Od 13 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Po raz kolejny ograniczaniu ulegają połączenia kolejowe biegnące przez powiat olkuski. Czy jest szansa na to, aby odwrócić ten negatywny trend? Olkuscy samorządowcy twierdzą, że jest to możliwe. W związku z tym Zarząd Powiatu Olkuskiego wystąpił do Marszałka Województwa Małopolskiego z propozycją rozbudowy szybkiej kolei aglomeracyjnej o odcinek Olkusz – Kraków.
Z dniem 13 grudnia 2015 r. wszedł w życie nowy Roczny Rozkład Jazdy Pociągów Pasażerskich. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego po raz kolejny ogranicza w nim ilość połączeń kolejowych finansowanych z budżetu województwa. Cięcia w rozkładzie jazdy obejmują także przebiegającą przez powiat olkuski linię nr 62 relacji Sędziszów-Katowice. Dotychczas liczba pociągów kursujących na dobę w kierunku Krakowa i Sędziszowa wynosiła sześć par. Teraz częstotliwość ta ma zostaje zmniejszona jeszcze o połowę.
Na problem ten już we wrześniu zwracał uwagę radny powiatowy Łukasz Kmita, który skierował w tej sprawie interpelację do Starosty Pawła Piasnego.
– O ile dla samego Olkusza problem ten może wydawać się mało istotny, o tyle dla innych miejscowości oraz miast w naszym powiecie takich jak np. Jeżówka, Wolbrom, Jaroszowiec czy Bukowno, decyzja ta zdecydowanie utrudni lub nawet uniemożliwi bezpośredni dojazd do stolicy powiatu oraz w kierunku Zagłębia i Śląska –argumentował Łukasz Kmita.
Decyzja władz województwa małopolskiego kontrastuje z działaniami, które toczą się na terenie sąsiedniego województwa śląskiego. Na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Sosnowiec Południowy od dwóch lat prowadzone są bowiem przez PKP wielomilionowe prace modernizacyjne, mające na celu zwiększenie prędkości, z jaką będą mogły kursować na tym odcinku pociągi.
– Dzięki tym pracom istnieje szansa, że wobec polepszenia czasu przejazdu więcej pasażerów wybrałoby pociąg jako środek transportu, co mogłoby poprawić rentowność tej linii. Tymczasem decyzja władz województwa w dalszym ciągu wpływa na degradację Olkusza jako siedziby miasta powiatowego oraz znacznie pogarsza połączenia komunikacyjne w regionie. Dlatego w tej sprawie należy mówić jednym głosem. Wspólne działania parlamentarzystów, samorządowców, władz powiatu gmin mogą przyczynić się do zmian decyzji Zarządu Województwa – dodaje Łukasz Kmita.
– W ramach posiadanych środków finansowych Województwo Małopolskie corocznie dofinansowuje regionalny transport kolejowy. Mimo iż rozkład jazdy dostosowywany jest do popytu występującego na poszczególnych liniach komunikacyjnych, niska rentowność połączeń, a co za tym idzie zaniżone przychody, powodują wzrost deficytu i konieczność ograniczania przewozów na najmniej frekwencyjnych liniach – możemy przeczytać w piśmie skierowanym do olkuskiego starosty przez Małopolski Urząd Marszałkowski.
Jak twierdzą władze powiatu, organizowanie kolejowych przewozów pasażerskich należy do zadań własnych samorządu województwa. O żadnym wsparciu finansowym ze strony powiatu nie może więc być mowy, bowiem nie może on finansować zadań własnych innych jednostek samorządu terytorialnego z własnego budżetu. Zarząd Powiatu Olkuskiego postanowił jednak wystąpić do Marszałka Województwa Małopolskiego z propozycją rozbudowy szybkiej kolei aglomeracyjnej o odcinek Olkusz – Kraków.
– Najlepszym sposobem na uatrakcyjnienie transportu kolejowego w powiecie olkuskim jest utworzenie połączenia ze stolicą Województwa czyli Krakowem, gdzie wielu mieszkańców powiatu uczy się i pracuje. Głównym celem przedsięwzięcia byłoby umożliwienie podróżowania pomiędzy największymi miastami Polski, co ożywiłoby gospodarczo oraz kulturalnie region. Utworzenie połączenia pomiędzy Olkuszem a Krakowem polegające na budowie linii przez Krzeszowice lub Zabierzów ułatwiłaby dojazd mieszkańcom powiatu olkuskiego do Krakowa. Ponadto możliwość podróżowania do tych miast koleją przyczyniłaby się do zmniejszenia natężenia ruchu drogowego na drodze krajowej nr 94 na odcinku Olkusz – Kraków – argumentuje Starosta Paweł Piasny.
A co sądzą nasi Czytelnicy o pomyśle budowy połączenia kolejowego z Olkusza do Krakowa? – Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl
A co jest złego w odrolnieniu ? Jakiś głód mamy ?
coś mi tu pachnie chętką odrolnienia terenów czy to pod kolej do Krzeszowic, czy autostrade do Filipowic. Gdyby nasi włodarze naprawde chcieli dobra ogółu to najpierw przywróciliby pociągi do Katowic, a do Kraka wystarczyło by z rana 2-3 pospieszne autobusy w rozsądnej cenie.
[quote name=”UP….”][quote name=”xyz”]Jeśli nie będzie szybkiej kolei Olkusz – Kraków to można już dzisiaj zdjąć tablicę z nazwami Olkusz i całe „miasto” zaorać bo perspektyw w tym „mieście” i okolicy nie ma żadnych. Olkusz jest obecnie jedynie sypialnią dla Krakowa. Pracy nie ma tutaj żadnej. Miejscowy PUP dla całego powiatu ma na dzień dzisiejszy 9 ofert pracy. Komunikacja publiczna w powiecie też leży i robi pod siebie, bez własnego samochodu nie dojedzie się praktycznie nigdzie (w sobotę i niedziele).[/quote]
Z tymi tematami trzeba się zwracać tylko do posła Osucha i radnego wojewódzkiego Wójcika. Teraz dopiero maja szansę się wykazać. Do boju panowie pokażcie co potraficie. Jak nie zrealizujecie tego w tej kadencji to w następnych wyborach będzie cienko z krzyżykami przy waszych nazwiskach.[/quote]
My mamy zwracać się do Jacka Osucha ?, przecież jak był 8 lat w opozycji to do rządzących setki w tym temacie interpelacji i zapytań napisał, teraz jak rządzi to do kogo ma pisać, do siebie Osucha Jacka ?
[quote name=”xyz”]Jeśli nie będzie szybkiej kolei Olkusz – Kraków to można już dzisiaj zdjąć tablicę z nazwami Olkusz i całe „miasto” zaorać bo perspektyw w tym „mieście” i okolicy nie ma żadnych. Olkusz jest obecnie jedynie sypialnią dla Krakowa. Pracy nie ma tutaj żadnej. Miejscowy PUP dla całego powiatu ma na dzień dzisiejszy 9 ofert pracy. Komunikacja publiczna w powiecie też leży i robi pod siebie, bez własnego samochodu nie dojedzie się praktycznie nigdzie (w sobotę i niedziele).[/quote]
Z tymi tematami trzeba się zwracać tylko do posła Osucha i radnego wojewódzkiego Wójcika. Teraz dopiero maja szansę się wykazać. Do boju panowie pokażcie co potraficie. Jak nie zrealizujecie tego w tej kadencji to w następnych wyborach będzie cienko z krzyżykami przy waszych nazwiskach.
Mazaniec-Bukowno,pobocza,natychmiast !!! Bo szaleńcom nie sprostam.Albo dajcie drugi etat.
Jeśli nie będzie szybkiej kolei Olkusz – Kraków to można już dzisiaj zdjąć tablicę z nazwami Olkusz i całe „miasto” zaorać bo perspektyw w tym „mieście” i okolicy nie ma żadnych. Olkusz jest obecnie jedynie sypialnią dla Krakowa. Pracy nie ma tutaj żadnej. Miejscowy PUP dla całego powiatu ma na dzień dzisiejszy 9 ofert pracy. Komunikacja publiczna w powiecie też leży i robi pod siebie, bez własnego samochodu nie dojedzie się praktycznie nigdzie (w sobotę i niedziele).
[quote name=”też pracuje w KRK”]Pozdrawiam solidaruchów i cala tą styropianową bandę. Urodziłem się w 65 roku i pamiętam jak wyglądał olkuski dworzec, nawet bar był gdzie można było się napić herbaty i coś zjeść. Dziś to ruina, podobnie jak OFNE. Zapomnijcie że wam ktoś linie do Krakówka wybuduje, liczy się szmal. Ale może cud będzie. proponuję pisać maile, listy czy odbywać spotkania z wybitnymi posłami ziemi olkuskiej: Osuch, Gądek, Ścigaj, może im się uda coś załatwić oprócz własnej pensji i wyrobienia układów[/quote]
100% racji tylko pamiętam jak, rządziły inne wybitności np senator J. Bargieł, poseł J. Orkisz którzy na styropianie nie spali to też szału nie było. Tak sobie myślę, że to nie styropian winny tylko, że wybieramy takich „wybitniaków” co tylko o siebie dbają.
Jesle chodzi o szmal to chetnie zaplace za bilet [quote name=”też pracuje w KRK”]Pozdrawiam solidaruchów i cala tą styropianową bandę. Urodziłem się w 65 roku i pamiętam jak wyglądał olkuski dworzec, nawet bar był gdzie można było się napić herbaty i coś zjeść. Dziś to ruina, podobnie jak OFNE. Zapomnijcie że wam ktoś linie do Krakówka wybuduje, liczy się szmal. Ale może cud będzie. proponuję pisać maile, listy czy odbywać spotkania z wybitnymi posłami ziemi olkuskiej: Osuch, Gądek, Ścigaj, może im się uda coś załatwić oprócz własnej pensji i wyrobienia układów[/quote]
😮
[quote name=”Młody”][quote name=”iTi”]Dokładnie Poseł Osuch obiecywał gruszki na wierzbie że załatwi połączenia kolejowe,że załatwi tańszy prąd dla ZGH BOLESŁAW i że zrobi nam autostradę z olkusza do krakowa budując dodatkowe pasy do wyprzedzania.Zabrał d…. w troki i pojechał do warszawy ,nawet nie podziękował tym co głosowali na niego.Macie swojego posła[/quote]
Ja go jeszcze w TV w tej Warszawie nie słyszałem, i nie wiem gdzie w tym Sejmie siedzi bo go jeszcze nie dostrzegłem …[/quote]
Włączyłem dzisiaj nagrywanie Sejm na żywo w TV, jak ktoś zobaczy posła Jacka Osucha na ekranie to proszę o informację bo chciałbym wiedzieć czy jest w Sejmie i gdzie siedzi bo przecież po 8-miu latach jako poseł zawodowy to gdzieś blisko najważniejszych być powinien …
Pozdrawiam solidaruchów i cala tą styropianową bandę. Urodziłem się w 65 roku i pamiętam jak wyglądał olkuski dworzec, nawet bar był gdzie można było się napić herbaty i coś zjeść. Dziś to ruina, podobnie jak OFNE. Zapomnijcie że wam ktoś linie do Krakówka wybuduje, liczy się szmal. Ale może cud będzie. proponuję pisać maile, listy czy odbywać spotkania z wybitnymi posłami ziemi olkuskiej: Osuch, Gądek, Ścigaj, może im się uda coś załatwić oprócz własnej pensji i wyrobienia układów
Myślę, że metro na trasie Olkusz Kraków rozwiązałoby definitywnie ten uciążliwy i palący problem. Potem można by rozbudować inne nitki na przykład do Zakopanego. Nad tym trzeba by się tak poważnie pochylić. Byłaby wygoda a jaki prestiż dla miasta i władz. 😛
[quote name=”iTi”]Dokładnie Poseł Osuch obiecywał gruszki na wierzbie że załatwi połączenia kolejowe,że załatwi tańszy prąd dla ZGH BOLESŁAW i że zrobi nam autostradę z olkusza do krakowa budując dodatkowe pasy do wyprzedzania.Zabrał d…. w troki i pojechał do warszawy ,nawet nie podziękował tym co głosowali na niego.Macie swojego posła[/quote]
Obiecywał, to go przymusić teraz niech zrealizuje bo nie jest w opozycji. Pisać pisma indywidualne na biuro poselskie na ulicy Szpitalnej.
[quote name=”iTi”]Dokładnie Poseł Osuch obiecywał gruszki na wierzbie że załatwi połączenia kolejowe,że załatwi tańszy prąd dla ZGH BOLESŁAW i że zrobi nam autostradę z olkusza do krakowa budując dodatkowe pasy do wyprzedzania.Zabrał d…. w troki i pojechał do warszawy ,nawet nie podziękował tym co głosowali na niego.Macie swojego posła[/quote]
Ja go jeszcze w TV w tej Warszawie nie słyszałem, i nie wiem gdzie w tym Sejmie siedzi bo go jeszcze nie dostrzegłem …
Dokładnie Poseł Osuch obiecywał gruszki na wierzbie że załatwi połączenia kolejowe,że załatwi tańszy prąd dla ZGH BOLESŁAW i że zrobi nam autostradę z olkusza do krakowa budując dodatkowe pasy do wyprzedzania.Zabrał d…. w troki i pojechał do warszawy ,nawet nie podziękował tym co głosowali na niego.Macie swojego posła
[quote name=”Karol”]Trzeba podpowiedzieć Łukaszowi Kmicie do kogo należy pisać w sprawie komunikacji do Krakowa, ponieważ on tego nie wie, a mianowicie do posła Osuch i radnego Wójcika bo to są najbardziej kompetentne osoby. Komunikacja do Krakowa nie jest zadaniem starostwa.[/quote]
DLACZEGO ŁUKASZOWI KMICIE?
nie należę do żadnej z waszych band ale chyba Ł.K jest w opozycji w powiecie w mieście też nie wygrał a marszałek to koalicja PO-PSL.
Wiem jedno sprawy naszego powiatu możemy podzielić na:
1 te które nie należą do powiatu,
2 te na które nie ma pieniędzy
3 te które nie da się załatwić
dobrze, że choć PP dobrze prezentuje się w nowej limuzynie to jedyna korzyść z posiadania Powiatu Olkuskiego.
Problemem naszego powiatu jest tym, że zajmuje się tylko samym sobą: wygodami starosty, urzędników i zatrudnianiem członków rodzin radnych oraz rodzin i znajomych jednie słusznej partii naszej PO (poprzednio innej przewodniej siły narodu).
Poseł Osuuch nam to wszystko załatwi.
Trzeba podpowiedzieć Łukaszowi Kmicie do kogo należy pisać w sprawie komunikacji do Krakowa, ponieważ on tego nie wie, a mianowicie do posła Osuch i radnego Wójcika bo to są najbardziej kompetentne osoby. Komunikacja do Krakowa nie jest zadaniem starostwa.
Nie ma szans na żadne udogodnienia. Nie po to starosta kupił sobie nową limuzynę aby teraz zabiegać o pociągi czy autobusy. Takie środki lokomocji są dla motłochu i bydląt jak to część Polaków określił niejaki Bartoszewski ( Donek wstawił go do paru rad nadzorczych to się dziadzio udzielał). Prędzej nasz jaśnieoświecony PP wybuduje lotnisko dla władzy niż naprawi dziurę w chodniku. Tak to już jest przy korycie masz inne środki lokomocji. Niestety mogę tylko pyszczyć na władzę taką lub inną za darmochę inni jak np niejaka Krzywonos za darcie mordy na kaczora dostała od Donalda rentę specialną kilka tysiaczków.
[quote name=”Olaola”]O co chodzi z tym czasem na następny komentarz?[/quote]
A gdzie moj pierwszy koment?
O co chodzi z tym czasem na następny komentarz?
Prezes zdecyduje gdzie gorszy sort Polaków będzie jeździł !!!Czyli ja też!
[quote name=”Młody”]”Na problem ten już we wrześniu zwracał uwagę radny powiatowy Łukasz Kmita, który skierował w tej sprawie interpelację do Starosty Pawła Piasnego.”
A dlaczego nie interpeluje do polskiej władzy obecnej czyli do naszego Posła Jacka Osucha teraz wszechmogącego, tylko do Starosty Pawła Piasnego, niech się dogadają i właściwie podziałają bo jak będzie jak z burmistrzem w sprawie Wigilii na rynku to dwa pociągi do Krakowa jeden posłowy z peronu I a drugi starostowy z peronu II odjeżdżać będą … a w kierunku Katowic w tym czasie władze małopolskie wszystkie zlikwidują …[/quote]
Do frankiewicza , mylisz się i to znacznie bo , miesięcznie poseł wyciąga ze wszystkimi dodatkami około 49900 i przyjmując ze 50 tysięcy pomnóż to przez 12 a wyjdzie ci jakieś 600000 na rok i pomnóż to przez 4 lata daje to 2400000 słownie dwa miliony czterysta , i jeszcze razy 2 -dwiekadencje-to robi się niezła sumka ,prawie 5000000 ,słownie pięć milionów i dodaj do tego jeszcze obecną kadencje to wynik jest imponujący 7 500000 miliona i warto było pani nawarowa i jej sztabie bić się o takie piniądze , cały pani sztab z Frankiem , gertrudem , Grzesiem Heńkiem Michałem Wojtkiem i innymi by się pozywil , a tak co ? Wydała pani -myśle że ze 100 000 i efekt marny , a swoją drogą skąd taką sumkę tak młoda osoba miała ?
[quote name=”stinek”]A po co nam tory do Krakowa?! Do stolicy województwa – Katowic, sa i tory, i o wiele lepsza dwupasmowa droga. Jak będziemy w śląskim to nie będą nam ciąć połączeń.[/quote]
Rozumiem o co Ci chodzi, ale ludzie dojeżdżają do Krakowa/Katowic, a nie po prostu do stolicy województwa;
Nie wydaje mi się, że łatwo przeniosą się z miejscem pracy/szkoły/czegoś do Katowic, a jeśli jednak się łatwo przeniosą, to dlaczego jeszcze tego nie zrobili?
[quote name=”stinek”]
Może i tak ale skoro krakówek ma na głęboko w poważaniu – vide inwestycje drogowe, kolejowe i unijne, to czym tracimy?[/quote]
Oczywiście to prawda i się to zauważa, ale mam wrażenie, że jak najbardziej w woj. małopolskim (czy w Krakowie, bo rządzi i dzieli) można coś ugrać (zwłaszcza, że położenie Olkusza nie jest najgorsze), ale do tego potrzebna jest reprezentacja władz, która ma jakikolwiek plan na powiat czy miasto i potrafi go promować i wspólnie bronić, a nie taka, która się nie potrafi dogadać o której godzinie i za czyje pieniądze dzieli się opłatkiem na Rynku
To dlaczego nikt nie wojował podczas reformy administracyjnej? Nie było referendum – tylko Sławków się wyłamał. Nie jest problemem, to gdzie się znajdujemy, problem to brak umiejętności pozyskiwania środków i wydawania je na istotne cele – takich mamy/mieliśmy burmistrzów jakich sobie wybraliśmy.
Teren dworca zarówno PKS jak i PKP to wstyd dla miasta, rozpadające się budynki, blaszane wiaty… – czy Pan Przewodniczący/Radny coś robi, żeby to zmienić? Bo kto administruje terenem dworca PKS?
Od lat marzy mi się taka inwestycja. Jazda busami na trasie Olkusz-Kraków doprowadza mnie do frustracji. Panujący na linii brak konkurencji skazuje Olkuszan na podróże starymi, rozklekotanymi busami, przeładowanymi do granic możliwości. Za 7 zł, bez zniżek, promocji, miejsca siedzącego, WiFi. W rytmie RMFu. O kulturze osobistej kierowców można by napisać osobny esej.
stan komunikacji szynowej świadczy o poziomie cywilizacyjnym…wzrost znaczenia kolei jest sprawą polskiej racji stanu
„Województwo Śląskie nie zbuduje nam torów do Krakowa, a przejście z województwa do województwa tylko po to, żeby utrzeć komuś nosa, to trochę średnio. ” A po co nam tory do Krakowa?! Do stolicy województwa – Katowic, sa i tory, i o wiele lepsza dwupasmowa droga. Jak będziemy w śląskim to nie będą nam ciąć połączeń.
„woj. Śląskie to nie jakieś magiczne dotknięcie czarodziejskiej różdżki.” Może i tak ale skoro krakówek ma na głęboko w poważaniu – vide inwestycje drogowe, kolejowe i unijne, to czym tracimy?
Fajnie, tylko może by zacząć od remontu „dworca” i dokończenia remontu kładki nad torami? Tylko nikogo to chyba nie interesuje, ani władz województwa, ani PKP, a i władze Olkusza chyba też za bardzo się o to nie starają.
Niech połączą pociąg między Bukownem a Jaworzno . Nawet nie ma żadnego połączenia z Jaworznem
[quote name=”stinek”]A ja proponuje wyjście powiatu z województwa małopolskiego i przyłączenie się do Śląska.[/quote]
Województwo Śląskie nie zbuduje nam torów do Krakowa, a przejście z województwa do województwa tylko po to, żeby utrzeć komuś nosa, to trochę średnio.
A do Śląska się nie jesteśmy w stanie przyłączyć, jesteśmy od zawsze w Małopolsce/Zagłębiu i tu potrzeba dobrej woli wszystkich stron, a nie takich desperackich ruchów, woj. Śląskie to nie jakieś magiczne dotknięcie czarodziejskiej różdżki. Z tak skutecznymi władzami to Olkusz zginąłby nawet w Edenie
Chyba najważniejszymi pytaniami jakie są to ile będzie wynosił czas przejazdu? I ile kosztować mogą bilety?
Ktoś pamięta, kto to ostatnio obiecał dobudowanie pasów do wyprzedzenia na odcinku Kraków- Olkusz i kto wspominał o budowanie nowego wlotu do Krakowa od strony Olkusza?
Znakomita informacja, że ktokolwiek się tym zainteresował; przecież te pociągi na trasie Olkusz – Kraków puszczone powiedzmy nawet trzy razy dziennie jechały by obłożone w całości. Ja wiem, że budowanie nowych linii w PKP czy tam w Kolejach Małopolskich to jest mocno niecodzienna sprawa, ale tutaj wydaje mi się, że nie mieliby żadnego problemu z wypełnieniem składu. Złamanie tego eldorado i monopolu busów na trasie Kraków – Olkusz pod względem transportu ma też chyba same pozytywne strony, inne problemy z budową nowej linii to inna para kaloszy
zamiast zajmować sie bzdetami to radzę urzędnikom zająć sie przebudową drogi Olkusz-mazaniec-Bukowno jako łacznika do planowanej autostrady
Bolesław-Jaworzno.
Nie powiem bardzo chętnie bym się przesiadł z niesprawnych technicznie busów, do pociągu
najpierw wyremontujcie zamknięte 20 m kładki nad torami, od ul Skarpa zróbcie nowe schody na peron, udrożnijcie drogę przez cadrowy plac do ul Składowej….a potem będziecie marzyc o wywłaszczaniu chłopskich gruntów pod kolej do Krzeszowic .
„Na problem ten już we wrześniu zwracał uwagę radny powiatowy Łukasz Kmita, który skierował w tej sprawie interpelację do Starosty Pawła Piasnego.”
A dlaczego nie interpeluje do polskiej władzy obecnej czyli do naszego Posła Jacka Osucha teraz wszechmogącego, tylko do Starosty Pawła Piasnego, niech się dogadają i właściwie podziałają bo jak będzie jak z burmistrzem w sprawie Wigilii na rynku to dwa pociągi do Krakowa jeden posłowy z peronu I a drugi starostowy z peronu II odjeżdżać będą … a w kierunku Katowic w tym czasie władze małopolskie wszystkie zlikwidują …
A ja proponuje wyjście powiatu z województwa małopolskiego i przyłączenie się do Śląska.