Zarządcy tych dróg zazwyczaj mają w d…. ich stan I tak cała odpowiedzialność w oczach ludu spada zazwyczaj na burmistrza danego miasta, bo to on w oczach ludu postrzegany jest jako zarządca. Co do wyższości ronda nad światłami można by tomy napisać. Ja jako kierowca z wieloletnim doświadczeniem jestem zdecydowanie za rondem. Takie rozwiązania z powodzeniem funkcjonują dookoła nas a także znają je wszyscy którzy podróżują po Austrii czy Niemczech. Bez względu na to które rozwiązanie zostanie wdrożone sytuacja ulegnie na pewno poprawie.
W grudniu 2006 r. radny Jan Orkisz złożył do Zarzadu Powiatu w Olkuszu interpelację w sprawie bezpieczeństwa ruchu na tym skrzyżowaniu, sugerując zainstalowanie tam sygnalizacji świetlnej . Otrzymał odpowiedź, że na tym skrzyżowaniu w latach 2005 – 2006 miało miejśce 15 zdarzeń drogowych, przyczynami których było : nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu – 10, niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 3, nieostrożne wejście na jezdnię – 1, nieprawidłowe cofanie – 1, oraz, że orientacyjny koszt budowy sygnalizacji świetlnej w tym miejscu wraz z projektem technicznym wyniósłby ok. 230 tyś. zł. Czy nie racjonalniej było by zainstalować na tym skrzyżowaniu sygnalizację swietlną, gdyż natężenie ruchu na Aleji 1000 lecia wynosi ok. 13 tyś. pojazdów na dobę i jest to miejsce bardzo niebezpieczne dla pieszych a szczególnie dla dzieci. Przecież koszt realizacji ronda jest siedem razy wiekszy i nie poprawi bezpieczenstwa pieszych tak jak sygnalizacja świetlna .
W sumie dobrze, dość często dochodzi tam do stłuczek i groźnych wypadków, a przy okazji miejmy nadzieje naprawią nierówności na drodze w pobliżu tego skrzyżowania (choć od ulicy 29 listopada do tego skrzyżowania przydałaby się nowa nawierzchnia)