budowa

Na drodze krajowej 94 pomiędzy Olkuszem a Krakowem szykują się dwie spore inwestycje. Kilka dni temu podpisano umowę na przygotowanie dokumentacji dla drugiego etapu rozbudowy odcinka Zederman – Jerzmanowice. Roboty powinny rozpocząć się w 2019 roku. Obecnie trwają już prace nad wykonaniem podobnej dokumentacji dla rozbudowy innego odcinka „krajówki” – pomiędzy Modlnicą a Giebułtowem. Obydwie inwestycje zostały skierowane do realizacji w listopadzie ubiegłego roku przez ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka.

W ramach dokumentacji dotyczącej odcinka Zederman – Jerzmanowice zostanie opracowana przede wszystkim koncepcja programowa (m. in. analizy i prognozy ruchu, organizacja ruchu, opracowania ekonomiczno-finansowych, uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego), projekt robót geologicznych i dokumentacji hydrogeologicznej, a także uzyskanie decyzja środowiskowa dla inwestycji. Wykonawcą tego zadania jest wyłoniona w przetargu firma Complex Projekt Sp. z o. o. Biuro Projektowo-Konsultingowe z Katowic. Dokumentacja, której koszt wynosi ponad 794 tys. złotych, powinna być gotowa w ciągu piętnastu miesięcy od podpisania umowy. 

Inwestycja ma poprawić bezpieczeństwo ruchu i rozwiązać problem odprowadzania wód opadowych z drogi i sąsiadującego z nią otoczenia. Pierwszy etap rozbudowy tego odcinka zakończono w 2008 roku. Teraz zgodnie z planami, na odcinku ponad 4,4 km wybudowane zostaną chodniki, powstanie 0,5 km ciągów pieszo-jezdnych oraz 6 zatok autobusowych. -Przebudowane zostaną także skrzyżowania w Gotkowicach i Jerzmanowicach oraz zjazdy indywidualne. Wybudowana będzie sieć kanalizacji deszczowej o długości 4 km, zbiorniki retencyjne wraz systemem studni chłonnych i zabudową zestawów podczyszczających ścieki deszczowe (osadniki oraz separatory substancji ropopochodnych ). Przebudowane będą przepusty i most jak również infrastruktura techniczna (sieci: gazowa, teletechniczna, światłowodowa, wodociągowa). Na odcinku 600 metrów powstaną ekrany akustyczne. Warstwy bitumiczne nawierzchni na całym przebudowywanym odcinku drogi krajowej 94 będą wymienione – informuje Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji społecznej krakowskiego oddziału GDDKiA.

Do końca przyszłego roku potrwają prace przygotowawcze, włącznie z uzyskaniem decyzji środowiskowych. Realizacja inwestycji ma przebiegać w systemie „projektuj i buduj” w latach 2019-2021.

Drugim istotnym do przebudowy odcinkiem „krajówki” jest trasa pomiędzy Modlnicą a Giebułtowem. Pod koniec ubiegłego roku minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk informował na naszych łamach, że odcinkiem pomiędzy Modlnicą i Giebułtowem, zgodnie ze średniorocznym pomiarem ruchu wykonanym w 2015 r. przejeżdża 20120 pojazdów na dobę, z czego 2277 to samochody ciężarowe. – W porannych i popołudniowych godzinach szczytu wartości te wzrastają do tego stopnia, że tworzą się zatory. Wynika to z faktu, że w tych okolicach Krakowa intensywnie wzrasta od lat zabudowa mieszkaniowa, brak jest alternatywnej komunikacji kolejowej do Krakowa, za mała częstotliwość autobusowej komunikacji zbiorowej, ale jest dużo zjazdów do drogi krajowej i w efekcie jej przepustowość na tym odcinku się wyczerpuje. Dla porównania 5 lat temu, zgodnie z pomiarami, natężenie ruchu było tu o 26 proc. mniejsze. Problem jest widoczny szczególnie w obrębie skrzyżowań, w okresie szczytowych natężeń ruchu pojazdów. (…) Chociaż całość zadania obejmuje zaledwie ponad 2 km, jednak jest to bardzo istotny odcinek z punktu widzenia całego ruchu w tej części aglomeracji Krakowa. Stąd zrozumiała jest pilna potrzeba realizacji tej inwestycji – informowało Biuro Poselskie Andrzeja Adamczyka w grudniu 2016 roku.

Dokumentacja wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej ma być gotowa do 23 listopada 2017 roku. Prace polegać będą na rozbudowie drogi jednojezdniowej na drogę dwujezdniową oraz przebudowie trzech skrzyżowań na ronda dwupasowe. Takie rozwiązanie pozwoli na zwiększenie przepustowości odcinka „krajówki” na długości około 1,7 km, poprawę bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Przebudowa rozpocznie się od skrzyżowania w Giebułtowie do węzła Modlnica, na skrzyżowaniu DK 94 z planowaną drogą ekspresową S52. Realizacja rozbudowy przewidziana jest na 2019 rok.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
7 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Romuald
Romuald
6 lat temu

Gratulacje dla włodarzy Olkusza, że doprowadzili do inwestycji na krajówce w gminie Jerzmanowice, Gminie Kraków. W gminie Olkusz jest bardzo dobrze, bo w godzinach szczytu przez krajówkę można przejechać przez około 30 min., to bardzo dobry wynik jak na możliwości i działania naszych włodarzy i żadna obwodnica nie jest nam potrzebna. Ważniejsza jest rywalizacja między starostą a burmistrzem, kto jest ważniejszy.

Gizmo
Gizmo
6 lat temu

A może pociągnelibyście tych magików co światła na 'krajówce’ zaplanowali? Ile za te utrudnienia firma wzięła co tym się zajęła? Porażka na całego.Ile to kosztowało Olkusz?To udogodnienie?

Zdzisiek
Zdzisiek
6 lat temu

[quote name=”misiek”]Wspaniale 1,7 km z drogi 32 kilometrowej. Rewelacja.[/quote]
No. Mają rozmach s…syny

misiek
misiek
6 lat temu

Wspaniale 1,7 km z drogi 32 kilometrowej. Rewelacja.

pavv
pavv
6 lat temu

[quote name=”kolo”]@pavv, a co ci ta kostka przeszkadza ? 60 min mowisz ? Hulajnogą jedziesz ? Bo mnie zajmuje 30 minut..[/quote]

Chyba w środku nocy! Kostka brukowa przeszkadza w wyprzedzaniu ciężarówek których jeżdżą całe tabuny… no ale nie w środku nocy jak Ty jeździsz.

kolo
kolo
6 lat temu

@pavv, a co ci ta kostka przeszkadza ? 60 min mowisz ? Hulajnogą jedziesz ? Bo mnie zajmuje 30 minut..

pavv
pavv
6 lat temu

Czyli będzie jeszcze więcej kostki na środku drogi dzięki czemu dojazd do Krakowa wydłuży się z 60 min. do 90 min.