Olkusz
Po kilku latach nieobecności, na ulice Olkusz znów zawitały hulajnogi elektryczne, kusząc mieszkańców możliwością szybkiego oraz wygodnego przemieszczania się: w pamięci wielu olkuszan wciąż żywe są jednak wspomnienia sprzed kilku lat, kiedy podobna próba zakończyła się wielkim rozczarowaniem.
Przypominamy, że w grudniu 2020 roku firma Bird rozstawiła w Olkuszu swoje hulajnogi elektryczne, wprowadzając tym samym Srebrne Miasto do grona takich miejscowości, jak Oświęcim czy Chrzanów, które mogły korzystać z tego typu sprzętu jako pierwsze w Małopolsce Zachodniej: wydawało się wówczas, że Olkusz dołączy tym samym do miast nowoczesnych oraz otwartych na nowe formy transportu. Rzeczywistość szybko okazała się jednak być dużo mniej kolorowa.
Z hulajnóg elektrycznych najchętniej korzystała bowiem młodzież, która często traktowała je jak zabawkę. Efekt? Urządzenia porzucone na środku ulic, na klatkach schodowych, w rowach, a nawet w betonowym korycie kanału płynącego przez Osiedle Pakuska. Z dnia na dzień hulajnogi zaczęły tym samym przypominać nie nowoczesny środek lokomocji, lecz element miejskiego bałaganu. Na taki stan rzeczy skarżyli się głównie starsi mieszkańcy, dla których codzienne omijanie przewróconych hulajnóg na chodnikach czy blokowanie nimi przejazdów stało się źródłem frustracji: do naszej redakcji niemal codziennie napływały sygnały o kolejnych tego rodzaju incydentach, a internetowe fora pełne były ostrych komentarzy. Po kilku miesiącach firma Bird zrezygnowała zatem z udostępniania swoich hulajnóg elektrycznych w Olkuszu, najwyraźniej uznając, że nasze miasto nie było jeszcze mentalnie gotowe na taki eksperyment.
Dziś historia zatacza jednak koło, jako że kilkadziesiąt urządzeń znów pojawiło się w przestrzeni publicznej. Zasady korzystania pozostają podobne: 1,50 złotego za odblokowanie hulajnogi oraz 98 groszy za każdą minutę jazdy. Operator wyznaczył również nowe strefy parkowania oraz ograniczenia mające na celu lepsze uporządkowanie przestrzeni: między innymi zakazane zostało pozostawianie pojazdów w rejonie torów kolejowych czy fragmentów ulic Sławkowskiej, Buchowieckiego, Olewińskiej, Słowackiego, Wiejskiej oraz Mickiewicza. Aktualne informacje o dostępnych strefach można znaleźć w aplikacji mobilnej, przeznaczonej do wynajmu hulajnóg. Na razie stoją one tam, gdzie powinny, jednak czy w dłuższej perspektywie czasowej Olkuszanie tym razem poradzą sobie lepiej?
zdjęcie przykładowe: Pixabay