ppp

„Niepełnosprawne dziecko – mały człowiek w wielkiej potrzebie” – pod takim hasłem Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Olkuszu zorganizowała dzień otwarty. Na rodziców czekali pracownicy Zespołu ds. Dziecka w Młodszym Wieku Szkolnym oraz specjaliści z olkuskiego Zespołu Szkół Specjalnych.

Dni otwarte w placówce organizowane są cyklicznie i za każdym razem dotyczą dzieci i młodzieży z różnych grup wiekowych. – Gościmy również w szkołach. Chcemy wyjść naprzeciw oczekiwaniom rodziców, informując ich na bieżąco o sprawach, które ich interesują. Dni otwarte cieszą się różnym zainteresowaniem w zależności od tematu. Gdy organizowaliśmy dzień z dysleksją czy dyskalkulią, przyszło naprawdę sporo rodziców – mówi psycholog Barbara Szewczyk.

Rodzice, którzy przychodzą do poradni, skupiają się na kwestiach związanych ze swoimi pociechami, ale mogą tam również znaleźć pomoc dla siebie. – Chodzi nam nie tylko o pokazanie możliwości dróg prawnych, ale również zapewnienie wsparcia psychologicznego dla rodziców. Czasami rozmowa o własnych emocjach może bardzo pomóc – zapewnia pedagog Halina Gromek.

O co najczęściej pytają rodzice podczas dni otwartych? Pracownice poradni zgodnie przyznają, że najbardziej interesującym tematem są wszelkiego rodzaju opinie i orzeczenia dotyczące niepełnosprawnych dzieci, a także wskazanie dalszej drogi ich kształcenia. Stąd też pomysł zaproszenia na dzień otwarty nauczycieli z Zespołu Szkół Specjalnych, którzy przybliżają zainteresowanym rodzicom zasady funkcjonowania placówki. – Czasem szkoła specjalna nie kojarzy się rodzicom zbyt dobrze. Nieraz mama czy tata upierają się, by posłać dziecko do zwykłej szkoły. A często nie jest to najlepsze rozwiązanie – twierdzi psycholog Stanisława Januszek.

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna zajmuje się przede wszystkim wspomaganiem wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, terapią dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz wsparciem psychologicznym rodziców. Działa tam również Zespół Orzekający, wydający orzeczenia: o potrzebie kształcenia z uwagi na niepełnosprawność umysłową lub problemy emocjonalne dzieci i młodzieży, nauczania indywidualnego z uwagi na stan zdrowia (w tym również dziecka w klasie zerowej), opinie dotyczące wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od urodzenia do momentu rozpoczęcia nauki w szkole. W olkuskiej poradni brakuje właściwie tylko gabinetu rehabilitacji ruchowej, na którą zapotrzebowanie jest ogromne, w ramach realizowanego na miejscu wczesnego wspomagania. Do tego potrzebny jest nie tylko rehabilitant, ale pomieszczenie i wyposażenie, które sporo kosztuje.

Rocznie w Poradni rejestruje się około 1500 nowych dzieci. – Dużo dzieci zapisują sami rodzice. Kiedyś tendencja była inna – zgłoszeń dokonywały częściej szkoły i inne instytucje. Wszelkich informacji udzielamy nie tylko podczas dni otwartych. Rodzice mogą przyjść do poradni z własnej inicjatywy i sami zdecydować, czy informacja na temat diagnozy dziecka trafi do szkoły. Nasze porady są udzielane bezpłatnie – mówi pedagog Bożena Rogóż.

Więcej informacji na temat działalności poradni można znaleźć na stronie internetowej www.pppolkusz.szkolnastrona.pl

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze