Olkusz

Prace na olkuskim odcinku Drogi Krajowej nr 94 trwają już od kilkunastu miesięcy: pomimo intensywnego tempa robót oraz widocznych postępów, coraz częściej mówi się, że planowany termin zakończenia inwestycji, czyli wrzesień 2026 roku, może nie zostać dotrzymany.

Przypomnijmy, że za modernizację olkuskiego odcinka Drogi Krajowej nr 94 odpowiada konsorcjum firm NDI, NDI Sopot, MASFALT oraz DROGOMEX: inwestycja o wartości przekraczającej aż 217 milionów złotych zakłada m.in. przebudowę sześciu skrzyżowań, budowę dwóch przejść podziemnych oraz nowej kładki dla pieszych. Kluczowym punktem całego projektu ma być natomiast nowy, dwupoziomowy węzeł na skrzyżowaniu ulic Kościuszki oraz Rabsztyńskiej.

Jak możemy przeczytać na oficjalnej stronie internetowej poświęconej olkuskiej inwestycji, obecnie roboty skupiają się na kilku kluczowych obszarach: robotach ziemnych, pracach nad konstrukcją drogową, rozbudowie sieci kanalizacji deszczowej, wodociągowej oraz gazowej, a także modernizacji infrastruktury teletechnicznej i elektroenergetycznej. Kontynuowana jest ponadto budowa murów oporowych, kładki pieszej oraz przejść podziemnych: niektóre segmentów zostały już zabetonowane.

Największym wyzwaniem gruntownej przebudowy olkuskiego odcinka DK94 nadal okazują się pustki krasowe, czyli naturalne zjawisko geologiczne, charakterystyczne dla terenów Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Przypominamy, że jeszcze na etapie planowania inwestycji zakładano, iż wypełnienie pustek znajdujących pod drogą pochłonie około 26 tysięcy metrów sześciennych specjalnej mieszanki cementowej: rzeczywistość brutalnie zweryfikowała jednak te założenia, jako że już teraz wtłoczono ponad 58 tysięcy metrów sześciennych materiału, a do zakończenia tego procesu jeszcze daleko.

Jak poinformował krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, obecnie trwają analizy mające na celu oszacowanie skali dodatkowych robót oraz ich potencjalnych skutków dla harmonogramu robót: z uwagi na niespodziewanie dużą ilość mieszanki potrzebnej do stabilizacji podłoża, rozważane jest bowiem wydłużenie czasu realizacji inwestycji. Inwestor zapewnia jednak, że przewidział środki rezerwowe na wypadek takich okoliczności, które pozwolą na pokrycie wszelkich kosztów nieplanowanych działań.

Pomimo opisywanych trudności, perspektywa końcowego efektu prowadzonych prac wciąż napawa dużym optymizmem, jako że olkuska „krajówka” ma zyskać zupełnie nową jakość: wzdłuż trasy pojawią się bowiem chodniki, ścieżki rowerowe, nowe oświetlenie oraz ekrany dźwiękochłonne. Na skrzyżowaniach z ulicami Kościuszki i Rabsztyńską powstaną na dodatek nowoczesne rozwiązania dwupoziomowe, w ramach których ruch lokalny będzie odbywał się na poziomie gruntu, a główna arteria przechodzić będzie pod ziemią. Z kolei na skrzyżowaniu z ulicami Kruszcową i Spółdzielczą zaplanowano budowę ronda turbinowego, a komunikację w rejonie ulicy Wspólnej oraz pobliskiej strefy przemysłowej ma usprawnić nowa sygnalizacja świetlna.

Choć przed wykonawcą jeszcze wiele pracy, a ostateczny termin zakończenia modernizacji Drogi Krajowej nr 94 w Olkuszu staje pod znakiem zapytania, to wyraźnie widać, że projekt posuwa się naprzód. Ostateczny sukces tej inwestycji będzie jednak zależał od tego, jak skutecznie inwestor oraz wykonawcy poradzą sobie z wyzwaniami technicznymi, a także, czy uda się utrzymać założoną jakość prac pomimo możliwego przesunięcia ich w czasie.

zdjęcia: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze