Progi zwalniające na ul. Jana Pawła II, buspas na wiadukcie, remont tzw. drogi chrzanowskiej i doświetlenie przejść na „krajówce” – takie propozycje drogowych inwestycji miejskiego radnego Łukasza Kmity trafiły do olkuskiego burmistrza. Każdy z tych tematów w różnych aspektach pojawiał się już w minionych latach na naszych łamach. Co o nich sądzicie?
Ul. Jana Pawła jak tor wyścigowy
W 2014 roku zakończył się kilkuletni remont ul. Jana Pawła II. Niebawem okazało się, że nowa asfaltowa nawierzchnia skłania niektórych kierowców do szybkiej jazdy. W naszej redakcji interweniowali mieszkańcy tej ulicy, którzy chcieli, by zamontowano tam progi zwalniające. Tak się jednak nie stało. Czy tym razem się uda? Łukasz Kmita w imieniu mieszkańców proponuje, by gmina w pierwszej połowie tego roku wykonała progi zwalniające typu wyspowego w rejonie skrzyżowania z ul. Nałkowskiej.
– W pierwszej kolejności Mieszkańcy zgłosili to miejsce do mapy zagrożeń prowadzonej przez Policję. Niestety, nie poprawiło to sytuacji na tyle, aby nie istniała potrzeba podjęcia kolejnych działań. Ruch na tej ulicy jest duży – z drogi korzysta wielu Mieszkańców os. Młodych i Pakuska oraz południowych sołectw omijających skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, w bezpośrednim obrębie skrzyżowania zlokalizowany jest przystanek autobusowy. Mieszkańcy postulują o zamontowanie progów wyspowych, które nie będą utrudniały ruchu komunikacji miejskiej, a jednocześnie wymuszą znaczne ograniczenie prędkości przez pozostałych kierowców – czytamy w interpelacji adresowanej do olkuskiego burmistrza.
Buspas na wiadukcie
Ten pomysł radny Kmita lansował już kilka lat temu. Gdy pisaliśmy o tym w 2015 roku, gmina była na etapie analizy powstania osobnego pasa ruchu dla komunikacji miejskiej. W tym czasie trwał jeszcze spór sądowy pomiędzy gminą a powiatem, kto ma administrować drogą, której odcinek stanowi wiadukt. Dziś wiadomo, że zarządca drogi pozostanie gmina i pomysł powrócił.
Autor interpelacji przekonuje, że „(…) buspas pozytywnie wpłynąłby na poprawę punktualności autobusów komunikacji miejskiej (najbardziej obciążona linia M), a także mógłby się przyczynić do jeszcze większej atrakcyjności transportu zorganizowanego – który gmina z uwagi na pozyskanie środków z RPO przez ZKG”KM” powinna promować”.
– Z buspasa mogłyby także korzystać nie tylko autobusy, ale także minibusy linii Kraków-Olkusz oraz pojazdy udające się do akcji ratowniczych – co poprawiłoby płynność przejazdu. Jestem przekonany, że wykonanie buspasa przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa, upłynnienia ruchu i nie wpłynie negatywnie na innych uczestników ruchu drogowego – twierdzi radny Kmita, chcąc by jego wniosek ujęto w zbliżającym się postępowaniu przetargowym na wykonanie i dotworzenie oznakowania poziomego dróg.
Łata na łacie
Gdyby zapytać mieszkańców, którą ulicę można by tak opisać, z pewnością propozycji byłoby niemało. Tym razem chodzi o tzw. drogę chrzanowską – od ronda Niepodległości na os. Młodych do skrzyżowania z al. Tysiąclecia. Trakt jest na bieżąco „łatany”, ale po niedługim droga znów jest pełna dziur.
– Wnoszę w pierwszej kolejności o wykonanie badania nośności podbudowy, aby wiadomo było czy całościowo droga musi być wzmocniona wraz z warstwą podłoża – pisze do burmistrza radny Kmita, dopytując o termin remontu i jego ewentualne etapowanie.
„W tym miejscu dojdzie kiedyś do kolejnej tragedii”
Cytując osoby korzystające z przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu „krajówki” z ul. Wspólną i ul. Gwarków Łukasz Kmita chce przekonać włodarza miasta do budowy w tamtym miejscu dedykowanego oświetlenia (chodzi o zastosowanie opraw oświetleniowych o asymetrycznych rozsyłach strumienia świetlnego umieszczonych w odpowiedniej konfiguracji, co pozwala oświetlić „pasy” jak i dojście do nich – przyp. red.). Podobne rozwiązanie zastosowano w ubiegłym roku na przejściu w Zedermanie.
– Apeluję do Pana Burmistrza o podjęcie współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz Komendą Wojewódzką Policji przy podpisaniu porozumienia o realizacji dedykowanego oświetlenia nad przejściami dla pieszych na DK94. Opóźniająca się w wyniku znacznego przekroczenia kosztorysu przebudowa DK 94 nie może stanowić dla władz miejskich żadnego wytłumaczenia. Oświetlenie uliczne jest zgodnie z ustawą zadaniem własnym gminy – argumentuje autor interpelacji.
Co sądzicie o propozycjach drogowych inwestycji? Czy i kiedy doczekają się realizacji? Gdy tylko poznamy stanowisko burmistrza w opisywanych tematach, wrócimy do tematu.