O potrzebie budowy obwodnicy Klucz mówi się od kilku lat. W czerwcu Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie ogłosił przetarg na wykonanie wielowariantowej koncepcji tzw. zachodniej obwodnicy. Dokumentacja powinna być gotowa w przyszłym roku.
Pierwszy etap obwodnicy (tzw. zachodniej) rozpoczynałby się na Osadzie, przy Velvet Care. Od zbudowanego tam ronda droga wiodłaby przez las, między Czubatką a pustynią, a kończyłaby się rondem na drodze 791 (skrzyżowanie drogi na Hutki, ul. Bolesławskiej i łącznika). Całość liczyłaby ok. 3,2 km.
Niebawem dowiemy się, kto będzie wykonawcą wielowariantowej koncepcji budowy obwodnicy. – W maju podpisaliśmy umowę z gminą Klucze, dotyczącą współfinansowania tego zadania. W piątek nastąpi otwarcie ofert. Przetarg obejmuje wykonanie koncepcji wraz z pozyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – mówił podczas środowej wizyty w Kluczach wicemarszałek Małopolski Łukasz Smółka.
Zgodnie z zapisami umowy, województwo i gmina pokryją koszty opracowania koncepcji po połowie. Szacunkowa wartość to 300 tys. złotych.
-Wcześniej wspólnie z Urzędem Marszałkowskim została wykonana dokumentacja wielowariantowego obejścia Klucz i Jaroszowca, dzisiaj konsekwentnie robimy następny krok. Zależy nam na wyprowadzeniu ruchu z centrum Klucz. Będziemy się starać, aby parking samochodów ciężarowych z Osady przenieść na teren zakładu. Samochody z firmy Velvet Care będą wtedy wyjeżdżać wprost na obwodnicę. Część obwodnicy będzie wiodła przez tereny leśne, gdzie oczywiście powstaną bezpieczne przejścia dla pieszych oraz zwierząt. Przewidujemy także leśne parkingi – dodaje wójt gminy Klucze Norbert Bień.
O budowę obwodnicy mocno zabiega radny wojewódzki Andrzej Wójcik. – Kwestia obwodnicy to kolejny przykład bardzo dobrej współpracy gminy Klucze i województwa. To ważna inwestycja, zwłaszcza dla mieszkańców, z uwagi na ilość samochodów ciężarowych przejeżdżających codziennie przez centrum miejscowości – uważa Andrzej Wójcik.
Opisywana inwestycja to pierwszy etap obwodnicy. W dalekosiężnych planach jest i druga część. Tzw. północna obwodnica prowadziłaby od Velvet Care, obok kopalni dolomitu i Zalesia Golczowskiego, do drogi 783 w Pazurku. W tym przypadku konieczne byłoby wybudowanie estakady w Jaroszowcu, z uwagi na biegnące tam tory kolejowe.
„Natomiast ciekawą koncepcją jest obwodnica północna i to należałoby poddać szerszej dyskusji społecznej i zaopiniowania specjalistów.” Nie mogę sobie wyobrazić, że wybraliście Państwo wójta, który wspólnie z ZDW bez konsultacji społecznej, bez opinii specjalistów wymyślił sobie sam taki przebieg trasy. Wykonanie wielowariantowej koncepcji tzw. zachodniej obwodnicy jeszcze o niczym nie przesądza. Bardziej skłonny jestem uprzejmie zapytać Pana/ni Kluczmen, czy dlatego słuszna jest ta koncepcja północna, bo oddala przedmiotową inwestycję od nieruchomości zainteresowanego. Chyba, że jest to inny wariant;- że prawda musi być zawsze po jego stronie.
