Olkusz

Od nowego roku władze województwa małopolskiego wprowadziły spore zmiany w siatce połączeń Małopolskich Linii Dowozowych: z rozkładu jazdy zniknął bowiem m.in. autobus Olkusz – Krzeszowice, co spotkało się ze sporą krytyką mieszkańców Gorenic. W zamian pojawiła się co prawda linia Olkusz – Chrzanów, jednak godziny odjazdów autobusów budzą sporo zastrzeżeń mieszkańców.

Wielu mieszkańców wyraziło swoje niezadowolenie z godzin odjazdów nowej linii autobusowej A48, które, jak twierdzą, nie są dostosowane do ich potrzeb: wśród zgłaszanych uwag dominują głosy dotyczące zbyt wczesnych kursów porannych oraz braku połączeń w godzinach odpowiednich dla osób dojeżdżających do pracy, szkoły czy szpitala w Chrzanowie.

„Olkuszanie liczyli na dogodne połączenie autobusowe z Chrzanowem, a tymczasem odjazdy z Olkusza to godziny 3:40, 4:20, potem dopiero o 11:20! Skoro linia jest dofinansowana z publicznych pieniędzy, to powinna kursować o porach dogodnych dla ludzi, tak aby można się dostać do szpitala w Chrzanowie, a nie o 3:40. Proszę o interwencję w tej sprawie.” – napisał do naszej redakcji pan Piotr z Olkusza. Podobne uwagi dotyczą niedzielnych kursów, które, zdaniem pasażerów, są mało funkcjonalne.

Przekazaliśmy zatem otrzymane wnioski do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego: w odpowiedzi usłyszeliśmy, że rozkład jazdy linii A48 został opracowany w pośpiesznym tempie, co faktycznie mogło wpłynąć na jego niedoskonałości. Rzeczniczka prasowa UMWM Magdalena Opyd zapewniła nas zatem, że uwagi pasażerów zostały uwzględnione i już od 1 lutego wprowadzone zostaną zmiany w harmonogramie: w dni robocze autobusy będą odjeżdżać z Olkusza o godzinach 04:00, 06:00, 10:00, 14:10 oraz 17:10, a z Chrzanowa o godzinach 06:55, 11:25, 15:10, 18:05 oraz 20:25.

Przedstawicielka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego odniosła się również do kwestii likwidacji linii A10 łączącej Olkusz z Krzeszowicami, która funkcjonowała do końca ubiegłego roku. „Linia Olkusz – Gorenice – Krzeszowice w 2024 roku charakteryzowała się małym zainteresowaniem pasażerów. Rentowność, czyli pokrycie kosztów uruchomienia linii przychodami ze sprzedaży biletów, wynosiła zaledwie 9%.” – tłumaczy Magdalena Opyd. Niemniej, władze naszego województwa podjęły rozmowy z lokalnymi samorządami w sprawie reaktywacji tej linii, lecz dotąd nie osiągnięto porozumienia w tej sprawie: decyzja zależy bowiem od gotowości gmin do współfinansowania dotychczasowych połączeń.

Decyzja o likwidacji linii Olkusz – Krzeszowice oraz niedogodne godziny kursów na trasie Olkusz – Chrzanów pokazały, jak istotne jest uwzględnienie potrzeb lokalnych społeczności przy planowaniu transportu publicznego: korekty w rozkładzie jazdy, które wejdą w życie 1 lutego, mogą poprawić obecną sytuację, jednak wciąż pozostaje wiele do zrobienia.

Kluczowym wyzwaniem będzie bowiem zapewnienie komunikacji dostosowanej do realnych potrzeb pasażerów przy jednoczesnym znalezieniu kompromisu między kosztami utrzymania linii a ich dostępnością: długofalowym rozwiązaniem może okazać się większa współpraca między samorządami i mieszkańcami, tak aby system transportu publicznego był zarówno funkcjonalny, jak i rentowny. Czas pokaże, czy podjęte działania przyniosą oczekiwane efekty i czy pasażerowie odzyskają zaufanie do lokalnej komunikacji.

 

1 1 vote
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze