DSC06570 1

Zakończyły się prace budowlane na drugim etapie obwodnicy – przez wielu nazywanej żartobliwie „półobwodnicą” – Wolbromia. W środę 9 października w obecności przedstawicieli rządu, posłów, samorządowców wszystkich szczebli oraz reprezentantów inwestora i wykonawcy, dokonano jej symbolicznego otwarcia, czyli zdjęcia barier zagradzających wjazd na nową drogę łączącą ul. Skalską z ul. Brzozowską.  

Wzięli w niej udział: wiceminister sportu Jacek Osuch, posłanka Elżbieta Duda, wicemarszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka, nadzorujący realizację zadania z ramienia inwestora, czyli Województwa Małopolskiego, a także Marta Maj i Robert Górecki z Zarządu Dróg Wojewódzkich,  radny Województwa Małopolskiego  Andrzej Wójcik, a także przewodniczący Rady Powiatu Miechowskiego Krzysztof Świerczek, członek zarządu Rady Powiatu Olkuskiego Piotr Gamrot oraz radni wolbromscy, na czele z przewodniczącym Bartłomiejem Żurkiem. Wykonawcę, firmę STRABAG na otwarciu reprezentował Łukasz Pąk. 

Uroczystość zorganizowano przy rondzie, krytykowanym od początku realizacji inwestycji przez użytkowników, głównie z racji zastosowania przez projektantów i wykonawców sztucznych podjazdów o maksymalnym, 10% nachyleniu prowadzących bezpośrednio do początku obwodnicy od strony ul. Skalskiej.

W okolicznościowych przemówieniach podkreślano satysfakcję i radość, że wolbromianie, a także przejeżdżający przez miasto użytkownicy spoza naszego terenu doczekali się wreszcie bezpiecznej drogi i rozwiązania wieloletnich lokalnych problemów komunikacyjnych.

DSC06547 1

– Chciałbym pogratulować spełnienia marzeń mieszkańców powiatu olkuskiego i miechowskiego, którzy najczęściej będą korzystali z tej drogi i podziękować burmistrzowi Zielnikowi oraz przedstawicielowi Urzędu Marszałkowskiego, marszałkowi Smółce za to, że inwestycja po latach oczekiwań doszła do skutku i została zakończona sukcesem – mówił minister Osuch.

DSC06554 1

– Kolejny etap obwodnicy Wolbromia jest przed nami. Mam przed sobą umowę pomiędzy samorządem Województwa i Gminą Wolbrom na kontynuację prac. Myślę, że już niebawem zostanie zakończony etap projektowania i w kolejnych latach będzie realizowana budowa, aż do zamknięcia całego tego ciągu komunikacyjnego – przypomniał marszałek Smółka.

DSC06558 1

W imieniu gospodarzy głos zabrał burmistrz Adam Zielnik, który podkreślił, że jest to dla niego szczególnie szczęśliwy dzień, bo realnego kształtu nabierają plany snute od okresu międzywojennego.

– W imieniu wszystkich oczekujących na spełnienie tego marzenia dziękuję za to, co jest już zrobione i za obietnice dające realną szansę na zakończenie całości inwestycji. Otwarcie obu części już gotowej obwodnicy w znacznej mierze odciąży stare centrum Wolbromia z ciężkiego ruchu tranzytowego, co jest powodem do dumy dla wszystkich, którzy przyczynili się do tego sukcesu – mówił burmistrz Zielnik.

Po symbolicznym odstawieniu barierki przez zgromadzonych oficjeli, obwodnica została otwarta dla ruchu, a pierwszym pojazdem, który wjechał na obwodnicę był specjalnie sprowadzony na miejsce „Władek” – czyli nowy samochód ratowniczo-gaśniczy wolbromskiej OSP.

DSC06577 1

Mimo podkreślanej przez mówców radości z otwarcia drugiego etapu obwodnicy, zarówno mieszkańcy, jak i przejezdni użytkownicy nie kryją obaw, że nowa droga na razie nie będzie miała większego strategicznego znaczenia, a w zimie wręcz może utrudnić płynność ruchu.

– Oby nie okazało się, że nasza spokojna dotąd, praktycznie tylko osiedlowa droga, stanie się zimową porą obwodnicą obwodnicy,  przez śliskie podjazdy z obu stron do nowej drogi, na których utkną ciężkie samochody – martwią się mieszkańcy ul. Grabie w Chełmie, mieszczącej się nieco poniżej sztucznego wzniesienia, usypanego podczas budowy drogi dojazdowej do obwodnicy przed rondem od strony Krakowa.  

obwodnica 1

Swoje podstawowe zadanie i oczekiwania nowa obwodnica spełni dopiero po zakończeniu kolejnego – trzeciego etapu budowy, który połączy istniejącą już część obejścia centrum Wolbromia z Szosą Olkuską. Na razie – o czym wspomniał marszałek Smółka – udało się, dzięki zabiegom wolbromskich samorządowców, podpisać umowę na finansowanie dostosowania istniejącej już dokumentacji projektowej na trzecią – kluczową w tej chwili część obwodnicy. Są też obietnice, że kolejne środki na realizację tego etapu będą w kolejnych latach zagwarantowane w budżetach wojewódzkim i gminnym, bowiem Gmina Wolbrom od początku partycypuje w kosztach budowy. W sferze marzeń pozostaje natomiast kolejna część tej drogi, która miałaby rozwiązać potężny problem z rozładowaniem korków przed coraz bardziej dotkliwie utrudniającym ruch kołowy przejazdem przez dzielące miasto ma pół tory kolejowe pomiędzy ulicami Skalską i Krakowską, poprzez budowę wiaduktu nad torami i kontynuację trasy aż do drogi wojewódzkiej przy Zalewie Wolbromskim w kierunku Dłużca.

obwodnica 4

Przypomnijmy, że obwodnica Wolbromia została zaplanowana w systemie „zaprojektuj-wybuduj. Pierwszy, nieco ponad kilometrowej długości odcinek obwodnicy, wykonany przez firmę Tranzit sp. z o.o., został oddany do użytku 10 lipca br. Otwarty 9 października br. odcinek drugi, który budował STRABAG Infrastruktura Południe, ma długość 2,663 km i łączy ul. Brzozowską ze Skalską (DW 794). Inwestycja została sfinansowana z 85% udziałem środków unijnych, a wkład krajowy, 15 %, kosztów kwalifikowanych pokryło Województwo Małopolskie oraz Gmina Wolbrom. Wartość robót odcinka I etapu opiewała na blisko 13,7 mln zł, a odcinek właśnie otwarty to koszt ponad 16,9 mln zł.

Jak poinformował UMiG Wolbrom,  przeprowadzony w 2015 r. generalny pomiar ruchu (badania co 5 lat) wykazał, że droga nr 783 z Olkusza do Wolbromia i dalej do Miechowa jest najbardziej obciążoną ruchem drogą wojewódzką w powiecie olkuskim. Przejeżdża nią blisko 7,3 tysięcy samochodów na dobę. Z racji cotygodniowych targów w środy i czwartki liczba pojazdów jeszcze wzrasta, powodując w godzinach szczytu paraliż miasta, stąd intensywne zabiegi lokalnych samorządowców o jak najszybszą realizację III etapu obwodnicy. Zostały one zakończone 2 września podpisaniem umowy przez ZDW i wyłonionego w przetargu oferenta na aktualizację dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych umożliwiających realizację inwestycji ”Obwodnica Wolbromia Etap III odcinek od ul. Skalskiej do ul. Olkuska Szosa”. Dokumentacja ma kosztować ponad 330 tys. zł. i ma być gotowa w grudniu przyszłego roku. Przewidywany obecnie koszt budowy tego odcinka ma wynieść prawie 20 mln zł.

Co ważne dla kierowców, władze Wolbromia poinformowały też, że do czasu wybudowania trzeciego etapu obwodnicy, czyli zapewne jeszcze przez kilka lat, ruch tranzytowy Miechów – Olkusz zostanie skierowany na nową obwodnicę i ul. Skalską, natomiast ciąg ulic gminnych: 1. Maja, Brzozowska oraz droga przez Brzozówkę będą wyłączone z ruchu tranzytowego. Nie wróży to najlepiej ruchowi na trasie do Krakowa, bo wszyscy użytkownicy odcinka DW 783 wiedzą co dzieje się na stromych podjazdach na ul. Skalskiej i z drugiej strony, do nowego ronda przy nieco większym oblodzeniu.

DSC06540 1

DSC06559

DSC06564

DSC06585 1

DSC06588 1

obwodnica 2

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
curyk1
curyk1
4 lat temu

Panie pośle Osuch! Czy nie lepiej byłoby fotografować się przy zbudowaniu 2/3 obwodnicy miasta Olkusza???? Czy to przekraczało Pana możliwości przez 8 lat piastowania stanowisko posła i pochodzącego z Olkusza???