[quote name=”curyk1″]”…………… Czy mieszkańcy Klucz mają zdychać tylko po to, aby jedyna (w cudzysłowie) pustynia ostała? ……… ale chciałbym uzyskać odpowiedź na pytanie: kto jest dla kogo? -nos dla tabakiery, czy tabakiera dla nosa.[/quote]
Moja stanowcze NIE jest dla obwodnicy zachodniej i uważam, że jest to złe a wręcz katastrofalne rozwiązanie. Natomiast ciekawą koncepcją jest obwodnica północna i to należałoby poddać szerszej dyskusji społecznej i zaopiniowania specjalistów. Mogłaby ona rozwiązać problem ciężkiego transportu nie tylko dla Velvet Care ale i dla Silikat, Kopalni Dolomitu, Saint-Gobain w Jaroszowcu i innych. Zwróciłem też uwagę na połączenie kolejowe, które obecnie jest praktycznie martwe a kiedyś znaczna ilość towarów z Velvet Care, Silikat i Saint-Gobain była ekspediowana właśnie tą drogą. I udzielę swojej odpowiedzi na zadanie pytanie cyt. ” kto jest dla kogo? -nos dla tabakiery, czy tabakiera dla nosa” – co prawda w pewnych kręgach niegrzecznej czyli pytaniem KTO JEST DLA KOGO?: NATURA DLA NAS CZY MY DLA NATURY? Ja uważam, że musimy o naturę dbać bo jak jej nie będzie to i Nas nie będzie.
Ano żal że ta „cisza” pomiędzy Różą Wiatrów a punktem widokowym Czubatka zostanie przecięta drogą.
I że teraz z tego punktu widokowego (być może niedługo także platformy widokowej) będzie się podziwiać
w pierwszej kolejności drogę.Tylko widać tu już klamka dawno zapadła.
A tak się zastanawiałem :
czemu te dwie atrakcje (Róża Wiatrów i punkt widokowy Czubatka) jeszcze nie są połączone piękną ścieżką pieszo-rowerową?
„Jak można jedyną pustynie w Europie „opasać” ruchliwą drogą wojewódzką” Przepraszam Pana/nią Kluczmen, ale czegoś tu nie rozumiem. Czy mieszkańcy Klucz mają zdychać tylko po to, aby jedyna (w cudzysłowie) pustynia ostała? Taką postawę reprezentują władze Olkusza, dlatego w każdej chwili można się przenieść do tej miejscowości. Rozumiem zielonych walczących o traszki, o nie wycinanie drzew przy skrzyżowaniach stwarzających niebezpieczeństwa kolizji, o walkę o pustynię, która już od dawna nie jest pustynią, o brak zainteresowania budową obwodnicy w Olkuszu przecinającą Olkusz przez środek miasta i tym podobnym protestom, ale chciałbym uzyskać odpowiedź na pytanie: kto jest dla kogo? -nos dla tabakiery, czy tabakiera dla nosa.
Ja mówię i piszę stanowcze NIE!!! dla zachodniej obwodnicy w wersji proponowanej. Jak można jedyną pustynie w Europie „opasać” ruchliwą drogą wojewódzką głównie dla samochodów ciężarowych dla potrzeb w większości Velcet Care. To po co były te wielkie inwestycje turystyczne na terenie pustyni, żeby teraz to wszystko popaprać asfaltem? Czy Velvet Care to jest coś ponad prawem u naszych włodarzy i wszystko wokół niego ma się kręcić? Ta firma pod obecnym zarządem to jakieś jedno wielkie nieporozumienie. Spier…..li spokojne Nasze miasteczko hałasując ile można. Teraz spier……lą Naszą Pustynie i cały panujący tam ekosystem. Mieli bocznice kolejową to ją zlikwidowali. Wójt to chyba znowu nie wie co robi – już ze śmieciami się umoczył jak jeszcze dobrze żył z byłym starostą pawełkiem a teraz kolejna poroniona koncepcja spier……nia pustyni. Uważam, że z koncepcją zachodniej obwodnicy Klucz w proponowanej wersji trzeba walczyć!
Hmn… trochę szkoda, że pod drogą (obwodnicą) między Różą Wiatrów a Czubatką (punkt widokowy) nie da się już wykonać przejścia podziemnego (np. pieszo-rowerowego).
Stanowiłoby to bezpieczne i fajne połączenie tych dwóch atrakcji dla turystów.
W związku z czym nie generowaliby oni dodatkowego ruchu drogowego w centrum Klucz.