ARTUKUŁ SPONSOROWANY
Szanowni Państwo,
W związku z pojawieniem się w ostatnim czasie wielu nieprawdziwych informacji dotyczących budowanej obwodnicy Olkusza, uważam za konieczne przypomnienie kilku podstawowych faktów.
Zadanie pod nazwą: „Budowa wschodniej obwodnicy Olkusza – połączenie DW nr 783 z DW nr 791” realizowane jest przez Województwo Małopolskie, które zagwarantowało na ten cel środki w swoim budżecie, a ponadto pozyskało dotację unijną oraz wsparcie finansowe Gminy Olkusz i Powiatu Olkuskiego.
Z ramienia Województwa Małopolskiego inwestycję realizuje Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, który zlecił przygotowanie dokumentacji projektowej, a następnie wyłonił w trybie konkurencyjnym wykonawcę robót.
Wybrany wariant przebiegu drogi, która po oddaniu do użytkowania uzyska status drogi wojewódzkiej, był opiniowany przez Gminę już w grudniu 2007 r. i od tego czasu nie uległ zasadniczej zmianie. Ze strony Gminy w uzgodnieniach brali udział m.in. radni z obu osiedli (tj. Osiedla Młodych i Osiedla Pakuska), a także Przewodniczący Zarządów wymienionych osiedli. W tamtym czasie nikt nie wnosił uwag ani zastrzeżeń dotyczących planowanego przebiegu drogi.
Na etapie przygotowania dokumentacji firma projektowa wystąpiła o tzw. decyzję środowiskową. Niezbędnym elementem procedury oceniającej wpływ planowanego przedsięwzięcia na środowisko są konsultacje społeczne, do których przeprowadzenia zobowiązany był organ wydający decyzję – w tym przypadku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie. O tym, że wiadomo było o prowadzonym postępowaniu środowiskowym świadczy m.in. fakt, że kilka osób fizycznych oraz liczna grupa mieszkańców, którą reprezentował Dyrektor Biura Poselskiego Posła na Sejm RP Jacka Osucha p. Łukasz Kmita, złożyło w maju 2011 r. do RDOŚ swoje uwagi i zastrzeżenia. Decyzja, zawierająca wyjaśnienia do złożonych uwag, wydana została we wrześniu 2011 r. i – mimo wcześniejszych zastrzeżeń – nikt od tej decyzji się nie odwołał, co sugerowało iż odpowiedzi udzielone przez RDOŚ były dla stron satysfakcjonujące. Równolegle, w czerwcu 2011 r., Komitet Protestacyjny otrzymał od Urzędu Miasta i Gminy pismo odnoszące się do poruszanych przez Komitet kwestii, do którego również nie wpłynęły żadne zastrzeżenia.
W marcu 2011 r., po uzyskaniu informacji o wykreśleniu zadania z listy indykatywnej projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji przez Województwo Małopolskie, Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Olkuszu Łukasz Kmita złożył na Sesji Rady Miejskiej projekt rezolucji „przeciwko wykreśleniu przez Zarząd Województwa Małopolskiego kluczowej dla rozwoju naszego regionu inwestycji pn. Obwodnica Olkusza”. Rezolucja została przyjęta przez Radę Miejską i przesłana do Zarządu Województwa Małopolskiego, Radnych Sejmiku Województwa Małopolskiego, Wojewody Małopolskiego oraz Posłów i Senatorów z Małopolski. Na obrady tej sesji zaproszenie otrzymali m.in. przedstawiciele Projektanta oraz Poseł na Sejm RP Jacek Osuch.
W ostatnim czasie, na wniosek grupy mieszkańców osiedli południowych, odbyły się dwa spotkania z udziałem przedstawicieli Inwestora, tj. Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie oraz firmy, która wykonała dokumentację projektową. Na pierwszym spotkaniu zebrani zapoznali się z krótką prezentacją przygotowaną przez projektanta, a następnie zgłosili szereg pytań, uwag i protestów, do których Inwestor i projektanci mieli się odnieść na spotkaniu kolejnym. Niestety mieszkańcy zebrani na drugim spotkaniu nie dali im takiej możliwości.
W związku z powyższym wystąpiłem do Inwestora i firmy projektowej o przekazanie dokumentacji nt. przygotowanych propozycji i rozwiązań, których omówienie zamierzam przedstawić Państwu w kolejnym wydaniu gazety. Wiele wątpliwości dotyczących bezpieczeństwa ruchu w obrębie powstającej trasy oraz dostępności rozwiązań i ułatwień komunikacyjnych zostanie wyjaśnionych. Liczę również na to, że następny artykuł zwiększy przejrzystość projektu obwodnicy poprzez sprostowanie wielu nieprawdziwych informacji powtarzanych w debacie publicznej, np. o zajęciu terenu przy miejscowej szkole czy odległości drogi od budynków.{jcomments off}