Na łamach Przeglądu Olkuskiego pisaliśmy już niejednokrotnie na temat problemów komunikacyjnych, z jakimi borykają się mieszkańcy naszego powiatu. Należą do nich przede wszystkim kwestie związane z kiepskiej jakości połączeniem ze stolicą Małopolski. Ze względu na częste pytania Czytelników postanowiliśmy dokonać krótkiej syntezy wszystkich pomysłów na rozwiązanie tego problemu, które do tej pory zostały przedstawione przez lokalnych polityków.

Połączenie DK 94 z autostradą A4

Kilka miesięcy temu powiat obiegła informacja dotycząca pomysłu utworzenia połączenia pomiędzy Drogą Krajową nr 94 i autostradą A4. Według samorządowców pod uwagę brane są aż dwa warianty takiego połączenia. Pierwszy miałby prowadzić od Olkusza, przez Wolę Filipowską po Węzeł Rudno. Drugie rozwiązanie to budowa drogi biegnącej przez Bolesław i Bukowno do Chrzanowa. Zarówno jedni jak i drudzy pomysłodawcy argumentują, że wzdłuż takich dróg można byłoby lokować tereny inwestycyjne, które wpływały na rozwój regionu.

Ostatecznie samorządowcom udało się wypracować wspólne stanowisko, ale na finał inwestycji przyjdzie nam czekać długie lata. W kontekście tych rozważań należy jednak mieć na uwadze fakt, że korzystając z takiej drogi przy wjeździe do Krakowa i tak czekać będą na nas autostradowe bramki i opłata za wjazd do stolicy Małopolski.

Dwupasmówka do Krakowa?

Pobożnym życzeniem lokalnych polityków jest budowa drogi ekspresowej z Olkusza do Krakowa. Koncepcja ta przewija się w tzw. „debacie publicznej” od niespełna 30 lat. Pomysłów na jej realizację było kilka. Jeden z nich zakładał budowę alternatywnej trasy do Krakowa, omijającej Olkusz od północnej strony. Ślady po tym projekcie wciąż jeszcze widnieją w planach zagospodarowania przestrzennego gminy Olkusz. Według tych planów nowa droga miałaby zaczynać się w okolicach kopalni Pomorzany, następnie omijać Olkusz wzdłuż północnych terenów miasta, a następnie łączyć się z DK 94 w okolicach Przegini. Ze względu na zabudowę terenów w sąsiednich gminach, trasa ta nie ma już jednak szans na powstanie.

W 2013 r. pojawił się więc pomysł budowy drogi ekspresowej łączącej lotniska w Balicach i Pyrzowicach. Opracowano dwa warianty realizacji takiego projektu. Pierwszy zakładał poprowadzenie trasy wzdłuż granicy Ojcowskiego Parku Narodowego, drugi zaś zakładał budowę trasy od Zabierzowa, przez Dolinę Szklarki, Racławice i Zawadę aż do Olkusza. Na drodze do realizacji projektu stanęły jednak dwa podstawowe problemy – pieniądze oraz kwestie związane z ochroną przyrody.

Skoro budowa nowej drogi okazała się być nierealna, pojawił się pomysł zastosowania środka zastępczego w postaci modernizacji istniejącej drogi. Podjęto nawet działania mające na celu opracowanie stosownego projektu. Ostatecznie jednak zamiast zwiększyć przepustowość drogi, jej zarządca podjął decyzję o zamianie w wielu miejscach na tej trasie przerywanych linii na linie ciągłe, co skutecznie uniemożliwia wyprzedzanie. Efekt? – coraz większe korki na trasie do Krakowa.

A może przesiadka na pociąg?

Najnowszym pomysłem olkuskich polityków na uzdrowienie sytuacji ma być budowa połączenia kolejowego pomiędzy Olkuszem i Krakowem. Pod koniec zeszłego roku Zarząd Powiatu Olkuskiego wystąpił do Marszałka Województwa Małopolskiego z propozycją rozbudowy szybkiej kolei aglomeracyjnej o odcinek Olkusz – Kraków. Takie połączenie umożliwiłoby pasażerom podróż do stolicy Małopolski w niespełna 30 minut.

Pomysł jest ambitny. Nowa linia miałaby biec od Krzeszowic lub Zabierzowa. Aby jednak połączyć Olkusz z istniejącą siecią kolejową trzeba by było wybudować około 18 km torów. Kto miałby za to zapłacić? Samorząd wskazuje na Urząd Marszałkowski a Urząd Marszałkowski na Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Niestety w uchwalonym 15. września 2015 roku „Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku” nie ma ani jednej wzmianki dotyczącej planów inwestycji obejmującej budowę nowej linii kolejowej na odcinku Olkusz – Kraków.

Jeden wspólny bilet

Póki co jednym konkretnym pomysłem, który ma szanse na szybką realizację, jest włączenie Olkusza i Wolbromia do strefy objętej działaniem Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej. MKA to zaś nowoczesny system zarządzania transportem, dedykowany dla mieszkańców regionu oraz turystów. System ten umożliwia korzystanie z różnych środków transportu w naszym województwie przy pomocy jednego, wirtualnego biletu. Zakup usług dokonywany jest w sieci sprzedaży opartej o automaty biletowe, portal, aplikację mobilną czy też Punkt Obsługi Klienta.

Jak informują służby prasowe Urzędu Marszałkowskiego, linie Olkusz – Kraków i Kraków – Wolbrom mają być włączane do systemu MKA od 2017 roku. Co to oznacza dla mieszkańców naszego powiatu? Przede wszystkim to, że na trasach zdominowanych do tej pory przez właścicieli minibusów pojawi się nowy, alternatywny przewoźnik. Posiadacze Karty będą także mogli przy użyciu jednego biletu dotrzeć do Krakowa a później poruszać się po mieście tamtejszą komunikacją publiczną.

Nowe linie obsługiwać będzie przewoźnik wyłoniony w ramach przetargu. W pierwszym etapie planowane jest zawarcie pięcioletniej umowy. Na tą chwilę nie wiadomo, jaki będzie rozkład jazdy i ceny biletów. Jedno jest jednak pewne. Pojawienie się takiego rozwiązania da mieszkańcom możliwość wyboru i wprowadzi realną konkurencję między firmami transportowymi.

Podsumowanie

Podsumowując można powiedzieć, że w obrębie planów, koncepcji i szeroko pojętego „opracowywania strategii” dotyczących połączenia Olkusza z Krakowem dzieje się naprawdę wiele. W zasadzie nikt nie zaproponował jeszcze tylko budowy w Olkuszu lotniska na kształt tego, które powstało w Radomiu. Ocenę szans realizacji wszystkich pomysłów pozostawiamy jednak Czytelnikom. Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
18 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
p
p
8 lat temu

Gdzie obiecany chodnik do Osieka ,gdzie przejście i droga przez d. Ofne?A może tunele zaczną projektować

Józek P.
Józek P.
8 lat temu

Dziękuję Pani Moniko! Mieszkańcy Pakuski,rok temu zbieraliśmy podpisy na temat poparcia postulatu otwarcia Armii Krajowej na Osiecką.Podpisy złożyło 175 osób,proszę o wsparcie i poparcie własnymi wpisami na ten temat. Panie Burmistrzu,prosimy o nie przeciąganie tej sprawy w nieskończonośc i realizowanie danego nam słowa!

monika d.
monika d.
8 lat temu

Do Józefa P.#4
Jeśli chodzi o wyjazd z ul. Armii Krajowej to musiałam ostatnio znowu interweniować w tej sprawie,ponieważ, to ja od początku do końca się tą sprawą zajmowałam.Procedura przekształcenia tej ul. zakończyła się w lipcu,projekt wyjazdu powstał w styczniu 2016 (11
lutego widziałam go osobiście) Niestety okazało się,że na Pakusce są takie oszołomy,którzy za plecami knują razem z nowo wybraną burmistrz,która jak się okazało nie ma pojęcia tak o tej sprawie jak i innych,Pacuniem i Starostą,który ostatnio wymyślił,że do wydania zgody brakuje mu poprawki na mapie i zgody ZDW w Krakowie co jest kompletną bzdurą i chcą to przeciągać aż do wiosny bo chcą potem przypisać sobie zasługi,ktorych nie mają. Posunęli się do tego,że wykradli mi z domu całą dokumentację związaną z ta sprawą,a ponieważ zrobiłam larmo we wszystkich urzędach w mieście to podczas mojej nieobecności podrzucili mi je spowrotem.Wśród takiego draństwa żyjemy!Jest dochodzenie w sprawie.

felek kufelek
felek kufelek
8 lat temu

a nie prościej położyć nową jednotorówkę Pakuska-Witeradów-Gorenice-Krzeszowice? Miejsca pod dostatkiem bo to pola i lasy tylko spieszyc sie trzeba póki ugorami leżą i niezabudowane.

Nazwisko
Nazwisko
8 lat temu

Pociąg do Krakowa… włodarze chyba zapomnieli o tym drobnym szczególe:[quote name=”CDN”]Koniecznym jest uruchomić budynek dworca kolejowego[/quote]
A może wtedy „góral” będzie biletami handlował 😆 ?

CDN
CDN
8 lat temu

Po pierwsze ! Koniecznym jest uruchomić budynek dworca kolejowego , zakupić go od kolei , koszty nie są duże gdyż kolej nie ma pomysłu co zrobić z budynkami dworców kolejowych , adaptować , przekształcić go w niewielki hotelik , uruchomić restauracje i to byłby początek , jest to możliwe , wszak mamy posła z Olkusza który to może w sposób znakomity przysłużyć się temu pomysłowi , trzeba tylko chcieć działać , i uważam ze im szybciej odbędzie się spotkanie Emilki ,dwóch Jacków i Tomka , tym lepiej dla gminy i powiatu , To na początek , powtarzam raz jeszcze , mam to rozpisane i przemyślane zarówno wydatki jak i czasy realizacji , pozyskiwanie środków i zapraszam wszyskich którym zależy na tym aby Olkusz się rozwijał , przynajmniej turystycznie, zapraszam rowerzystów , bo i dla Was działka jest przypisana z prośba o objęcie pewnego etapu działan, nie chce na razie więcej pisać bo chce sprawdzić pisząc anonimowo czy jesteśmy gotowi wspólnie popracować dla nas wszystkich , czekam na opinie na razie tu na tym forum , minusy rownież będę brał poważnie pod uwagę i dlatego proszę o merytoryczna wypowiedz , mam nadzieje ze z urzędu gminy popłyną głosy przychylne temu pomysłowi , a pana Tomka zapraszam osobiście , jeżeli tylko wyrazi taka chęć , pozdrawiam CDN

hhha
hhha
8 lat temu

Poseł Dyzma to wszystko załatwi , jak obiecał.!!!! 😆

ja1984
ja1984
8 lat temu

teraz dojazd busem na siódmą to pewnie z 1,5h trwa, samochodem podobnie, ja cały ten zator omijam trzema drogami, na Krzeszowice, na dolinę będkowską lub jak nie ma korków od Murowni to przez biały kościół w kierunku Zabierzowa, czas przejazdu w okolicach ulicy Balickiej 45minut, dziwi mnie że wszyscy stoją w tym kilku kilometrowym korku, jakby tak połowa samochodów pojechała drogami alternatywnymi i trochę by je rozjeździła to zrobiło by się większe larum i może kasa by się znalazła. Taki mały apel, jeździjmy drogami alternatywnymi 🙂

Iwan
Iwan
8 lat temu

W następnych wyborach ja wystartuję na posła ,obiecam wam naiwni olkuszanie że zbuduję metro z olkusza do krakowa i z olkusza do katowic,wybuduję wam lotnisko na terenie byłego OFNE ,z kranu będzie się lał JOHNNIE WALKER KING,i prąd będziecie mieli za darmo tylko pamiętajcie o głosach na mnie. 😀

Młody
Młody
8 lat temu

[quote name=”iti”]Gdzie jest pan Poseł Osuch co naobiecywał swoim wyborcom poszerzenie drogi do krakowa,uruchomienie połaczeń kolejowych z krakowem,a i obiecał tańszy prąd dla ZGH BOLESŁAW ,widać nie brakuje naiwniaków co głosowali na niego i uwierzyli w te obietnice[/quote]

On nie ma czasu na zajmowanie się małostkami z prowincji, on teraz światowiec, ostatnio do Strasburga się udał i tam, przerwę, jak nikogo prawie nie było, wykorzystał, na mównicę wskoczył, ręce uniósł do góry jakby chciał coś wielkiego powiedzieć, „szogunowi” kazał zrobić fotę że to niby przemawia i na Pulsie Olkusza ją opublikował …

iti
iti
8 lat temu

Gdzie jest pan Poseł Osuch co naobiecywał swoim wyborcom poszerzenie drogi do krakowa,uruchomienie połaczeń kolejowych z krakowem,a i obiecał tańszy prąd dla ZGH BOLESŁAW ,widać nie brakuje naiwniaków co głosowali na niego i uwierzyli w te obietnice

CDN
CDN
8 lat temu

Panowie włodarze naszych gmin, miast i powiatu , Olkusz ma szanse stać się niewielkim ale jednak, ośrodkiem turystycznym na mapie małopolski , przy likwidowanych zakładach pracy ,turystyka może dać kilkaset miejsc pracy jak nie kilka tysięcy , warunkiem musi być w miarę dobrze rozwinięta sieć drogowa ,kolejowa jak i „hotelarstwo” . Wracam do panów włodarzy , macie bardzo małe horyzonty myślowe dotyczące waszych gmin a dotyczące powiatu to juz zupełna beznadzieja „, prywatny folwark ” połączenie DK 94 z A4 to tylko czysto PR – owska zagrywka odchodzącej w niebyt PO , politykować nie zamierzam , nie jest to w mojej naturze choć nie jestem obojętny na dobre zmiany , ale , ale jestem gotów dla dobra naszego regionu ścisłe współpracowac zarówno z burmistrzem jak i starosta powiem więcej bardzo miłe bym widział zatrudnienie na etacie w gminie , obok Pani Emili i Pana Jacka , mam ułożony cały program pobudzenia gminy Olkusz wraz z ościennymi gminami , do współpracy konieczne jest zaproszenie Tomka Witeckiego , wracając do nierealnego pomysłu Piasnego i spółki , to powiem tak :kolej to jest melodia przyszłości naszego powiatu , a wiec zaczynamy , powinnismy mieć wjazd kolei z trzech stron od 1. Krakowa 2.Kielc i 3 Katowic , . Połączenie z Katowicami i Kielcami juz mamy pozostaje na m połączenie z Krakowem , CDN

SPQR
SPQR
8 lat temu

* zatem: bardzo dobrym pomysłem, który kilka razy powtarzałem, wydaje się inwestycja w kolej – 18 km do Krk to nie tak dużo – a pożytek przyszłościowy dla wszystkich. Przypomnę, że kiedyś Olk budował nowy dworzec z połączeniem do Kijowa itd., bo jest taki tor, były też połączenia do W-wy, infrastruktura do K-wic jest wciąż całkiem dobrze rozbudowana – aczkowlwiek do remontu. Takie połączenie kolejowe z Krk mogłoby spowodować lepsze połączenie obecnych lini przez Olk w kierunku K-wic, tym samym – zachodniej, i centralnej Polski i dalej

Cześto, także na małych, odnowionych dworcach są dzisiaj kawiarenki, możliwość internetu, kilka książek, a nawet małe wystawy z promocją miasta.

Dlatego wiele miast inwestuje dzisiaj w odbudowę miejskiej i regionalnej infrastruktury tramwajowej (w tym kolejowej), czasami trochę droższej, ale za to jest to najbezpieczniejszy, najstabilniejszy, szybki i ekologiczny środek transportu. Jest to również dobre miejsce do zatrzymania się w podróży najczęściej bezpośrednio połączone z centrum miasta

SPQR
SPQR
8 lat temu

w naszym kontekście połączenie DK 94 z autostr A4 nie jest dobre, a nawet bez sensu mówiąc wprost – szkodliwe ponieważ:
– spowoduje zniszczenie infrastruktury drogowej w tym dobrego połączenia z Olk. do K-wic przez zjeżdżających z trasy lub wjeżdżających tak by ominąć opłaty na bramkach. Spowoduje to nie tylko zwiększony ruch drogowy tym samym korki na regionalnych drogach ale i zanieczyszczenie, w konsekwencji i zniszczenie dróg. Połączenie z autostr. ma sens w miejsc. zakorkowanych, u nas jest całkeim inna sytuacja a skutki byłyby przeciwne.
– Olkuszanie chcący dostać się do autostrad w dłuższą trasę mają dobre możliwości na bezpłatnych drogach w kierunku K-wic lub Krk.
– czas przejazdu wcale by się nie skrócił, a jak widać w tych niejasnych planach i tak wątpliwe, czy Olkuszanie by w ogóle mogli z niego korzystać do Krk. nie cofając się… (płacąc i czekając na bramkach…)
– przy autostr., które są często remontowane, nic się nie buduje (oprócz stacji benzyn), a jest to zbyt krótki odcinek by coś wybudować z korzyścią dla miasta

Józek P.
Józek P.
8 lat temu

Wśród tych WIELKICH , drogich i odległych w czasie jest jeszcze malutki problemik wyjazdu z ul. Armii Krajowej na Osiecką.Minęło 5 miesięcy od uchwały rady miejskiej o zmianie statusu ul. AK, uchwała się uprawomocniła, jest budżet i przyznane pieniądze na wykonanie w 2016r a informacji w temacie zero. Niech w końcu władze miasta Olkusza i starostwa olkuskiego podejmą decyzję zapowiadaną od dawna i przywrócą to,co nam wyborcom i mieszkańcom dużego osiedla Pakuska zabrano prawie 2 lata temu – nasze bezpieczeństwo w osiedlu ! Burmistrz w sierpniu 2015r mówił na spotkaniach z mieszkańcami, że roboty ruszą zaraz po 1 stycznia 2016, jak tylko będą sprzyjac warunki pogodowe. Czego jeszcze brakuje???

Alternatywa
Alternatywa
8 lat temu

Nowy przewożnik zatrudni osoby do prowadzenia rikszy na odcinku Olkusz -Kraków. 8)

jacekjacek
jacekjacek
8 lat temu

No teraz kiedy jest posłem już po raz trzeci to na pewno nam razem z dyr. krusu załatwi to bardzo szybkie połączenie. Już w tym roku powinna powstać prędkość połączenia ponaddźwiękowa.

Maciekmaciek
Maciekmaciek
8 lat temu

Przypominam, że Olkuski poseł partii rządzącej twierdził, że droga dwupasmowa jest już załatwiona, pieniądze czekają, a jedyne czego trzeba to przedłużenia mu kadencji. Ludzie głosy oddali, poseł został posłem po raz drugi, drogi jednak zrobić się nie da.. Panie pośle moderacja, co Pan na to?