Nieczynny od 2009 r. wolbromski dworzec PKP, podobnie jak kilka innych, w przyszłym roku doczeka się remontu. Informacje na temat szczegółów rządowego projektu ożywienia, kiedyś bardzo popularnej, a obecnie prawie nie użytkowanej przez pasażerów linii kolejowej z Tunelu w kierunku Sosnowca przedstawili przy od dawna nieczynnym lokalnym dworcowym budynku premier Beata Szydło, minister Andrzej Adamczyk oraz wojewoda Piotr Ćwik i poseł Jacek Osuch, którzy przybyli do Wolbromia, aby wspierać w kampanii wyborczej kandydata PiS na burmistrza Wolbromia Henryka Pasicha oraz grono kandydatów na radnych różnych szczebli samorządu.

Rozpoczynająca spotkanie z wolbromianami wicepremier Beata Szydło podkreślała, że dobra współpraca z lokalnymi samorządami jest ważnym warunkiem realizacji rządowych programów społecznych. – Zależy nam na tym, żeby każda miejscowość, miasto, miasteczko miało swoją szansę rozwoju. Jak widzicie państwo, nie jesteśmy tylko w dużych miastach, ale także w mniejszych miejscowościach, a rządowe projekty modernizacji dworców i linii kolejowych, dróg lokalnych, programy społeczne, jak Senior plus, Dostępność plus, Czyste powietrze – to szanse i możliwości, z których mogą korzystać samorządowcy, aby poprawiać warunki bieżącego funkcjonowania gmin i życia mieszkańców. Jesteśmy w stanie zrobić wspólnie bardzo dużo, ale żeby środki, które są dostępne trafiły do ludzi, musimy mieć w samorządach partnera. Mam nadzieję, że tak będzie również w Wolbromiu – w rozmowach z obecnymi tu kandydatami padały zapewnienia o woli współpracy, ale także wiele ciekawych propozycji i projektów nastawionych na mocne wykorzystanie dostępnych środków rządowych do poprawy funkcjonowania Wolbromia. My będziemy na pewno naszych samorządowców wspierać – zapewniała Beata Szydło, deklarując nie tylko poparcie dla kandydatów PiS w kampanii wyborczej, ale przede wszystkim później – po wygranych wyborach, podczas realizacji deklarowanych przez nich programów wyborczych i zamierzeń.

Uzasadniając wybór miejsca spotkania z kandydatami i mieszkańcami, o planowanej na przyszły rok modernizacji linii kolejowej z Tunelu do Sosnowca opowiadał nadzorujący inwestycję PKP PLK minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Rząd przykłada wiele starań i wysiłków, aby ożywić linię kolejową Tunel, Charsznica, Olkusz, Sosnowiec. Chcemy zwiększyć jej parametry, aby umożliwić poruszanie się pociągów pasażerskich do prędkości 120 km/h – teraz jest to 40 km/h, przez co ta kolej nie jest konkurencyjna. Przy okazji mamy zamiar remontować dworce. Swój wygląd zmienią perony w Wolbromiu, które zostaną podwyższone tak, aby mogły z nich swobodnie korzystać również osoby ograniczone niepełnosprawnością, ale także budynek dworcowy – i tu potrzebna będzie współpraca z samorządem. Żałuję, że jak dotąd władze samorządowe Wolbromia były pasywne i nie zabiegały, nie starały się o taką współpracę – tłumaczył Andrzej Adamczyk.

Obecnie na piętrze tego pięknego, choć mocno podupadłego, ponad stuletniego budynku, mieszkają lokatorzy i według zapowiedzi ministra Adamczyka tak pozostanie. – Pozostała jego część, obok swojego pierwotnego przeznaczenia, będzie mogła także na wolnych powierzchniach pełnić dodatkowe funkcje, np. kulturalno-oświatowe – przekonywał minister, dodając, że realizacja tych zamierzeń przewidziana jest już w nadchodzącym roku, a ich zakończenie planowane jest na koniec IV kwartału 2019 r., podobnie jak modernizacja dworców w Jaroszowcu, Olkuszu i Bukownie.  

Dworzec w Wolbromiu to obecnie miejsce prawie wymarłe. Bardzo niewielu pasażerów decyduje się na podróż do pracy i szkoły pociągiem. Stan linii kolejowej, która niegdyś była oblegana przez pasażerów sprawił, że powolne pociągi, których z roku na rok mniej jeździ na trasie Tunel-Katowice przestały być dogodnym i atrakcyjnym środkiem komunikacji. Niegdyś liczne i szybsze pociągi zastąpione zostały przez prywatne samochody i autobusową komunikację zbiorową, potęgujące zanieczyszczenie środowiska oraz korki na drogach. Odbudowanie dominującej kiedyś dla mieszkańców Wolbromia i sąsiednich miejscowości roli kolejowego transportu pasażerskiego w kierunku Katowic będzie zapewne dla PKP sporym wyzwaniem, z pewnością jednak, z wielu powodów warto je podjąć.

Jako przykład dobrej współpracy z instytucjami rządowymi minister Adamczyk przedstawił skuteczne zabiegi dyrektora wolbromskiego Domu Kultury Piotra Gamrota o środki z ministerstwa sportu w wysokości 3,5 mln zł na remont zarządzanego przez niego lokalnego basenu.

Podczas spotkania z przedstawicielami rządu lokalni kandydaci PiS do samorządu gminnego przekazali również na ręce ministra Andrzeja Adamczyka petycję w sprawie powrotu do pomysłu powstania w Wolbromiu nowoczesnego, w pełni zautomatyzowanego, zdalnie sterowanego terminalu przeładunkowego Wolbrom-Mumbai (Bombaj), w ramach nowego korytarza transportowego Południe-Zachód o dł. ponad 7 tys. km, biegnącego z Polski aż do Indii. Terminal na trasie z dalekiego wschodu, o którym marzyli mieszkańcy Wolbromia przed laty, wówczas został wybudowany i funkcjonuje w Sławkowie. Chociaż tereny, które niegdyś władze gminy zamierzały przeznaczyć pod budowę terminalu trafiły w ręce prywatne i do dziś użytkowane są jako grunty rolne, kandydaci do samorządu w kadencji 2018-23 wskazali nową możliwość lokalizacji inwestycji, a rozbudzane na nowo nadzieje, wzmocnił minister infrastruktury, zapraszając pomysłodawców do Warszawy na konkretniejsze rozmowy w tej sprawie.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze