Powiat

W sieci pojawia się wiele fałszywych ogłoszeń gwarantujących wysokie i pewne zyski. Kuszące obietnice publikowane są nie tylko na portalach społecznościowych i stronach internetowych, ale także oszuści zachęcają do skorzystania z atrakcyjnych ofert dzwoniąc do „klientów”. Ofiarą takiego oszustwa padła 63-letnia mieszanka powiatu olkuskiego, która straciła 27 tysięcy złotych.

25.03. br.  w Komisariacie  Policji w Wolbromiu przyjęto zawiadomienie o oszustwie na szkodę 63-latki. Do przestępstwa miało dojść w lutym tego roku. Do kobiety zadzwoniła oszustka, która przedstawiała się jako Sylwia Kos. Kobieta złożyła ofertę szybkiego zarobku poprzez zainwestowanie w kryptowaluty. Następnie rozmówczyni przekierowała rozmowę do asystenta. Konsultant instruował 63-latkę,  w jaki sposób należy postępować. Poprosił m.in. o zainstalowanie na telefonie programu, który jak się okazało później posłużył do przejęcia kontroli nad urządzaniem rozmówcy. Kobieta weszła na link i zgodnie z instrukcją wykonała polecenia asystenta. Przez cały czas widziała jak na jej koncie dokonywane są różne transakcje i samoczynnie uruchamiają się aplikacje. Nie była nadal świadoma zagrożenia.  

Po kilku dniach asystent skontaktował się z 63-latką i polecił wpłacić jej kilkaset złotych na wskazane przez niego konto. Zapewniał, że w ten sposób pomnoży pieniądze, poza tym miały być one wkładem w inwestycje. Ruchy w aplikacjach na telefonie wskazywały, że kobieta szybko zarabia pieniądze. Nie miała pojęcia, że oszuści dokonują transakcji na jej szkodę. Któregoś dnia robiąc zakupy w sklepie nie mogła skorzystać z karty płatniczej. Okazało się, że jest ona zablokowana. 63-latka udała się więc do banku, gdzie uzyskała informację o zaciągniętym na jej rachunku bankowym kredycie w wysokości 54 tysięcy.  Wtedy zorientowała się, że nie zarabia pieniędzy na kryptowalutach i padła ofiarą przestępstwa. Na szczęście część pieniędzy udało się zblokować, zanim przelano je na trefne konto. Okazało się również, że z konta 63-latki zniknęły oszczędności. Kobieta straciła 27 tysięcy złotych.

Jak zachować się w podobnych sytuacjach?

Nie udostępniaj nikomu danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej;

Nie udostępniaj nikomu danych poufnych dotyczących Twoich kart płatniczych;

Nie instaluj dodatkowego oprogramowania, np. aplikacji AnyDesk, na urządzeniach z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Aplikacje służą do przejęcia urządzenia na tzw. zdalny pulpit.

Jeśli otrzymasz przelew od nieznanego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj środków dalej, nawet jeśli „Twój doradca” o to prosi – nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie;

Zwracaj uwagę na fałszywe aplikacje i strony firm namawiające do inwestowania, na telefony osób, które zachęcają do inwestowania i informują o szybkich zyskach.

Jeżeli podejrzewasz, że jesteś ofiarą oszustwa, skontaktuj się ze swoim bankiem oraz złóż stosowne zawiadomienie na Policji;

nie daj się skusić atrakcyjna ofertą szybkiego zysku;

nie podejmuj decyzji o inwestowaniu pieniędzy pod wpływem emocji.

KPP w Olkuszu

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze