Kwestia utrzymania i budowy ścieżek i szlaków rowerowych to temat, który z roku na rok wzbudza coraz większe zainteresowanie olkuszan. Wszystko za sprawą stale rosnącej grupy zwolenników rekreacyjnej jazdy na rowerze w naszym mieście. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak przedstawia się sprawa utrzymania szlaków rowerowych w naszej okolicy.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wszystkie szlaki turystyczne mają swoich zarządców, których obowiązkiem jest dbanie o ich stan. W przypadku szlaków przebiegających przez teren miasta i gminy Olkusz większość szlaków turystycznych, pieszych i rowerowych jest zarządzana przez PTTK. Nadleśnictwo Olkusz administruje ścieżkę dydaktyczną w Rezerwacie Pazurek. Na terenie miasta i gminy znajdują się też szlaki rowerowe administrowane przez MOSiR.
Radny Wojciech Ozdoba upatruje szansę dla polepszenia ich jakości poprzez aplikowanie o środki zewnętrzne. Jako przykład wymienia prace zrealizowane przez Związek Gmin Jurajskich na terenie Rowerowego Szlaku Orlich Gniazd. Dzięki dofinansowaniu ze strony urzędów marszałkowskich województw: małopolskiego i śląskiego udało się usystematyzować i odnowić oznakowanie szlaku na całej jego długości od Krakowa do Częstochowy. W swojej interpelacji do olkuskiego burmistrza pyta więc, jak wyglądają starania olkuskich władz w kwestii pozyskiwania zewnętrznych funduszy na bieżące utrzymanie i odnowę szlaków rowerowych.
Jak informuje olkuski magistrat, pod koniec 2015 roku odnowiono znaczą ich część. Ponadto gmina w ramach Subregionu Małopolska Zachodnia złożyła aplikację projektu pod nazwą „Zwiększenie atrakcyjności zasobów dziedzictwa regionalnego poprzez rozwój tras rowerowych w Gminie Olkusz.” Głównym celem jest zwiększenie atrakcyjności dziedzictwa kulturowego i naturalnego gminy poprzez ukierunkowanie ruchu turystycznego przyczyniającego się do zwiększenia atrakcyjności obszarów, które posiadają wysoki potencjał dziedzictwa naturalnego i historycznego. Przedmiotem projektu jest budowa i modernizacja tras rowerowych na naszym terenie.
Gmina Olkusz jest także partnerem projektu „Utworzenie pętli rowerowych oraz infrastruktury turystycznej na obszarze powiatu olkuskiego jako zintegrowanego produktu turystycznego”, którego projektodawcą jest Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Nad Białą Przemszą”.
Przypomnijmy, że przez gminę Olkusz przebiegać będzie rekreacyjno – turystyczna trasa VeloPrądnik. Dodatkowo przez sąsiednie gminy przebiegać będą inne trasy Velo, m.in. od południa przez Bukowno do Bolesławia, które będą łączyć się z VeloPrądnik.
Aktualnie trwają prace nad stworzeniem kompleksowej zintegrowanej sieci tras rekreacyjnych, które połączą gminy Olkusz, Bukowno, Bolesław, Klucze, Wolbrom, Trzyciąż uwzględniając właśnie przebieg tras Velo.
Planowana sieć dróg, oprócz Velo to około 100 km. Wszystkie trasy mają być utwardzone. W niektórych przypadkach mają przebiegać po istniejących szlakach leśnych, lecz w wielu miejscach będą to całkowicie nowe trasy. W tym celu LGD nawiązało współpracę z olkuskim nadleśnictwem.
A jakie jest zdanie Czytelników? Jak oceniacie stan szlaków rowerowych w naszej okolicy? Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl
[quote name=”peak”]A kto korzysta z tych szlaków rowerowych – rower szosowy w taki piach nie wjedzie, a i czasem górskim ciężko przejechać. Rowerzystów widzimy przede wszystkim na drogach asfaltowych – w kierunku Bukowna ( Sosina), do Czernej, w stronę Ojcowa, czy Klucz – pustynia Błędowska lub Ogrodzieniec. A priorytetem powinno być zrobienie ścieżki wzdłuż DK 94.[/quote]
Proponowana sieć tras rowerowych miałabyć szutrowa, utwardzona. Nie ma mowy o piachach. Projekt przewidywał połączenie Olkusza z: p. Błędowską, Czerną, pod Rabsztyn do Velo.
A kto korzysta z tych szlaków rowerowych – rower szosowy w taki piach nie wjedzie, a i czasem górskim ciężko przejechać. Rowerzystów widzimy przede wszystkim na drogach asfaltowych – w kierunku Bukowna ( Sosina), do Czernej, w stronę Ojcowa, czy Klucz – pustynia Błędowska lub Ogrodzieniec. A priorytetem powinno być zrobienie ścieżki wzdłuż DK 94.
[quote name=”pedałująca”]Wreszcie do Czernej !![/quote]
Niestety ale ta droga do Czernej nie powstanie: Olkusz odrzucił pomysł wypuszczenia szlaku w kierunku południowym wzdłuż Żurady a potem trasą kordonow granicznych. Połączenie z Czerną uznano za mało interesujące. Dodam, że Krzeszowice również wygładają środki na ścieżki.
[quote name=”Ramsey”][quote name=”nn”]a na czym ma polegać ta „budowa i modernizacja tras rowerowych? czyzby drogi przez las asfaltowali ? bo do oznaczenia szlaku to wiadro farby wystarczy.[/quote]
Owszem, to by wystarczyło, gdyby leśnicy nie tarasowali leśnych ścieżek pułapkami na Crossowców. A to że na rowerze też nie da się przejechać to już ich mało interesuje…[/quote]
a jak byś sie czuł jakby po ulicy dziki ganiały ? las jest mieszkaniem dla zwierząt i roslin a nie crossowców. Dla tych drugich zrobiono skatepark na Pomorzanach czy stara piaskownia w Bukownie.
[quote name=”nn”]a na czym ma polegać ta „budowa i modernizacja tras rowerowych? czyzby drogi przez las asfaltowali ? bo do oznaczenia szlaku to wiadro farby wystarczy.[/quote]
Owszem, to by wystarczyło, gdyby leśnicy nie tarasowali leśnych ścieżek pułapkami na Crossowców. A to że na rowerze też nie da się przejechać to już ich mało interesuje…
[quote name=”szprycha”]Stan szlaków oceniam tak:
Błoto,korzenie.
Piach i kamienie.[/quote]
wytłumacz to włodarzowi miasta, który przed wyborami jeździł po wsiach na rowerze. Gdy usłyszał żeby zapewnić niewielką ale stała kwotę na rozwój infrastruktury rowerowej czy chocby zapisanie w planach miejscowych, że w przypadku remontu czy budowy nowych drog budowac przy nich drogi rowerowe ( o ile na to pozwala sytuacja prawna działek czy warunki techniczne!!!), to przeznaczył piniondze na oznakowanie szlakow turystystycznych (marne grosze). Koszt budowy takiej drogi przy okazji obwodnicy to byłby marny procent calego kosztu inwestycji. Dobry pomysł miał (ma?) jeden z Olkuszan, mial poparcie w LGD. Ale faktycznie część kasy miala iśc na kible (na kładce jest ściezka rowerowa). Niestety, nie wszyscy jeszcze dorosli do tego że rowerzyści to nie kosmici i też mieszkają w gminie Olkusz. Jeśli jest ich z 10% to może chociaz 1 % przeznaczyć na drogi rowerowe? 🙂
Stan szlaków oceniam tak:
Błoto,korzenie.
Piach i kamienie.
a na czym ma polegać ta „budowa i modernizacja tras rowerowych? czyzby drogi przez las asfaltowali ? bo do oznaczenia szlaku to wiadro farby wystarczy.
Wreszcie do Czernej !!
Nowy gminny zwiazek komunikacji pewnie będzie je utrzymywał. Starosta nie pozwoli na korzystanie z dróg powiatowych więc bez łaski, wystarczy w riksze zainwestować i po tych szlakach rowerowych, to i tania komunikacja w gminie bedzie i bilety i dotacje niższe i trochę miejsc pracy dla rikszarzy, no i dla nowego przewodniczacego stanowisko godne, same plusy no i Olkusz do trzeciego swiata się zbliży …
[quote name=”rowerzysta”]Co za brednie ktoś wypisuje, jaka infrastruktura turystyczne?
Pieniądze z LGD mają iść w gminie Olkusz w pierwszej kolejności na remont kładki nad torami i budowę ubikacji miejskich w rejonie rynku.[/quote]
Mowa jest o pieniądzach zewnętrznych które przeznaczone powinny być na ścieżki rowerowe ale zamiast ścieżek mają z nich zrobione być ubikacje. Czyżby cytowany radny o tym nie wiedział?
wprowadzić karte rowerzysty i opłaty za korzystanie z dróg,chodników. i lasów. Samochodziarze płacą podatek drogowy to rowerzyści niech płaca szlakowy
[quote name=”Theon”]jesli jakaś kasa ma być przemielona przez młynki lgd to zostanie z tego akurat na sracz[/quote]
Pełna zgoda.
jesli jakaś kasa ma być przemielona przez młynki lgd to zostanie z tego akurat na sracz
[quote name=”Wawrzyniec”][quote name=”rowerzysta”]Co za brednie ktoś wypisuje, jaka infrastruktura turystyczne?
Pieniądze z LGD mają iść w gminie Olkusz w pierwszej kolejności na remont kładki nad torami i budowę ubikacji miejskich w rejonie rynku.[/quote]
Remont kładki i budowa ubikacji jest dla miasta ważniejsza niż wasza infrastruktura turystyczna. Ludzie nie mają, gdzie s…ć.[/quote]
To niech napiszą o sra…iu ze środków zewnętrznych jak nie ma gdzie tego robić.
[quote name=”rowerzysta”]Co za brednie ktoś wypisuje, jaka infrastruktura turystyczne?
Pieniądze z LGD mają iść w gminie Olkusz w pierwszej kolejności na remont kładki nad torami i budowę ubikacji miejskich w rejonie rynku.[/quote]
Remont kładki i budowa ubikacji jest dla miasta ważniejsza niż wasza infrastruktura turystyczna. Ludzie nie mają, gdzie s…ć.
Co za brednie ktoś wypisuje, jaka infrastruktura turystyczne?
Pieniądze z LGD mają iść w gminie Olkusz w pierwszej kolejności na remont kładki nad torami i budowę ubikacji miejskich w rejonie rynku.