Olkusz

– Swego czasu dużo pisaliście o pomysłach utworzenia połączeń kolejowych biegnących przez Olkusz w stronę Warszawy. Czy są szanse na realizację  tych politycznych obietnic? – Takie pytanie otrzymaliśmy niedawno od jednego z naszych Czytelników. Postanowiliśmy ponownie przyjrzeć się sprawie.

Od połowy marca bieżącego roku z Olkusza do Krakowa można dojechać już pociągiem. Połączenie to cieszy się coraz większą popularnością. Nic dziwnego, gdyż na takie rozwiązanie mieszkańcy naszego miasta czekali od bardzo dawna. Deklaracje polityków dotyczące rozwoju transportu kolejowego w naszej okolicy na przestrzeni minionych lat szły jednak o wiele dalej, o czym przypomniał nam niedawno jeden z naszych Czytelników.

Były pomysły skomunikowania naszego powiatu nie tylko z Warszawą, ale nawet z Mazurami i Pomorzem. Czy linia nr 62 prowadząca przez Wolbrom i Olkusz zostanie ujęta w Krajowym Planie Transportu i zaczną na niej kursować pociągi PKP Intercity? – pytał niedawno w mailu do naszej redakcji pan Wojciech. Postanowiliśmy przyjrzeć się sprawie bliżej.

Zapytaliśmy przedstawicieli PKP Intercity o plany wykorzystania przez tą spółkę torowiska biegnącego przez Srebrny Gród. – Plan transportowy nie zakłada w scenariuszu podstawowym połączeń przez Olkusz. W najbliższych latach nie planujemy więc uruchamiania połączeń na wskazanym odcinku – informuje Marta Ziemska z Biura prasowego PKP Intercity.

Plan, o którym mowa, stanowi instrument zarządzania rynkiem kolejowych przewozów pasażerskich w celu objęcia dofinansowaniem połączeń, gdzie występuje dostrzegalny popyt na przewozy międzywojewódzkie, którego wielkość nie uzasadnia jednak uruchamiania przewozów o charakterze komercyjnym. Linia nr 62 nie jest w nim ujęta, w związku z czym PKP IC nie jest zobligowane do uruchamiania połączeń ją obsługujących. Obecnie jest ona wykorzystywana przez PKP Intercity jedynie jako ciąg objazdowy podczas prac prowadzonych przez PKP PLK na podstawowych trasach, po których kursują pociągi PKP IC.

Drążąc temat połączeń dalekobieżnych zwróciliśmy się również do spółki Centralny Port Komunikacyjny, odpowiedzialnej za projekt szybkich połączeń kolejowych, mających na celu skomunikowanie poszczególnych części kraju z mającym powstać w przyszłości lotniskiem.

Z początkiem 2020 roku na terenie powiatu olkuskiego rozgorzała gorąca dyskusja na temat pomysłu budowy infrastruktury kolei dużych prędkości w naszej okolicy. Według wstępnych propozycji, przez teren gmin: Olkusz, Bolesław, Bukowno i Klucze miałyby zostać poprowadzone linie szybkich połączeń kolejowych komunikujących Kraków z Centralną Magistralą Kolejową, Katowicami i Oświęcimiem. Dwie nowe linie kolejowe miałyby zbiegać się w Węźle Małopolsko-Śląskim, zlokalizowanym nieopodal Olkusza.

Trzy tygodnie temu zapytaliśmy rzecznika prasowego tej instytucji, czy nadal rozważa ona budowę linii przebiegających przez powiat olkuski oraz węzła przesiadkowego zlokalizowanego w jego obrębie. Niestety, po dzień dzisiejszy nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi w tym temacie.

A jakiej jest zdanie naszych Czytelników na ten temat? Czy sądzicie, że takie pociągi miałyby rację bytu w obecnych czasach? Jak zwykle zapraszamy do dyskusji!

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze