2

Przebudowa olkuskiego odcinka drogi krajowej 94, modernizacja linii kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec – to inwestycje, które zostaną zrealizowane na terenie powiatu olkuskiego.

Okazją do rozmowy na temat transportowych przedsięwzięć było spotkanie z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem, prezesem PKP Polskie Linie Kolejowe SA Ireneuszem Merchelem oraz dyrektorem krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomaszem Pałasińskim.

Kolej: szybciej i bezpieczniej
– Przebudowujemy szlaki transportowe w Polsce: linie kolejowe i drogi, które w dzisiejszym stanie technicznym generują niebezpieczeństwa dla użytkowników ruchu drogowego oraz problemy w transporcie kolejowym. Olkusz przez lata nie był zauważany przez zarządców szlaków kolejowych, jak również pod względem poprawy bezpieczeństwa na drodze krajowej 94 – mówił w Olkuszu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Szef resortu dodał, że o transportowe inwestycje zabiegali politycy i samorządowcy ziemi olkuskiej: poseł Jacek Osuch, radny wojewódzki Andrzej Wójcik oraz radny powiatowy Łukasz Kmita.

– To historyczny moment. Jeszcze nigdy ziemia olkuska nie dostała takiego zastrzyku finansowego. Przez lata pasażerowie kolei „odpływali”, teraz to się zmienia. Na drodze krajowej poprawi się nie tylko bezpieczeństwo kierowców tranzytowo przejeżdżających przez Olkusz, ale i mieszkańców – mówił radny powiatowy Łukasz Kmita.

Kolejowe przedsięwzięcie o wartości 132 199 233,92 złotych netto dotyczy linii nr 62 na odcinku Charsznica – Wolbrom – Jaroszowiec Olkuski. W Olkuszu podpisano umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą – firmą Skanska S.A. Inwestycja ma być zrealizowana do 2020 roku.
Jak informuje PKP PLK S.A., zmiany zaplanowano na przystankach: Gajówka, Jeżówka, Zarzecze, Chrząstowice Olkuskie. Perony zostaną podwyższone do 76 cm, co ułatwi wsiadanie do pociągów. Łatwiejszą i bezpieczniejsza komunikację zagwarantuje nowe oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej. Wszystkie przystanki zostaną przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Na modernizowanym odcinku zostanie wymienione 20 km torów oraz sieć trakcyjna. Przebudowa obejmuje 22 obiekty (mosty i przepusty) oraz 6 przejazdów kolejowo-drogowych, m. in. w Wolbromiu, Zarzeczu, Chrząstowicach i Kalisiu.
W ramach inwestycji na stacji w Wolbromiu powstanie przejście pod torami zamiast dotychczasowej kładki. Pasażerowie będą mogli korzystać z windy oraz pochylni. Wymianie ulegną tory, a urządzenia do sterowania ruchem zostaną zmodernizowane.
– Modernizacja prowadzona jest po to, aby zwiększyć prędkość pociągów z 40 do 120 km/h. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na trasie z Małopolski na Śląsk, między Tunelem a Sosnowcem, to jeden z projektów Krajowego Programu Kolejowego finansowanych z budżetu państwa. Prace poprawią dostępność pasażerów do kolei
na stacjach i przystankach. Modernizowane tory ułatwią podróże i zwiększą możliwości przewozu towarów – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na linii 62 w latach 2016 – 2018 wykonano prace za ponad 40 mln złotych na odcinkach Olkusz – Bukowno oraz Bukowno – Sławków. Łączna wartość prac wykonanych i planowanych na linii nr 62 do 2020 r. to 170 mln złotych, pochodzących z budżetu państwa. – Każdy kolejny projekt z Krajowego Programu Kolejowego to zwiększanie możliwości podróży w regionach i między województwami oraz poprawa transportu towarów. Nie dzielimy Polski na Polskę A i Polskę B. Konsekwentnie i równomiernie w całym kraju tworzymy warunki dla kolei bezpiecznej, sprawnej i punktualnej – mówił minister Andrzej Adamczyk.

 1

Rondo, dwupasmówka i kompleksowy remont
W lipcu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła dwa przetargi dotyczące modernizacji drogi krajowej 94. Pierwszy z nich dotyczy budowy ronda w Giebułtowie, od którego w stronę Krakowa powstanie dwupasmówka. To właśnie w tym miejscu tworzą się największe korki, o czym najlepiej wiedzą dojeżdżający codziennie do stolicy województwa. Wyłoniony w przetargu wykonawca zajmie się opracowaniem dokumentacji projektowej, uzyskaniem niezbędnych decyzji oraz zezwoleń oraz wykonaniem robót budowlanych. Na projekt i zezwolenia będzie miał 16 miesięcy od daty podpisania umowy, a na realizację inwestycji 12 miesięcy od przekazania placu budowy (jak informuje GDDKiA do czasu realizacji robót nie będzie wliczony okres zimowy od dnia 15 grudnia do 15 marca).
Przebudowany odcinek rozpocznie się od skrzyżowania w Giebułtowie do węzła Modlnica, na skrzyżowaniu dk 94 z planowaną drogą ekspresową S52.

Drugi przetarg obejmuje kompleksową modernizację olkuskiego odcinka „krajówki”. Zakres zadania obejmuje dwa etapy: projektowanie wraz z pozyskaniem niezbędnych decyzji i zezwoleń oraz wykonanie robót budowlanych. Przedsięwzięcie zakłada przebudowę sześciu skrzyżowań, pięciu przepustów, dróg zbiorczych, budowę sygnalizacji świetlnych, ciągów pieszo – rowerowych i zatok autobusowych.
– Dzięki tej inwestycji przede wszystkim poprawimy bezpieczeństwo i upłynnimy ruch. Wszystkie roboty powinny być ukończone do 2022 roku – mówił podczas wizyty w Olkuszu dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński.

3

Jak układa się współpraca?
Szef resortu infrastruktury odniósł się do współpracy z lokalnym samorządem.- W Olkuszu odnotowaliśmy przypadki, które nie zdarzają się nam w innych miastach w Polsce. Dla nas bardzo ważna jest współpraca z samorządami w zakresie inwestycji kolejowych i drogowych. Kładka nad torami jest zamknięta „w poprzek”, ponieważ burmistrz nie chce angażować się we wspólny projekt i przebudować tej kładki na potrzeby mieszkańców. Kiedy okazuje się, że miasto wycofuje się z obowiązków, które na siebie przejęło i rozmów z inwestorem w związku z planowaną przebudową drogi krajowej – ja tego nie jestem w stanie zrozumieć – mówił minister Adamczyk.

Zapytaliśmy w olkuskim magistracie, jak władze miasta oceniają współpracę w zakresie transportowych inwestycji. -Deklarujemy chęć współpracy z koleją, jednak z pisma PKP PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Południowy wynika, że szczegóły naszej współpracy będą mogły zostać wypracowane dopiero po zawarciu przez PKP PLK S.A. umowy na przebudowę stacji. Według harmonogramu, który został nam przedstawiony w marcu tego roku, podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest do końca kwietnia 2019 r. Komentarz Pana Ministra o braku współpracy w tym zakresie jest zaskakujący, gdyż to na decyzje kolei teraz czekamy. Przebudowy części olkuskiego odcinka DK94 ma dokonać inwestor galerii handlowej, która ma powstać przy krajówce. Budowa ronda ma zapewnić bezpieczną komunikację klientów galerii. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oczekuje jednak, że Gmina Olkusz pokryje koszt budowy ronda, gdyby inwestor galerii się wycofał. Gmina Olkusz nie może przyjąć na siebie takiego zobowiązania, gdyż jego wartość szacuje się w milionach złotych, a droga krajowa administrowana jest przez GDDKiA. Absolutnie nie kwestionujemy konieczności przebudowy DK94, do czego zobowiązał się m.in. Minister Adamczyk na spotkaniu w Olkuszu. Trzeba jednak zadać sobie pytanie, czy budowa ronda nadal byłaby konieczna, gdyby inwestor wycofał się z budowy galerii – tłumaczy rzecznik prasowy magistratu Michał Latos.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
19 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
ludzkie paniska
ludzkie paniska
5 lat temu

Dlaczego dyrektor małopolskiego krusu Kmita i dyrektor oddziału krus w Wolbromiu niejaki Mrówka Michał, w godzinach pracy pokazują się z ministrem od dróg i kolei. To co, normalni ludzie w tym czasie pracują, a ludzkie paniska za co biorą wypłaty???? to może mają jeszcze kilka etatów, jak w robocie nie muszą bywać!!!!!

lineker
lineker
5 lat temu

[quote name=”ela”]Porozmawiajmy o czymś realnym: kiedy remont chyba 50 metrowego odcinka drogi od skrzyżowania 94 z ulicą Rabsztyńską od Mc Donlads do wjazdu do Carrefour. Codziennie tam jeżdżę po tych dziurach i nie tylko ja zapewne…[/quote]

czepiasz się wybory idą w tej sytuacji obiecuje się / licytuję się na kosmiczny postęp a nie jakieśtam 50m 🙂

al
al
5 lat temu

[quote name=”wacek”]Rondo na drodze krajowej…podajcie mi przykład gdzie w Polsce na krajówce jest rondo…choć jedno…[/quote]

Proszę bardzo https://www.google.pl/maps/@50.2479782,19.1187099,16.25z/data=!5m1!1e1

aż 3 ronda na DK 79

ela
ela
5 lat temu

Porozmawiajmy o czymś realnym: kiedy remont chyba 50 metrowego odcinka drogi od skrzyżowania 94 z ulicą Rabsztyńską od Mc Donlads do wjazdu do Carrefour. Codziennie tam jeżdżę po tych dziurach i nie tylko ja zapewne…

ach
ach
5 lat temu

[quote name=”wacek”]Rondo na drodze krajowej…podajcie mi przykład gdzie w Polsce na krajówce jest rondo…choć jedno…[/quote]
Chyba chodzi o jeszcze wiekszą marginalizację odcinka Olkusz-Kraków i nabijanie kasy A4.

Berni
Berni
5 lat temu

do autostrada a4 – szanowny Kolego, pisałem już tutaj kilkukrotnie – kto ma wybudować linię kolejową Olkusz Kraków jeżeli w tym mieście od długich już lat nierozwiązywalnym problemem jest otworzenie kładki nad torami, żeby można było legalnie i bezpiecznie przejść z dworca pkp na drugą stronę torowiska?

stefan
stefan
5 lat temu

przyjechały takie władze opowiadac o tym co dla olkusza chca zrobić chwalic sie a burmistrza nie zaprosili? ano nie bo bez burmistrza moga gadac bzdury i nikt sie do tego nie odniesie.
Jesli chodzi o obecnego burmistrza to zazdroszcze mu zdrowia i energii, pan Kmina nie ma ich nawet tyle w połowie

autostrada A4
autostrada A4
5 lat temu

Czyli przez najbliższe 50 lat dwupasmówki do stolicy województwa mieć nie będziemy. Po co wydawać kasę na bzdurne i pozorowane remonty? A może taniej i ekologicznie było by wybudowanie kolei linowej. Nie byłoby może konfliktu ze Stalexportem?
Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady, której spółka zarządza autostradą A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem, poinformowała o swoich wynikach finansowych. W 2017 roku grupa osiągnęła przychody wynoszące ponad 318,8 mln zł (9 proc. więcej niż w 2017 roku) oraz zysk netto w wysokości 158,8 mln zł, czyli o 4 proc. więcej niż rok wcześniej. Na wzrost przychodów miał wpływ wzrost poziomu ruchu o 5,9 proc., czyli do 43 tys. pojazdów na dobę, oraz podniesienie od marca 2017 roku stawek opłat za przejazd dla samochodów ciężarowych. Z kolei nakłady inwestycyjne Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. wyniosły w ubiegłym roku ponad 43,9 mln zł. Emil Wąsacz, prezes Stalexport Autostrady, zapowiada na ten rok kolejne inwestycje. – W ramach prac utrzymaniowych wymieniana będzie nawierzchnia jezdni na ostatnim, 6,1-km odcinku jezdni do Krakowa oraz na łącznicach węzła Balin – mówi. Ktoś powiedział że rozwiązanie umowy ze Stalexportem i upaństwowienie zarządzania autostradą A4 Katowice-Kraków będzie dowodem – znakiem, że nastąpił koniec komunizmu.

Robert 4
Robert 4
5 lat temu

[quote name=”komuch”]Może Burmistrz Piaśnik wygra albo przegra, jedno wiem, Jest bardzo aktywny przez całą kadencję, następca ma podniesioną bardzo wysoko poprzeczkę.[/quote]
Aktywny jest ale chyba w prasie… W końcu zatrudnił pierwszą redaktorkę Olkusza.

komuch
komuch
5 lat temu

Może Burmistrz Piaśnik wygra albo przegra, jedno wiem, Jest bardzo aktywny przez całą kadencję, następca ma podniesioną bardzo wysoko poprzeczkę.

Mantis
Mantis
5 lat temu

Chcecie poprawić bezpieczeństwo i przy okazji pomóc strefie przemysłowej w Olkuszu?
Postawcie w końcu sygnalizację koło kopalni (skrzyżowanie z ul. Wspólną). Samochody z firm wyjechać nie mogą (a oprócz firm produkcyjnych są tam też firmy transportowe), piesi nie mogą bezpiecznie przejść przez pasy, nie mówiąc już o korku nad korkami jak pracownicy kończą zmianę.
Jeżeli ruch od strony ul. Wspólnej nie wymaga ciągłego działania świateł, to przecież można ustawić sterowanie tak, żeby włączały się tylko w godzinach największego obciążenia.
Co do przejścia dla pieszych, to ustawianie tam patrolu sprawdzającego czy piesi mają odblaski przez miesiąc po każdej z tragedii (kilka osób już na tym przejściu zginęło) nie rozwiąże problemu. Nota bene patrol stał zawsze na przystanku, a „na dziko” przez skrzyżowanie cała chmara ludzi przebiega, jakoś ich nie widzieli.

Lokkoo
Lokkoo
5 lat temu

Pan Piaśnik nie ma już tyle energii co kiedyś. Wiek robi swoje 70 lat na karku to dobry czas aby z honorem odejść. Pan Piaśnik musi mieć świadomość, że czasu się nie cofnie. Nie ten umysł co dawniej, nie to zdrowie. Taka kolej rzeczy i nie trzeba się obrażać, tylko zaakceptować pewne rzeczy.

wacek
wacek
5 lat temu

Rondo na drodze krajowej…podajcie mi przykład gdzie w Polsce na krajówce jest rondo…choć jedno…

King Kong
King Kong
5 lat temu

Kurde ludzie dlaczego tak piszecie o piasniku… za kazdym polityka a piasnik robi tyle o żaden dotej pory… my bedziemy napewno głosować na obecnego burmistrza….

JoKo
JoKo
5 lat temu

Piaśnik do wymiany natychmiast!

Olaf
Olaf
5 lat temu

No cóż. Za mało socjalizmu za dużo kapitalizmu. Trzeba znacjonalizować to wszystko

Otomo
Otomo
5 lat temu

Nie jestem fanem PIS ale popieram działania Pana Adamczyka. Naprawdę dużo robi dla ziemi olkuskiej.
Ale napewn nie poprę pana Misiewicza olkuskiego.

Lokkoo
Lokkoo
5 lat temu

Pan Latos do wymiany natychmiast, bredzi.
Chyba, że to faktycznie stanowisko Pana Piaśnika. Wtedy Piaśnik do wymiany natychmiast.

Miro
Miro
5 lat temu

Byłbym skłonny zagłosować na PIS ( kandydata) w jesiennych wyborach, ale na Kmiotę – nigdy.