komunikacja 1

Tekst sfinansowany ze środków własnych autora
Jednym z podstawowych problemów mieszkańców powiatu olkuskiego są kwestie poprawy infrastruktury transportu drogowego i kolejowego, szczególnie w aspekcie połączenia do Krakowa. Ze względu na ogromne koszty takich inwestycji ich przygotowanie trwa nieraz wiele lat. Bardzo ważne jest także umieszczenie kluczowych dla naszych mieszkańców inwestycji w planach zagospodarowania przestrzennego i programach inwestycyjnych dla kolejnych okresów programowania środków unijnych dla Małopolski.

Już dziś na terenie naszego powiatu Województwo Małopolskie realizuje ogromną inwestycję drogową w postaci budowy I i II etapu obwodnicy Wolbromia. Zadanie to kosztować będzie 21,5 mln zł i stanowi największą w powiecie olkuskim inwestycję w drogi wojewódzkie z dofinansowaniem ze środków unijnych. Ale przygotowanie tej inwestycji trwało wiele lat, podobnie jak wiele lat trwały starania o znalezienie źródeł finansowania tego zadania. Dlatego tak bardzo istotne jest właściwe planowanie temu podobnych inwestycji. Dlatego też w poniższym tekście pragnę przybliżyć Państwu moje starania w trakcie mijającej kadencji sejmiku o przygotowanie odpowiednich dokumentów koncepcyjnych oraz umieszczenie kluczowych dla nas inwestycji w strategicznych dokumentach planistycznych Województwa.

Dlaczego nie udało się działać w sprawie DK 94 Olkusz-Kraków? Samorząd województwa nie ma w tym zakresie żadnych prerogatyw. Droga 94 Kraków-Olkusz jest drogą kategorii krajowej, w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i jako taka nie podlega w żaden sposób samorządowi województwa, a jedynie administracji rządowej. Jeszcze w poprzedniej kadencji (w 2013 roku) ówczesny Zarząd Województwa podjął próbę opracowania koncepcji budowy nowej, dwupasmowej drogi z Olkusza do Krakowa wraz uzgodnieniem z zainteresowanymi samorządami tego alternatywnego przebiegu, aby móc później przekazać te materiały do GDDKiA. Niestety, ze względu na protesty kilku podkrakowskich gmin nie udało się uzgodnić takiego przebiegu. Obecnie sytuacja prawna dotycząca ewentualnych modernizacji tego odcinka DK94 jest taka, że – dzięki m.in. odpowiedziom Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa na interpelacje poselskie Pan Posła Jacka Osucha (nr interpelacji 4823, 6801, 15067) – wiemy już, iż zapisy Umowy Koncesyjnej ze Stalexportem nie uniemożliwiają stronie rządowej budowy nowych lub modernizacji istniejących dróg krajowych, które stanowią równoległe drogi konkurencyjne wobec autostrady A4. Jednak GDDKiA podkreśla w odpowiedziach na powyższe interpelacje, że w modernizacja DK94 Kraków-Olkusz nie została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.), a potrzeby poprawy stanu nawierzchni na całej sieci dróg krajowych są niewspółmierne do środków jakimi dysponuje GDDKiA w ramach budżetu państwa. Zaplanowane na najbliższe lata przez GDDKiA inwestycje na „olkuskim” odcinku DK94: (1) przebudowa odcinka Modlnica-Giebułtów (2019), (2) budowa w Olkuszu ronda na DK94 oraz podniesienie parametrów nośności DK94 w Olkuszu wraz z modernizacją przejść podziemnych (2019-21) oraz (3) budowa chodników i zatok autobusowych na odcinkach Zederman-Jerzmanowice oraz Jerzmanowice-Giebułtów w mojej ocenie niestety nie poprawią płynności ruchu na DK94, a w godzinach szczytu nadal będą się na niej tworzyć korki. Osobiście bardzo żałuję, że nie udało się Panu Posłowi Jackowi Osuchowi spełnić swych zapowiedzi, dotyczących budowy w choćby kilku miejscach na „olkuskim odcinku” DK94 dodatkowych pasów ruchu umożliwiających wyprzedzanie.

komunikacja 2

Koncepcja nowego połączenia drogowego DK94 z autostradą A4. Wobec braku możliwości wpływu samorządów na udrożnienie DK94, samorządy gmin powiatów olkuskiego i chrzanowskiego w 2015 roku zaproponowały Zarządowi Województwa powrót do inicjatywy wyznaczenia nowego połączenia drogowego północno-zachodniej Małopolski z autostradą A4 na kierunku Północ-Południe. Takie połączenie pozwalałoby „otworzyć” tereny przemysłowe Małopolski Zachodniej na autostradę. Więc już w samym założeniu nie jest to projekt alternatywny wobec dojazdu do Krakowa drogą krajową 94. 25 kwietnia 2016 roku Sejmik Województwa Małopolskiego podjął w tej sprawie rezolucję, a zainteresowane samorządy wspólnie z Zarządem Dróg Wojewódzkich przystąpiły do prac koncepcyjnych, dotyczących opracowania wielowariantowego przebiegu połączenia DK94 z autostradą A4. Wypracowanie porozumienia samorządów, przez tereny których ma przebiegać nowa droga jest w takim przypadku absolutnie niezbędne, ponieważ już niejeden projekt drogowy „poległ” z powodu protestów okolicznych gmin. Dlatego początkowe porozumienie Gmin Bolesław, Bukowno, Olkusz i Powiatu Olkuskiego, co do przebiegu optymalnego wariantu tego połączenia musiało jedynie cieszyć. Niestety, po jakimś czasie – i to też w naszym powiecie jest już jakaś zła tradycja – nastąpiła zmiana spojrzenia Powiatu i Gm. Olkusz na uzgodniony wcześniej wariant. W efekcie, na roboczych naradach w ZDW w Krakowie gminy Bolesław i Bukowno pozostawały przy wcześniejszych ustaleniach, z kolei Gmina Olkusz i Powiat Olkuski chciały innego przebiegu, pomijającego te dwie pierwsze gminy. Na szczęście z wszystkich opracowywanych wariantów po dokonaniu analiz ekonomicznych, środowiskowych i technicznych projektanci wskazali jako najbardziej optymalny właśnie wariant pierwszy, prowadzący od węzła drogi DK94 w gm. Bolesław do węzła autostradowego A4 w miejscowości Rudno.

III etap obwodnicy Wolbromia. W Wolbromiu realizowany jest obecnie I i II etap projektu budowy obwodnicy Wolbromia (od ulicy Miechowskiej do ulicy Skalskiej). Jej III etap od ulicy Skalskiej do tzw. Szosy Olkuskiej Zarząd Województwa początkowo łączył funkcjonalnie z etapem IV, obejmującym m.in. wybudowanie bardzo kosztownego wiaduktu nad torami. W związku z tym z przyczyn finansowych realizacja tej części obwodnicy była odkładana na odległą przyszłość. Tymczasem w zgodnej opinii Mieszkańców oraz władz Wolbromia zaniechanie realizacji jej III etapu i ograniczenie realizacji jedynie do I i II etapu tego zadania nie spowoduje zmniejszenia natężenia ruchu pojazdów w mieście ani nie wyprowadzi tranzytowego masowego ruchu pojazdów ciężarowych z centrum miasta. Dlatego wspólnie z Burmistrzem Miasta i Gminy Wolbrom podjęliśmy kroki mające na celu uaktualnienie dokumentacji projektowej dla III etapu obwodnicy, niezbędnej do podjęcia decyzji o jej ewentualnej realizacji. Sprawa ta była przedmiotem kilku moich interpelacji do Zarządu Województwa, odbyliśmy też wspólnie kilka spotkań w różnych instytucjach, aby wyeliminować ewentualne przeszkody utrudniające rozpoczęcie III etapu obwodnicy Wolbromia.

Opracowanie dokumentacji wielowariantowego obejścia drogowego Klucz. Na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich od 12 października 2017 r. krakowska firma projektowa Ekkom Sp. z o.o. tworzy opracowanie studyjne pod nazwą „Wielowariantowe Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe przełożenia drogi wojewódzkiej nr 791 na odcinku Olkusz – Klucze”. Zarząd Dróg Wojewódzkich realizuje to zadanie we współpracy (również finansowej) z Gminą Klucze i jest to efektem złożonej przeze mnie w 2016 roku poprawki wprowadzonej przez Zarząd Województwa do projektu budżetu województwa na 2017 rok. Opracowywana dokumentacja rozpatruje możliwości połączenia drogi wojewódzkiej 791 (na wysokości zakładów Velvet) z drogą wojewódzką 783 w miejscowości Pazurek (północne obejście Klucz) oraz poprowadzenie tzw. zachodniej obwodnicy Klucz w kierunku ulicy Bolesławskiej (drogi powiatowej 1095K). Obecnie odbyło się już kilka spotkań roboczych projektantów w siedzibie Gminy, a także w ZDW w Krakowie, a przedmiotowe opracowanie zgodnie z umową powinno zostać ukończone do października br.

