Od 1. kwietnia na terenie Olkusza, Klucz, Bukowna i Bolesławia będą obowiązywać wyższe ceny biletów. Zarząd Związku Komunalnego Gmin „Komunikacja Międzygminna” w Olkuszu jest przekonany, że liczba pasażerów wzrośnie głównie z uwagi na atrakcyjne ceny biletów miesięcznych. Spore wątpliwości ma jeden z miejskich radnych.
Na terenie miasta za bilet normalny trzeba będzie zapłacić 2 zł (obecnie 1,60 zł), a za ulgowy gminny i ulgowy ustawowy 1 zł (obecnie odpowiednio 1 zł i 0,80 zł). Przejazd w obrębie jednej jednostki administracyjnej będzie kosztował 3 zł (teraz 2,40 zł), ulgowy gminny 2 zł (obecnie 1,70 zł), a ulgowy ustawowy 1,50 zł (obecnie 1,10 zł). Na terenie dwóch jednostek administracyjnych ceny te ukształtują się na poziomie odpowiednio 3,60 zł, 2,5 zł i 1,80 zł, a na terenie trzech jednostek – 4 zł, 3 zł i 2 zł. Przewóz bagażu i zwierząt będzie kosztował 2 zł, a dużych psów 3 zł.
Mniej o 10 złotych niż obecnie zapłacą kupujący normalny bilet miesięczny w strefie miejskiej (60 zł). Bilety te, uprawniające do przejazdu na terenie jednej jednostki administracyjnej, kosztować będą 90 zł (obecnie 80 zł), na terenie dwóch jednostek – 110 zł (obecnie 90 zł), a na terenie trzech jednostek – 130 zł (obecnie 100 zł). Ulga na bilety miesięczne wynosi 50 procent. Z uwagi na nikłe zainteresowanie zlikwidowano bilety semestralne i roczne oraz bilet jednodniowy na dwie jednostki administracyjne. Bilet jednodniowy nadal będzie można kupić na przejazdy w strefie miejskiej za 4 zł.
Pasażerowie linii M oraz PS będą płacić za bilety tyle, co obecnie. Normalny bilet na tych liniach kosztuje złotówkę, a ulgowy 50 groszy.
Swoje zaniepokojenie polityką cenową ZKG wyraził miejski radny Łukasz Kmita, który wystąpił z interpelacją do przedstawicieli gminy Olkusz w Zgromadzeniu ZKG, czyli burmistrza Dariusza Rzepki i przewodniczącego Rady Miejskiej Jana Kucharzyka. – Z ogromnym zdziwieniem i zaskoczeniem przyjąłem wiadomość o podwyżce cen aż o 25 procent wszystkich biletów jednorazowych normalnych w autobusach komunikacji miejskiej (za wyjątkiem linii M i PS). Tak znacząca podwyżka jest w moim przekonaniu niczym nieuzasadniona i spowoduje znaczący spadek pasażerów korzystających z autobusów komunikacji miejskiej. Po tej podwyżce komunikacja miejska przestanie być konkurencyjna wobec np. busów, których cena biletów będzie znacząco niższa. Warto także zaznaczyć, że tak znaczący wzrost cen biletów jednorazowych uderzy bardzo mocno w osoby niezamożne i nieposiadające własnego samochodu. To właśnie ta grupa najczęściej korzysta z komunikacji miejskiej – uważa radny miejski Łukasz Kmita, twierdząc, że pasażerowie w strefie miejskiej przesiądą się do prywatnych busów.
Radny porównał też nowe ceny z tymi obowiązującymi w Chrzanowie. – Nowy cennik będzie plasował komunikację miejską jako jedną z najdroższych w okolicy. Dla przykładu w Chrzanowie cena biletu ważnego na terenie 1 gminy wynosi 2,50 zł za bilet normalny. Tyle samo, czyli 2,50 zł, kosztuje bilet jednorazowy w ZKM Zawiercie. W Olkuszu od 1 kwietnia 2013 r. bilet ma kosztować aż 3 złote. Na terenie dwóch jednostek administracyjnych (czyli na trasie np. z Olkusza do Bukowna lub z Olkusza do Klucz) komunikacja organizowana przez ZKG „KM” zdrożeje o 20 proc. i stanie się całkowicie niekonkurencyjna wobec jeżdżących busów. Dziś cena za przejazd busem na trasie Olkusz – Bukowno wynosi 2,50 zł. Od 1 kwietnia władze ZKG „KM” zaplanowały, że cena w strefie obejmującej 2 jednostki administracyjne ma wynosić za bilet jednorazowy normalny 3,60 zł. (wzrost o 20 proc.). Dla porównania w Chrzanowie za bilet jednorazowy normalny ważny na terenie 2 jednostek administracyjnych zapłacimy 2,80 zł, zaś w Zawierciu 3 zł. W Olkusza aż 3,60 zł. Na terenie trzech jednostek administracyjnych (Olkusz – Sławków) bilet normalny ZKG ”KM” zdrożeje o 60 groszy (tj. o ok. 18 proc.) do kwoty 4 zł. Jednocześnie pragnę przypomnieć, że dziś przejazd busem ekspresowym na tej samej linii kosztuje 3 zł. Władze Związku Komunalnego Gmin „Komunikacja Międzygminna” powinny racjonalizować i optymalizować wydatki, a nie gwałtownie szukać dodatkowych niepewnych przychodów w podwyżce cen biletów – podnosi Łukasz Kmita i zaznacza, że jedynym dobrym rozwiązaniem jest pozostawienie kwoty 1 zł za bilet jednorazowy na linii M oraz PS.
Radny w interpelacji pyta m. in. skąd taka podwyżka cen, czy w związku z nią gmina będzie płaciła mniejszą dotację dla ZKG oraz czy Związek w prognozie tegorocznego budżetu oszacował spadek sprzedaży biletów z tytułu znacznego podwyższenia cen. Łukasz Kmita zaproponował również wprowadzenie biletów 10 – minutowych (2 zł normalny i 1 zł ulgowy), które funkcjonują w Chrzanowie.
Ceny biletów ustala Zarząd ZKG „KM”, dlatego też jego członkowie odpowiedzieli na interpelację radnego. – ZKG nie chce być konkurencją dla busów. Busy stanowią uzupełnienie dla komunikacji miejskiej. Ustalenie cen biletów w naszej komunikacji zgodnych z cenami biletów w busach mogłoby się spotkać z zarzutem zmowy cenowej. Zwiększenie cen nie ma wpływu na zwiększenie dotacji w przyszłym roku, ponieważ uzależnione jest to od planowanych do realizacji wozokilometrów, uzyskanych stawek za wozokilometr itd. Podwyżka cen ma zagwarantować zbilansowanie budżetu na 2013 rok bez konieczności zwiększania dopłat – czytamy w odpowiedzi. Zarząd Związku dodaje, że jeśli czynniki będą sprzyjające, nie wyklucza obniżki cen biletów.
Szefostwo Związku nie obawia się spadku sprzedaży biletów. – Wprost przeciwnie, liczymy na zwiększenie ilości osób korzystających z komunikacji miejskiej na podstawie biletów miesięcznych. Ich ceny są tak ustalone, że bilet miesięczny stanowi równowartość tylko około 30 biletów jednorazowych, natomiast bilet miesięczny ulgowy to równowartość około 22 biletów jednorazowych. Zatem zakup biletu miesięcznego się opłaca. Kupując miesięczny na przykład w strefie miejskiej można podróżować wszystkimi liniami nieograniczoną ilość razy. Jest on szczególnie korzystny dla pasażerów korzystających z linii M i PS, którzy objęci są ulgą gminną, czyli dla dzieci od 4 do 6 roku życia, uczniów, osób niewidomych lub niedowidzących czy osób powyżej 70 lat. Osoby te do tej pory płaciły na tych liniach 50 groszy za bilet, a teraz po zmianach 1 zł – takie argumenty przedstawia Zarząd ZKG, podając podobne wyliczenia dla cen biletów miesięcznych w jednej, dwóch i trzech jednostkach administracyjnych.
Wiadomo też, że bilety 10 minutowe nie zostaną wprowadzone. – Ceny za przejazd na liniach M i PS wynoszą tyle samo, co za 15 – minutowy bilet studencki w Krakowie. Czas przejazdu linii M (osiedle Młodych – Dworzec PKP) wynosi 14 minut, a linii PS (cmentarz – osiedle Młodych) 18 minut. Bilet normalny kosztuje 1 zł, a ulgowy studencki kosztuje 50 gr, dlatego nie ma potrzeby wprowadzania biletów 10 – minutowych za 2 zł i 1 zł. Porównywanie naszej komunikacji do tej w Chrzanowie mija się z celem, gdyż radny celowo albo z braku wiedzy, porównuje nasze ceny po zmianach do cen biletów w Chrzanowie z 2011 roku, czyli przed zmianami. W Chrzanowie tez nastąpią zmiany w cenach. U nas jest korzystniej, gdyż nie jest pobierana opłata manipulacyjna przy zakupie biletu u kierowcy. W Chrzanowie taka opłata wynosi 40 gr, o czym radny nie wspomniał – odpowiada Zarząd ZKG.
Co na to pasażerowie?
Rozumiem, że jeśli teraz busy podniosą ceny biletów to ZGK odda mi różnicę? Bo skoro na trasie Bukowno-Olkusz różnica będzie wynosić 1,10 zł to podwyżka nawet o 50 groszy pojawi się na pewno bo mimo tej podwyżki bus nadal będzie tańszy.
Ja z autobusów nie korzystam bo nie mam takiej możliwości. Ktoś zapyta jak to możliwe? Bo ich po prostu nie ma. 5-6 przejazdów dziennie? To ma być sieć komunikacyjna? Minibusy mam nawet co 15 minut i nie muszę dodatkowo kupować biletu.
Kolejna sprawa: gminna dotacja? Ja się pytam dlaczego z moich pieniędzy dopłaca się do przejazdów z których nie korzystam, a jeśli bym chciał skorzystać to musze kupić bilet?
Być może już w drugiej połowie roku mieszkańcy Żor (Śląskie) będą jeździć autobusami za darmo. Bezpłatną komunikację w mieście postanowiły wprowadzić lokalne władze, tłumacząc to względami społecznymi i ekologicznymi. W czwartek poinformowały o swoich planach. polecam ten artykuł szczególnie panu burmistrzowi
http://biznes.onet.pl/zory-chca-wprowadzic-bezplatna-komunikacje-miejska,18571,5455699,1,news-detal
Och,żeby tak jeszcze Przegląd Olkuski załatwił kratkę ściekową u zbiegu
Kazimierza i Partyzantów.Fontanna leci przez cały chodnik i „podlewa”trawnik,ma parę metrów.Ale po lanym poniedziałku…
Dlaczego, wszyscy z Zarządu ZKG okonie no interpelacji pana Łukasza Kmity. Moze trzeba wysłuchać chlopaka, byc moze ma racje. Wszyscsy chca byc madrzejsi byleby nie Kmita. Przeciwnicy Kmity podchodza do tego politycznie a moze trzeba podejsc spolecznie i po ludzku jak chce pan Kmita.
[quote name=”larms”][quote name=”kierowca”]Bilety w górę? a kto dziś jeździ autobusem?
Emeryci i dzieci do szkoły….Samochody są dziś tanie jak woda….Byle Mietka ze wsi stać na zakup auta…już za 1500 zł kupi się Cinquecento na chodzie i nie trzeba marznąć na przystanku :lol:[/quote]
nie każdy może i chce kierować…[/quote]
Jak ktoś jest leń to nie umie i nie chce 😆
i jak zwykle-FRONTEM do ludu!!!!
[quote name=”kierowca”]Bilety w górę? a kto dziś jeździ autobusem?
Emeryci i dzieci do szkoły….Samochody są dziś tanie jak woda….Byle Mietka ze wsi stać na zakup auta…już za 1500 zł kupi się Cinquecento na chodzie i nie trzeba marznąć na przystanku :lol:[/quote]
nie każdy może i chce kierować…
Bilety w górę? a kto dziś jeździ autobusem?
Emeryci i dzieci do szkoły….Samochody są dziś tanie jak woda….Byle Mietka ze wsi stać na zakup auta…już za 1500 zł kupi się Cinquecento na chodzie i nie trzeba marznąć na przystanku 😆
Słaby ten tekst. Chyba nasza wspaniala Redaktorka się nie wysiliła. A szkoda, bo teksty o śmieciach były takie dobre. Ale może święta idą, to Redaktorka postanowiła być dobroduszna. Czekamy na więcej Pani Emilio!!! przeglad stać na więcej.