Olkusz

Dla wielu mieszkańców Olkusza codzienne podróże do Krakowa to nieodłączny element ich życia: tymczasem oferta kolejowa nadal nie spełnia oczekiwań, zwłaszcza ze względu na rzadkość kursów,  wydłużoną trasę oraz niedawną podwyżkę cen biletów. Dlatego też, mieszkańcy od lat walczą o utworzenie samorządowych połączeń autobusowych. Czy w końcu doczekają się bezpośredniego, komfortowego połączenia ze stolicą naszego województwa?

Przez wiele lat jedyną formą publicznego transportu na tej trasie były prywatne busy: zmiana nadeszła dopiero w 2022 roku, kiedy uruchomiono połączenie kolejowe z Krakowem. Oferta ta ma jednak swoje ograniczenia, jako że kursów jest mało, a trasa przez Jaworzno znacznie wydłuża czas podróży. Mieszkańcy Olkusza od lat liczą zatem na uruchomienie samorządowych autobusów, które połączą nasze miasto z centrum Małopolski. Wiele osób oczekuje, że władze wojewódzkie, które regularnie aplikują o fundusze na podobne projekty, w końcu podejmą konkretne działania w tej sprawie.

Rządowe dofinansowanie

W grudniu ubiegłego roku Ministerstwo Infrastruktury przyznało województwu małopolskiemu ponad 81 milionów złotych w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o Charakterze Użyteczności Publicznej: kwota ta obejmuje blisko 60 milionów złotych na nowe zadania realizowane w bieżącym roku i ponad 21,6 miliona złotych na zadania wieloletnie, dla których już zawarto umowy. Z tej puli skorzystały również gminy i organizatorzy przewozów z powiatu olkuskiego: jak informują służby prasowe Wojewody Małopolskiego Krzysztofa Jana Klęczara, w naborze wniosków na 2025 rok Małopolski Urząd Wojewódzki otrzymał trzy zgłoszenia dotyczące linii autobusowych rozpoczynających lub kończących swoje trasy na terenie powiatu olkuskiego.

Wnioski złożyły dokładnie Gmina Trzyciąż, Gmina Wolbrom oraz Województwo Małopolskie: Gmina Trzyciąż otrzymała dopłatę w wysokości ponad 393 tysięcy złotych, na cztery linie komunikacyjne o łącznej długości 138 km, a Gmina Wolbrom uzyskała dofinansowanie w wysokości pond 683 tysięcy złotych na dziewięć linii o łącznej długości 183,8 km. Z kolei Województwo Małopolskie złożyło wniosek na dofinansowanie trzech linii o łącznej długości 147 km, w tym tras Olkusz-Trzyciąż-Skała-Kraków (72 km), Olkusz-Sułoszowa-Skała-Kraków (46 km) oraz Olkusz-Trzebinia-Chrzanów (29 km).

Mieszkańcu oczekują bezpośredniego połączenia

Pomimo kolejnego dofinansowania, siatka połączeń Małopolskich Linii Dowozowych, organizowanych przez Koleje Małopolskie, nadal nie spełnia oczekiwań wielu pasażerów. Olkuszanom najbardziej doskwiera bowiem brak bezpośredniego, samorządowego autobusu łączącego Srebrne Miasto ze stolicą naszego województwa. W związku z powyższym, na początku stycznia mieszkańcy Olkusza złożyli na ręce Marszałka Województwa Małopolskiego Łukasza Smółki petycję dotyczącą poprawy połączeń komunikacyjnych pomiędzy naszym miastem a Krakowem: głównym postulatem dokumentu podpisanego przez ponad 1 000 osób jest utworzenie wojewódzkiej linii autobusowej relacji Olkusz-Kraków-Olkusz, która obejmowałaby m.in. Osiedla Młodych i Pakuska czy sołectwa Osiek, Zimnodół i Zederman.

Przypominamy, że to nie pierwszy raz, kiedy mieszkańcy Olkusza i okolic podejmują działania na rzecz poprawy transportu publicznego. W marcu 2019 roku grupa mieszkańców powiatów olkuskiego i krakowskiego, działająca w ramach Stowarzyszenia Inicjatyw Młodzieży Olkuskiej SIMO, złożyła bowiem do wójtów i burmistrzów gmin leżących wzdłuż Drogi Krajowej nr 94 petycję w sprawie utworzenia na tej trasie specjalnej linii autobusowej: inicjatywa spotkała się z dużym poparciem, jako że pod petycją również podpisało się ponad 1 000 osób. Efektem tych działań było uruchomienie w grudniu 2023 roku linii MPK nr 200, kursującej na trasie Przeginia-Kraków przez Gotkowice i Jerzmanowice.

Czy jest szansa na przedłużenie linii?

Wiosną ubiegłego roku samorząd Województwa Małopolskiego poinformował, że pozyskał z budżetu państwa środki finansowe na uruchomienie autobusów w ramach Małopolskich Linii Dowozowych: na opublikowanej przez samorząd liście połączeń objętych wnioskiem o dofinansowanie znalazły się m.in. takie linie, jak Olkusz – Przeginia – Kraków czy Olkusz – Kraków. Ostatecznie nie trafiły one jednak do rozkładu jazdy Kolei Małopolskich. Powód? Autobus z Olkusza do Krakowa nie może zostać uruchomiony, ponieważ… funkcjonuje już połączenie Przeginia – Kraków, realizowane przez tamtejsze MPK.

Skoro na przeszkodzie do uruchomiania małopolskiej linii Olkusz-Kraków stoi zatem autobus krakowskiego MPK, to może instytucja ta mogłaby przedłużyć trasę linii nr 200 do naszego miasta? Po ponad roku jej funkcjonowania postanowiliśmy zapytać Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie m.in. o to, czy krakowski magistrat rozważa dalszy rozwój tej linii oraz skomunikowanie Krakowa z Olkuszem. Dopytaliśmy również, czy Kraków rozważa współpracę w tym zakresie z samorządem Województwa Małopolskiego lub pozyskanie na ten cel dofinansowania ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

Niestety, z otrzymanej przez nas odpowiedzi wynika, że obecnie nie ma takich planów, ani nawet formalnych możliwości. „Przepisów ustawy nie stosuje się do przewozów realizowanych w ramach komunikacji miejskiej. W związku z tym oraz faktem, że linia 200 jest częścią systemu Komunikacji Miejskiej w Krakowie funkcjonującej na terenie gmin na podstawie zawartych Porozumień Międzygminnych w sprawie wspólnej realizacji zadań w zakresie lokalnego transportu zbiorowego nie podejmowano rozmów z Województwem Małopolskim.” – mówi nam Sebastian Kowal z zespołu prasowego Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Perspektywy na przyszłość

Należy zaznaczyć, że polepszenie oferty komunikacyjnej na trasie Olkusz-Kraków to jedna z kluczowych kwestii dla rozwoju naszego regionu, na której zyska zarówno Srebrne Miasto, jak i stolica naszego województwa: lepsze połączenie autobusowe poprawiłoby bowiem mobilność mieszkańców, wsparło rozwój turystyki i biznesu, a także podniosło komfort życia. Aby to jednak osiągnąć, niezbędna jest współpraca pomiędzy samorządami, a nie wzajemne przerzucanie się odpowiedzialnością. Naturalnym liderem w tej dziedzinie powinny być władze wojewódzkie, jednak te wciąż umywają ręce. Czy kolejna petycja w tej sprawie coś zmieni? Przekonamy się o tym w najbliższych miesiącach.

 

5 1 vote
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze