drogi_wolbrom1

Taka kwota zostanie zainwestowana w modernizacje i remonty dróg wojewódzkich na terenie powiatu olkuskiego i miechowskiego. Szczegóły pięciu przedsięwzięć przedstawiono na spotkaniu samorządowców i mieszkańców z władzami województwa w Wolbromiu. Niektóre z omawianych inwestycji są już zakończone, pozostałe są w trakcie prac lub uzgadniania dokumentacji.

Drogowy pakiet
Samorządowcy i mieszkańcy spotkali się z wicemarszałkiem Małopolski Romanem Ciepielą, dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie Grzegorzem Stechem oraz przedstawicielami Sejmiku Województwa Małopolskiego – przewodniczącym Kazimierzem Barczykiem i wiceprzewodniczącym Jackiem Soską. – Do 2013 – 14 roku zrealizujemy rzecz nie do powtórzenia w innej części Małopolski. W tym subregionie zostanie zainwestowanych 500 mln złotych w ogromne przedsięwzięcia drogowe. Wówczas ten teren stanie się atrakcyjny dla inwestorów, zważywszy, że w pobliżu przebiega i szeroki tor, i autostrada A4 – przekonywał Kazimierz Barczyk.

Spora część drogowych wydatków będzie pokryta z unijnych dotacji. – Gdy staliśmy się częścią Unii Europejskiej, mieliśmy gotowy pakiet projektów, które udało się szybko wdrożyć do realizacji. Środki, jakie mamy do rozdysponowania, staramy się dzielić tak, by Małopolska rozwijała się równomiernie. Nie zapominamy o żadnym subregionie, w każdej części naszego województwa coś się dzieje. Takiego zakresu prac nie pamiętają najstarsi Małopolanie. W całym województwie jest jeszcze około 30 procent dróg do przebudowy  – mówił wicemarszałek Roman Ciepiela.

Spotkanie miało mieć charakter informacyjny, z czym stanowczo nie zgodził się radny Jacek Soska. – Uważam, że to powinny być konsultacje. Mieszkańcy mają prawo wiedzieć z odpowiednim wyprzedzeniem, jakie dokładnie prace będą prowadzone i zgłaszać swoje uwagi do ewentualnego ujęcia w projektach. Czy prowadzono społeczne konsultacje przed rozpoczęciem tych wojewódzkich inwestycji? Dokumenty dotyczące omawianych dziś remontów muszą być udostępnione mieszkańcom – apelował Jacek Soska.

Będą trzy obwodnice
Wśród drogowych inwestycji są trzy obwodnice – Olkusza, Miechowa i Wolbromia. W pierwszym z tych miast umowa z wykonawcą jest już podpisana i wkrótce powinny ruszyć prace. W przygotowaniu jest projekt północnej obwodnicy Miechowa. Droga o długości około 8,5 km – według wstępnych szacunków – kosztować będzie 80 – 90 mln złotych.

Największe zainteresowanie wśród uczestników spotkania wzbudziła obwodnica Wolbromia. Planowanie tej drogowej inwestycji rozpoczętodrogi_wolbrom_2 kilkanaście lat temu. – Zastanawialiśmy się nad kilkoma wariantami. Wybraliśmy południowy przebieg nowej drogi, której budowa musi być prowadzona etapami. Pod koniec czerwca powinniśmy mieć decyzję środowiskową. Wspólnie z gminą Wolbrom zbudujemy również chodniki oraz oświetlenie – dodał wicemarszałek Ciepiela.

Prace podzielono na cztery etapy: połączenie ul. Miechowskiej z ul. Brzozowską, ul. Brzozowskiej z ul. Skalską, ul. Skalskiej z ul. Olkuska Szosa oraz ul. Olkuska Szosa z ul. Żwirki i Wigury wraz z połączeniem z ul. Krakowską.

Samorządowcy i mieszkańcy zgłaszali szereg uwag dotyczących remontów odcinków dróg przebiegających przez wolbromskie gminy, ale głównym tematem był obwodnica. Nie do końca z takiego przebiegu drogi zadowolony był radny powiatowy i były burmistrz Wolbromia Jerzy Górnicki.  – W najgorszej sytuacji jest Wolbrom. Zrobimy drogę Olkusz –  Miechów, ale Wolbrom nadal pozostanie czarną dziurą, dopóki nie będzie miał obwodnicy. Tiry cały czas rozjeżdżają to miasto. Były trzy warianty planowanej drogi, z których każdy był taki sam – samo się narzuca, że tu może być tylko przebieg od południowej strony. Mieliśmy kiedyś opracowany projekt, według którego obwodnica kosztowałaby 35 mln złotych. A teraz tylko pierwsza część będzie tyle kosztować – podnosił Jerzy Górnicki.

Co spowodowało, że przez tyle lat nie udało się wypracować wspólnego stanowiska przebiegu nowej drogi, wyprowadzającej ruch ciężkich aut z miasta? – Szklanka zawsze jest do połowy pełna, albo do połowy pusta. Czasem długimi dyskusjami można przeciągać pewne inwestycje, jak w Warszawie, gdzie od kilku lat rozmawia się na temat obwodnicy. I do dzisiaj jej nie ma. Spotkaliśmy się właśnie w Wolbromiu, bo tu krzyżują się nasze główne inwestycje. Ta szklanka jest do połowy pełna  – stwierdził Kazimierz Barczyk.

– Nad tą obwodnicą pracujemy już czwartą kadencję. Jesteśmy blisko uzyskania kompromisu. Pierwszy etap powinien kosztować około 7,5 mln złotych. Do tego wiadukt nad torami, którego szacunkowy koszt waha się od 20 do 30 mln złotych, w zależności od wybranego wariantu – mówił dyrektor krakowskiego ZDW Grzegorz Stech. 

Jak nie za unijne, to za swoje
Nie na wszystkie planowane przedsięwzięcia wystarczyło unijnych pieniędzy. Remont drogi 794 Wolbrom – Skała – Zielonki finansowany jest z budżetu województwa i jednostek samorządu terytorialnego. – 41 mln złotych to spory wysiłek finansowy. W dużej części prace są już zakończone. W przyszłości czeka nas połączenie tej drogi z północną obwodnicą Krakowa – mówił Roman Ciepiela. 

Około 80 procent całej inwestycji jest już gotowe. W pierwszym etapie zmodernizowano pięciokilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej na terenie gminy Sułoszowa i gminy Skała. Druga część zadania obejmowała zakończony już remont drogi Strzegowa – Skała. Do końca czerwca powinien być gotowy odcinek Skała – Zielonki.

Samorządy współfinansują niektóre prace prowadzone w ramach tej inwestycji: w gminie Skała to przebudowa peronów przystankowych i zatok autobusowych wraz z krawężnikami, w gminie Zielonki budowa krawężników i wykonanie poboczy wraz z odwodnieniem drogi wojewódzkiej, a w gminie Wolbrom budowa chodników.

Droga Olkusz – Wolbrom – Miechów za rok
45 mln złotych – dofinansowanie w takiej wysokości udało się uzyskać na przebudowę ponad 32 kilometrów drogi wojewódzkiej 783. W ramach prac zaplanowano poszerzenie jezdni oraz przebudowę mostów. Odcinek Olkusz – Wolbrom ma być gotowy we wrześniu przyszłego roku. Obecnie opracowywana jest dokumentacja projektowa. Nieco wcześniej, w czerwcu 2013 roku, powinny zakończyć się roboty na odcinku Wolbrom – Miechów. – Te przebudowy realizowane są w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. To bardzo elastyczna metoda, pozwalająca na dokonywanie korekt w projekcie. Mamy już wyłonionych obydwu wykonawców, czekamy tylko na niezbędne zezwolenia  – zapewniał wicemarszałek Ciepiela.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
16 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Dzioo Pla
Dzioo Pla
12 lat temu

[quote name=”Marek Z”][quote name=”rolnik z Jeżówki”]Czy ten Pan siedzi za stołem to toto co ukradło nożyczki, a jak się nazywa osoba co kradnie nie swoją rzecz? zagadka?.[/quote]
niedoszły senator aktualny smyk[/quote]
kobieta to Tirówka, a facet?

Marek Z
Marek Z
12 lat temu

[quote name=”rolnik z Jeżówki”]Czy ten Pan siedzi za stołem to toto co ukradło nożyczki, a jak się nazywa osoba co kradnie nie swoją rzecz? zagadka?.[/quote]
niedoszły senator aktualny smyk

Widły vel Grabie
Widły vel Grabie
12 lat temu

niedoszły senator a przyszły burmistrz wolbromia był świetny w deptaniu kapusty w silosie do roboty

Roo Da
Roo Da
12 lat temu

[quote name=”Roo Da”]
I „nasza Lidzia” 😀 😀 :D[/quote]
„Nasza Lidzia” tp niech się zajmie lekami onkologicznymi, bo ludzie umierają, a leków nie ma. A tak w telewizji brylowała jaki to sukces nowa lista leków refundowanych. Sukces dla monopolisty, który wepchnął swój produkt na listę, a teraz gra na zwyżkę ceny, jak każdy monopolista.

Roo Da
Roo Da
12 lat temu

[quote name=”Adam K. „]Dobra wiadomośc dla kolei : Soska, Barczyk i Łaksa biorą się za budowę dróg :)[/quote]
I „nasza Lidzia” 😀 😀 😀

czub
czub
12 lat temu

„Wówczas ten teren stanie się atrakcyjny dla inwestorów, zważywszy, że w pobliżu przebiega i szeroki tor, i autostrada A4” – oczywiście i w Olkuszu powstaną nowe miejsca pracy itd. itp. ble ble ble. A i oby z drugim odcinkiem obwodnicy nie stało się tak, jak z północną obwodnicą Krakowa, która jest zbudowana w połowie.
Z ukłonami

Fazi
Fazi
12 lat temu

Dobra wiadomośc dla kolei : Soska, Barczyk i Łaksa biorą się za budowę dróg 🙂

Berni
Berni
12 lat temu

pozostaje mieć jedynie nadzieję, że drugi etap obwodnicy ruszy dopiero po kolejnych wyborach i naszym miastem i województwem będą rządzić ludzię choć odrobinę mądrzejsi, bardziej gospodarni, z większą wyobraźnią

zepsuty
zepsuty
12 lat temu

Wstępny projekt zakładał inna lokalizację tej obwodnicy. Dlaczego upadł? Przypomina to żart o teściowej, której zięciowie postanowili kupić na prezent kolczyki. Finał był taki, że z powodu nadmiernej „oszczędności” spowodowanej nieprzewidzianymi wydatkami, przebili jej tylko uszy. Ta obwodnica jest podobnym prezentem dla mieszkańców osiedla Młodych, oś. Pakuska, Witeradowa i Osieka. Zadowoleni mogą być tylko zięciowi, którym przeznaczone na ten cel środki, mocno się skurczyły. Skoro do budowy takiej drogi wykorzystuje się główną drogę osiedlową osiedlową Drogę, bez której komunikacja osiedlowa przestaje istnieć, to woła to o pomstę . Skrzyżowanie z droga do Witeradowa, w miejscu gdzie nachylenie obwodnicy jest największe sprawi, że dla mieszkańców Witeradowa pokonanie jej będzie również wyzwaniem o dużym stopniu ryzyka. Latami czekają na zbudowanie chodnika, który poprawił by ich bezpieczeństwo i doczekać się nie mogą.Obwodnicę, chociaż niepotrzebną będą mieli od zaraz.

zepsuty
zepsuty
12 lat temu

Warto zwrócić uwagę na te szczegóły podane w linku,a dotyczące wspomnianej obwodnicy. Zaczyna się od ronda z drogą chrzanowską. Pierwsze i jedyne skrzyżowanie przewidziane w projekcie to skrzyżowanie z ulicą Konopnickiej. Kolejne z drogą do Witeradowa i Osieka. Gdyby nie wjazd do szkoły pewnie by i tego tam nie było. Chciałbym więc zapytać tych , którzy zatwierdzili ten projekt, w jaki sposób mieszkańcy pozostałych ulic , bez narażania życia będą mogli wyjechać i wrócić do swoich domów. To co zobaczyłem przestaje być śmieszne, bo tym projektem, południową część osiedla zamienia się getto dla zmotoryzowanych. Pozostaje opcja pozostawienia go w w drugiej części, na której już dziś brakuje miejsc postojowych. Rozwiązaniem będzie rychłe zbudowanie płatnego parkingu w dolince, z którego wpływy zasilą „skromny” budżet „wyłonionego” w drodze w przetargu, „nieznanego” nikomu inwestora. Trzeba być pozbawionym wyobraźni, by taki idiotyczny pomysł wprowadzać w życie. Al. Bez wyjścia.

Ala
Ala
12 lat temu

27 marca przeprowadzono pomiar natężenia ruchu na drodze wojewódzkiej 791Olkusz -Ogrodzieniec. Poco komu taki pomiar? Jak w dzień pomiaru i dzień wcześniej stawia się na tej drodze nieoznakowany samochód Policji przy ograniczeniu tonażowym 15t. Wszystkie samochody po wyżej tej masy mając informacje na CB nie pchały się na ową drogę.

józek
józek
12 lat temu

czy mnie coś omnieło czy tera Wolbrom jest miastem powiatowym?
w sumie patrząc na olkuskie wadze nie dziwi

polecam szczegóły
polecam szczegóły
12 lat temu

prezentacja na temat wojewódzkich inwestycji drogowych w naszej okolicy: http://www.zdw.krakow.pl/pliki/news/przedsiewziecia_drogowe_10.04.2012.pdf

rolnik z Jeżówki
rolnik z Jeżówki
12 lat temu

Czy ten Pan siedzi za stołem to toto co ukradło nożyczki, a jak się nazywa osoba co kradnie nie swoją rzecz? zagadka?.

szlifierz
szlifierz
12 lat temu

Już zaczynam ostrzyć powiatowe nożyczki/

jaja
jaja
12 lat temu

no kurna jeszcze lotnisko za to wybudują ,