roboty

O konieczności zmodernizowania wielu dróg na terenie całego powiatu nie trzeba nikogo przekonywać. Radni z Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu oraz dyrektor Zarządu Drogowego w Olkuszu ostatnio objeżdżali powiatowe trakty. Sporo z nich wymaga natychmiastowych modernizacji, ale na większość potrzebnych remontów brakuje pieniędzy.

Radni po obejrzeniu wielu kilometrów dróg powiatowych stwierdzili, że w pierwszej kolejności należy remontować drogi o największym natężeniu ruchu i te o znaczeniu ponadlokalnym. – Pozostałe drogi powinny być remontowane w następnej kolejności. Zdaję sobie sprawę, że jest to mocno kontrowersyjna wypowiedź, należy być jednak uczciwym i nazywać rzeczy po imieniu, a nie przysłowiowo klepać po ramieniu i mówić „zrobimy”. Nie tędy droga. Uważamy także, że władze powiatu powinny wystąpić do gmin powiatu olkuskiego z inicjatywą przekazania szlaków drogowych mających status dróg powiatowych, na terenie których te drogi się znajdują. Absurdem jest, że w wielu przypadkach drogi posiadające status drogi powiatowej, w rzeczywistości  należałoby nazwać drogami transportu rolnego, które służą ludności lokalnej, wobec czego ich należyte utrzymanie powinno spoczywać na gminach. Identyczna sytuacja jest w przypadku nieutwardzonych szlaków drogowych przebiegających przez lasy państwowe, tu także władze powiatu powinny wystąpić do tej instytucji z propozycją uregulowania statusu prawnego tych dróg. Oczywiście w przypadku Lasów Państwowych, powiat musiałby zapewnić prawo korzystania z tych dróg w przyszłości społeczeństwu – mówi radny Paweł Piasny, którego – jako przewodniczącego Komisji – zapytaliśmy o stan dróg powiatowych.

Które trakty są w najgorszym stanie? Paweł Piasny uważa, że najpilniejszego remontu wymagają dwie drogi. – Pierwszą z nich, będącą w opłakanym stanie, a mocno uczęszczaną jest droga biegnąca z Olkusza przez Gorenice do granicy powiatu w kierunku Krzeszowic. Nie ma w tym miejscu żadnego znaczenia, że obecny starosta jest mieszkańcem Gorenic. Ta droga jest po prostu w katastrofalnym stanie technicznym, w szczególności w lesie pomiędzy Gorenicami a granicą powiatu i wcześniej, pomiędzy Witeradowem a Gorenicami. Pozostawienie takiego stanu jaki jest obecnie, przy dużym natężeniu ruchu drogowego – szczególnie pojazdów ciężarowych, spowoduje całkowite zniszczenie tego szlaku oraz pogorszenie bezpieczeństwa osób tam poruszających się. Drugą drogą, gdzie zalecałbym intensywne działania staroście, jest planowana droga z Bukowna do autostrady A4. Realizacja tego projektu ma w zasadzie same plusy. Świetnie skomunikuje tereny przemysłowe Bukowna z autostradą. Zdecydowanie odciąży Olkusz od ruchu ciężarowych pojazdów. Korzystnie wpłynie też na bezpieczeństwo mieszkańców Niesułowic, gdzie ostre zakręty i niebezpieczne podjazdy każdego dnia pokonują dziesiątki, a wręcz setki tirów, w tym cystern jadących z paliwem. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że tej drodze „kibicują” także marszałek województwa i władze Bukowna – twierdzi Piasny. Zdaniem radnego w obecnej kadencji powiat powinien zintensyfikować prace związane z budową chodników, szczególnie w ciągach komunikacyjnych o dużym natężeniu ruchu pojazdów oraz tam, gdzie dzieci uczęszczają pieszo do szkół. Jako przykład podaje Zimnodół, Troks, Braciejówkę, Żuradę i Witeradów.

Tradycyjnie największym problemem są pieniądze. Kwota przeznaczona na tegoroczne inwestycje jest za mała, by planować poważne remonty. Przypomnijmy, że w budżecie zapisano 300 tys. złotych na wykonanie kilku dokumentacji projektowych, a na bieżące utrzymanie dróg 2 mln 400 tys. złotych. Na ostatniej sesji Rady Powiatu przeznaczono 750 tys. złotych na przebudowę nawierzchni dróg powiatowych. Zgodnie z założeniami, środki te zostaną wydane na te remonty, które będą współfinansować gminy. – Doprowadzenie wszystkich dróg powiatowych do należytego stanu technicznego wymagałoby nakładów sięgających kilku rocznych budżetów, jakimi powiat dysponuje. Oczywiście biorąc pod uwagę, że powiat z mocy ustawy musi realizować także inne zadania statutowe, jest to niemożliwe. O ile w tej kadencji w zasadzie nie będzie środków pomocowych z UE, z uwagi na kończący się budżet 2007-2013, o tyle należy aplikować do funduszy rządowych, czy szukać współfinansowania w gminach naszego powiatu. Ponadto już teraz musimy patrzeć w przyszłość i znaleźć finansowanie dla projektów infrastrukturalnych. Uważam, że w tej kadencji należy porządnie przygotować kilka projektów drogowych po to, żeby w przyszłym budżecie UE przypadającym na lata 2014-2020, móc aplikować do programów pomocowych. Przygotować je należy także teraz po to, aby uniknąć pisania projektów „na kolanie”, jak to miało miejsce w przypadku „zedermanki”, czy „bydlinki” – podkreśla Paweł Piasny.

Trasa objazdu ułożona przez Zarząd Drogowy w Olkuszu:
Olkusz (ul. Żuradzka, ul. Mazaniec) – Żurada – Witeradów– Gorenice – Zawada – Zimnodół  (Zedermanka) – Osiek  (Zedermanka) – Sieniczno – Olewin – ul. Zagaje  – Troks – Braciejówka – Michałówka (Schetynówka) – Jangrot (Schetynówka) – Trzyciąż – Milonki – Tarnawa – Imbramowice – Glanów – Porąbka – Lgota Wielka – Wierzchowisko – Jeżówka – Podlesice – Jeżówka – Boża Wola – Łobzów – Poręba Dzierżna – Miechówka – Kąpiele Wielkie – Dłużec – Domaniewice – Bydlin (Bydlinka) – Krzywopłoty – Kwaśniów Górny – Cieślin  – Ryczówek – Klucze (Bydlinka) – Hutki (Bydlinka) –  – Kolonia – Ujków Nowy – Krzykawa – Podlipie – Bukowno (ul. Puza, ul. Borowska, ul. Wiejska, ul. 1-go Maja, ul. Młyńska) – Bolesław (ul. Osadowa) – Olkusz.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
9 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
zepsuty
zepsuty
11 lat temu

66 proc. powiatów w przyszłym roku nie uchwali budżetów, twierdzi „Dziennik Gazeta Prawna”. Z symulacji przeprowadzonych wynika, że obecnie – bez zaciągania nowych zobowiązań – dwie trzecie powiatów nie będzie w stanie podjąć uchwał budżetowych. Co to oznacza dla naszego powiatu, jeżeli okaże się, że próg dopuszczalnego zadłużenia został przekroczony. Chyba jedynie to, że zardzewieją nożyczki powiatowe, a zastąpią je deski, młotek i gwoździe.

Maciedonia
Maciedonia
11 lat temu

Chcieliśta to mata…

zerro
zerro
11 lat temu

http://www.przeglad.olkuski.pl/index.php/jak-to-robi-ssiedzi/4525-jak-to-robi-ssiedzi-czyli-jak-si-zabra-za-remonty-drog
10 lat temu prezydent Jaworzna '‘Paweł Silbert poświęcił/…/całą kadencję na planowanie, przygotowanie dokumentacji /…./ Wszystko po to, by nie przegapić kolejnej szansy. Kiedy znów były do wzięcia środki z budżetu państwa lub unijne, miasto było gotowe do złożenia wniosków, i to wniosków bardzo dobrze przygotowanych.’’
A nasze nieboraki ocknęły się o dwie kadencje za późno, gdy już jest po unijnej kasie pozamiatane. Tylko składanie wieńców im jako tako wychodzi, a reszta to kiszka.

zepsuty
zepsuty
11 lat temu

Pomiędzy tym co trzeba zrobić, a tym co się wykona jest przestrzeń przy której Rów Mariański jest małym dołkiem. Po pierwsze trzeba chcieć, a po drugie wiedzieć jak to zrobić. Z obserwacji wynika, że realizacja większości zaplanowanych inwestycji kończy się na wyrzucaniu pieniędzy na kosztowne projekty. Zamiast dostosować zakres planowanych inwestycyjnych, do zdolności ich finansowania i realizować je w kolejności określonej potrzebami rozwoju, snuje się wizje o szklanych domach. Nawet najwyższe dotacje nie są w stanie pokryć wydatków, związanych z planami inwestycyjnymi. na wyrost. Chcąc je realizować potrzebne są również własne.środki. Te zdobywane głownie poprzez zaciąganie kolejnych zobowiązań pod zastaw, doprowadzą w końcu do tego, że z czasem obecne drogi zamieni się w bezdroża.

Cieluch
Cieluch
11 lat temu

Podoba mi się, że się ktoś zajął drogami.Ważne są drogi i tylko drogi. Mój prywatny samochód jest narażony na uszkodzenie zawieszenia na złych i przepełnionych drogach, a prywatnych, szybkich samochodów ludzie mają coraz więcej, a drogi jakie są każdy widzi. Nie po to kupiłem sobie prywatny samochód,abym jeżdżąc po polskich drogach ryzykował jego utratę.Wszelkie środki z podatków powinny być skierowane na drogi, a komunikacje zbiorową należy zlikwidować.Ilość prywatnych samochodów i jakość dróg po których te prywatne samochody jeżdżą jest miernikiem postępu państwa, a jakie drogi mamy każdy widzi. Tylko w chinach są takie drogi, jak w u nas. Wstyd ogarnia
Oto przykład takiego chińskiego dziadostwa.
http://www.youtube.com/watch?v=4ZbKkk-dGak
http://www.youtube.com/watch?v=94z3ZIbKPhk
I oni chcieli u nas budować autostrady.

kalarepka
kalarepka
11 lat temu

[quote name=”miastowo-peryferyjny”]Jakże to? Przyszły burmistrz chciał być taki pozytywno – neutralny (Gorenice nawet dostrzegł), a Wy mu jakieś negatywy wyciągacie?[/quote]
Nie rób sobie jaj. Jak on kandyduje to ja głosuję nawet na partię Palikota byle PP nie został burmistrzem.

miastowo-peryferyjny
miastowo-peryferyjny
11 lat temu

Jakże to? Przyszły burmistrz chciał być taki pozytywno – neutralny (Gorenice nawet dostrzegł), a Wy mu jakieś negatywy wyciągacie? Nie godzi się Pawełka krytykować, wszak pierwszy do prasy doniósł…. byliśmy, oglądaliśmy…troszczymy się 🙂 Wiemy, że dziury są wszędzie, pytamy w jakiej kolejności będą łatane? Mamy nadzieję, że zgodnie z „częstotliwością” użytkowania i proporcjonalnie do nakładów proponowanych przez gminy, bo przecież nie od dziś wiadomo, że powiat biedny, a „pańskie oko, konia tuczy” 🙂

KKKKK
KKKKK
11 lat temu

POMYSLELI BY-A RACZEJ ZLITOWALIBY SIE NAD DROGA-YY SORRY NAD RESZTKA DROGI ALBO ULEPKIEM DROGI W ZURADZIE!!!!!!!! DZIECI NIE MAJA JAK BEZPIECZNIE CHODZIC NAWET DO SZKOLY!!!! MASAKRA TOTALNA I WSTYD!!!!!!

news
news
11 lat temu

Jak zwykle nie ma pieniędzy, obniżyć płace administracji to się znajdą a miało być mniej biurokracji.
Jak zwykle drogi z większym natężeniem ruchu a dla tych z trochę mniejszym natężeniem już braknie pieniędzy a niech się ludzie zabijają na powiatowych drogach a kogo to obchodzi