Zestawienie kolejowego połączenia w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) między Olkuszem i Krakowem. Ten temat ostatnio najmocniej porusza wyobraźnię naszych Mieszkańców. Podczas prac nad budżetem województwa małopolskiego na 2018 rok złożyłem propozycję wprowadzenia do budżetu zadania wieloletniego, polegającego na opracowaniu dokumentu studyjnego dotyczącego nowego połączenia kolejowego Olkusz-Kraków w ramach SKA, zawierającego m.in. badania środowiskowe, analizy ekonomiczne i techniczne oraz wielowariantowe „studium korytarzowe”. Zarząd Województwa uwzględnił moją propozycję w swojej autopoprawce do projektu budżetu. Aktualnie po ostatnich zmianach wprowadzonych przez sejmik w budżecie województwa na ten cel zarezerwowano w 2018 roku kwotę 500 tys. zł. Obecnie Departament Transportu i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na realizację tego opracowania, jednak nie zrobi tego bez otrzymania niezbędnych materiałów planistycznych od PKP PLK, które dotychczas nie spieszyło się z przekazaniem Województwu opracowanych wcześniej własnych koncepcji kolejowych (np. Kolei Dużych Prędkości-KDP).

Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa. 26 marca br. Sejmik przyjął Uchwałę w sprawie uchwalenia Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego. Jest to dokument będący zbiorem rekomendacji, co do najlepszych kierunków rozwoju. Znajdziemy w nim nie tylko inwentaryzację najważniejszych potencjałów naszego regionu, ale też realną projekcję tego, co czeka nasze województwo w ciągu najbliższych lat – zarówno jeśli chodzi o wyzwania, szanse, jak i problemy. Warto podkreślić – bo jest to w istocie rzeczy niezwykle ważne dla całego powiatu – w PZPW w rozdziale dotyczącym „Rozwoju systemów transportu” znalazły się dwa bardzo istotne z punktu widzenia powiatu olkuskiego zapisy, dotyczące planowania nowej drogi krajowej o roboczej nazwie „Olkusz-Zator”, łączącej DK94 poprzez węzeł Rudno z autostradą A4 i dalej z DK28 do Zatora oraz rozpoczęcia prac koncepcyjnych i studialnych nad możliwością rozbudowy SKA o nowe odcinki linii kolejowych do Olkusza. W dokumencie tym uwzględniono również wśród transportowych inwestycji konieczność planowania nowej obwodnicy Klucz, czy dalszą realizację obwodnicy Wolbromia, czyli wszystkie kluczowe dla powiatu olkuskiego inwestycje komunikacyjne, które czekają na swą realizację w bliższej lub dalszej przyszłości.
(foto. malopolska.pl)

Marcin Cockiewicz Radny Sejmiku Województwa Małopolskiego

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
10 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Iza
Iza
5 lat temu

Widać, że wybory się zbliżają…..
Co numer to, płatne przedwyborcze ogłoszenia, listy otwarte i inne „obiektywne analizy”…. 😉

kumpel.cocka
kumpel.cocka
5 lat temu

[quote name=”Czopkiewicz”]To Pan Cocikiewicz nie umie czytać, że GDDKiA ogłosił przetarg na budowę 2 jezdniowe drogi wraz z rondem do Giebułtowa? O tym pan Cocikiewicz nie wspomina. Dzięki temu wjazd do Krakowa będzie zdecydowanie płynniejszy. Platforma przez 8 lat nic nie zrobiła, a on tu będzie rozliczał innych. Niech pokaże swoje osiągnięcia. Jako radny wojewódzki jest jak Sooska. Ten sam poziom. Wstyd Panie Cocikiewicz[/quote]
Oj, chłopaków z P*lsu Olkusza chyba mocno zabolało. 😀 To oczywiste, że najlepszym radnym wojewódzkim jest oczywiście Wójcik. On jest przecież taki aktywny, z każdym zagada, wszystko załatwi, w ogóle do pięt mu nikt nie dorasta i może wszystkich rozliczać! 😀 😀 😀 A tak na poważnie: Marcin rób swoje. Pieski sobie poszczekają, a karawana niech idzie dalej.
P.S. Chłopaki mama was nie uczyła, że prześmiewanie nazwiska to takie jakieś słabe jest. My też śmialiśmy się z Cocka, ale robiliśmy to w podstawówce, potem z tego wyrośliśmy. Wy udaje dorosłych polityków, ale mentalnie tkwicie widać w krótkich spodenkach. Sobie wystawiacie tym świadectwo, nie jemu.

qba
qba
5 lat temu

Panie Marcinie, Pana partia ta gdzie państwo jest teoretycznie i ch. du..a i kamieni kupa. 8 lat była przy korytku… czy któryś z posłów coś zrobił dla Olkusza czy powiatu? Zaczynasz Pan być już tak medialny jak lekarka Pana koleżanka Lidia, ona jest na każdym festynie byle się wypromować. Daj Pan spokój, prowadź Pan sobie swoją kancelarie i zacznij normalnie zarabiać pieniądze a nie opowiadać bajki wyssane z brudnych palców i miętowych cukierków…

Ciopkiewi,cz
Ciopkiewi,cz
5 lat temu

Panie bezradny wiecej prawdy w tym co pan robisz a przede wszystkim wypisujesz , bo pisaniem i pijarem dorównujesz juz Piasnikowi , a tak na marginesie radnemu Wójcikowi to pan do pięt nie dorastasz , mieliście 8 lat do załatwienia czego kolwiek dla Olkusza i co ? Pamietam jak ok 700 tys zł poszło w błoto bo projekt przebudowy DK 94 nie był realizowany , ale najlepiej to chwalić sie cudzymi wynikami , jeszcze raz napisze : Wójcikowi do pięt pan nie dorasta .

zenobiusz
zenobiusz
5 lat temu

[quote name=”Lokkoo”]KOD w to wierzy?[/quote]

Nie ale twoja babka z PiSu z głodową emeryturą w to wierzy 😮

Czopkiewicz
Czopkiewicz
5 lat temu

To Pan Cocikiewicz nie umie czytać, że GDDKiA ogłosił przetarg na budowę 2 jezdniowe drogi wraz z rondem do Giebułtowa? O tym pan Cocikiewicz nie wspomina. Dzięki temu wjazd do Krakowa będzie zdecydowanie płynniejszy. Platforma przez 8 lat nic nie zrobiła, a on tu będzie rozliczał innych. Niech pokaże swoje osiągnięcia. Jako radny wojewódzki jest jak Sooska. Ten sam poziom. Wstyd Panie Cocikiewicz

ministrant
ministrant
5 lat temu

[quote name=”miś”]Co za bzdury. Koncesja między Stalexportem, a Zarządem Dróg Krajowych i Autostrad wygasa w 2027 roku. Do tego czasu modernizacja E94 nie wchodzi w rachubę.[/quote] 😆 😆 😆
Przecież poseł dobrej zmiany Osuch zapytał ministra dobrej zmiany Adamczyka i sekretarz stanu dobrej zmiany Smoliński odpowiedział, że nie ma takich przeszkód. A oni przecież nie mogą kłamać, bo co niedziela chodzą do komunii. 😆 😆 😆

„Odpowiadając na pytanie dotyczące kwestii dróg alternatywnych informuję, że zapisy Umowy Koncesyjnej nie uniemożliwiają stronie rządowej budowy nowych lub modernizacji istniejących dróg krajowych, które stanowią równoległe drogi konkurencyjne. Skarb Państwa, w imieniu którego obowiązki wykonuje Minister Infrastruktury i Budownictwa, nie jest objęty jakimkolwiek zakazem budowy drogi krajowej, konkurencyjnej wobec autostrady. W dowolnym momencie może on podjąć decyzję o jej budowie i z tego tytułu nie ponosi żadnych negatywnych konsekwencji.” http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=5C21EB7E

miś
miś
5 lat temu

Co za bzdury. Koncesja między Stalexportem, a Zarządem Dróg Krajowych i Autostrad wygasa w 2027 roku. Do tego czasu modernizacja E94 nie wchodzi w rachubę.

Że co?
Że co?
5 lat temu

” jako najbardziej optymalny właśnie wariant pierwszy, prowadzący od węzła drogi DK94 w gm. Bolesław do węzła autostradowego A4 w miejscowości Rudno.”
Czy mam rozumieć że ostatecznie wybrano NIEKORZYSTNY DLA GMINY OLKUSZ przebieg łącznika Dk94 z autostradą??!

Lokkoo
Lokkoo
5 lat temu

KOD w to wierzy?