dworzec 01

Zabytkowy, ponad 100-letni budynek dworca PKP w Olkuszu, od wielu lat stanowi niechlubną wizytówkę Srebrnego Grodu. Zaniedbany i sypiący się gmach odstrasza swoim wyglądem zarówno mieszkańców miasta, jak i przyjezdnych gości. W ubiegłym roku rozpoczął się długo oczekiwany remont obiektu. Cześć mieszkańców nie jest jednak zadowolona z jego zakresu i tempa.

W naszym kraju jest wiele pięknych dworców kolejowych, które nie są remontowane od dziesięcioleci i popadają w coraz większą ruinę. Jednym z takich obiektów jest dworzec w Olkuszu. Aby przeciwdziałać ich dalszej degradacji od niespełna dwóch lat spółka PKP realizuje szeroko zakrojony Program Inwestycji Dworcowych. Ma na celu gruntowną modernizację niemal 200 budynków na terenie całego kraju. Nakłady na ten cel mają wynieść około 1,5 mld zł. Na oficjalnej stronie projektu (www.zmieniamydworce.pkp.pl) próżno jednak szukać informacji na temat obiektu położonego w Srebrnym Grodzie.

Dach już wymieniony, w kolejce czeka elewacja i stolarka

Nie oznacza to jednak, że olkuski dworzec skazany jest na zapomnienie. W ubiegłym roku rozpoczęto bowiem wymianę pokrycia dachu oraz instalacji odgromowej. Niestety tempo wykonywanych prac pozostaje dalekie od zadowalającego. Przez kilka miesięcy, pomimo że stara konstrukcja zniknęła z dachu, na budynku nie pojawiła się nowa połać dachowa. Wywołało to zaniepokojenie mieszkańców, którzy w trakcie ulewnych, jesiennych dreszczów, wskazywali na możliwość podtopienia wnętrz zabytkowego budynku. W sprawę postanowił zaangażować się poseł Jacek Osuch, który zwrócił się o wyjaśnienia do Ministerstwa Infrastruktury. Jak wynika z odpowiedzi na jego interpelację, w trakcie trwania umowy na remont dachu rzeczywiście doszło do zalania omawianego budynku.

– Głównym powodem wydłużenia prac była konieczność dokonania dodatkowych uzgodnień z konserwatorem zabytków i uszczegółowienia zakresu prac związanego z elementami zdobniczymi obiektu. Obiekt został zabezpieczony przez wykonawcę na czas prac, jednak z uwagi na intensywne i długotrwałe opady zabezpieczenie zostało uszkodzone i wody opadowe dostały się do wnętrza budynku. Polskie Koleje Państwowe S.A., wystąpiły z wnioskiem do ubezpieczyciela i wykonawcy z roszczeniem odszkodowawczym w tym zakresie. Obecnie dach dworca jest wyremontowany i zabezpieczony – czytamy w piśmie.

Polskie Koleje Państwowe S.A. chcą w tym roku wykonać jeszcze remont stolarki okiennej i drzwiowej oraz odnowić elewację obiektu. Mieszkańcy chcieliby także, aby w budynku na nowo pojawiły się kasy biletowe oraz poczekalnia z toaletami. Od 2012 roku obiekt pozostaje bowiem zamknięty dla pasażerów. Najbliższe plany nie obejmują jednak takiej inwestycji. Przygotowanie pomieszczeń do obsługi pasażerskiej wymaga opracowania dokumentacji, jak również wykonania nowych przyłączy wodno-kanalizacyjnych. Obecnie zaś wnętrza, które były wcześniej ogólnodostępne, zostały wynajęte na działalność komercyjną.

Co dalej z zabytkowym budynkiem?

Osobny temat stanowi kwestia uregulowania sytuacji prawnej gmachu. Rozmowy pomiędzy Polskimi Kolejami Państwowymi i Gminą Olkusz w zakresie możliwości zbycia obiektu prowadzone były już w 2014 r. Wówczas, ze względu na nieuregulowany stan prawny nieruchomości, strona samorządowa została poinformowana o ewentualnej możliwości nabycia dworca po uzyskaniu przez PKP S.A. tytułu prawnego do gruntu. W grudniu 2015 r. działka, na której znajduje się przedmiotowy dworzec, została oddana w użytkowanie wieczyste spółce PKP S.A. do 4 grudnia 2089 r. na mocy decyzji uwłaszczeniowej wydanej przez Burmistrza Miasta i Gminy Olkusz.

dworzec 02

– Mając na uwadze potrzebę poprawy wizerunku dworca i terenów przyległych, 20 kwietnia 2017 r. przedstawiciele PKP S.A. i Gminy Olkusz odbyli spotkanie, na którym przedstawiciel spółki poinformował o planowanym remoncie budynku dworca w Olkuszu, zaś Gmina poinformowała o zamiarze opracowania koncepcji zagospodarowania terenu wokół dworca i pozyskania na ten cel zewnętrznych środków finansowych – mówi Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Jak tłumaczą przedstawiciele ministerstwa, dalsze prace w obrębie budynku dworca uzależnione będą od ustaleń z Gminą Olkusz w sprawie zbycia obiektu. PKP S.A. planuje w najbliższym czasie wznowić rozmowy z samorządem w tej sprawie.

Modernizacja stacji kolejowej

Równolegle do remontu dworca prowadzone są także inne prace związane z infrastrukturą kolejową. PKP PLK od kilku lat modernizuje linię: Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd. W ramach tego projektu na początku tego roku spółka ogłosiła przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy stacji w Olkuszu. Szacunkowa wartość kontraktu opiewa na 3,5 mln złotych netto. Zgodnie ze specyfikacją zamówienia, przygotowanie dokumentacji ma zająć 570 dni. Potem spółka wybierze wykonawcę inwestycji.

Z Olkusza odjeżdżają pociągi Przewozów Regionalnych do Kielc, Katowic i Sędziszowa. Jak zakłada PKP PLK, po realizacji inwestycji będą one mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h. Na stacji będzie jeden peron 150-metrowy oraz jeden 300-metrowy. Obiekt będzie mógł także przyjmować pociągi towarowe o długości do 750 metrów. Jak informuje portal rynek-kolejowy.pl, do PKP PLK wpłynęło aż 13 ofert. Obecnie trwa ich analiza.

A jakie jest zdanie naszych Czytelników na temat kolejowych inwestycji w naszym mieście? – Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
curyk1
curyk1
5 lat temu

„postanowił zaangażować się poseł Jacek Osuch, który zwrócił się o wyjaśnienia do Ministerstwa Infrastruktury.” Panie pośle, pańskie działania są wybitnie propagandowe. Proszę wskazać chociażby jeden temat, który mieszkańcy zawdzięczają od początku do końca Panu. Wszyscy w Olkuszu wiedzą, że został Pan posłem RP bo mieszkańcy skojarzyli Pana z Jackiem Osuchem i nic nie robi Pan w sprawie, aby wizerunek Pana został zmieniony. Zrób Pan w końcu coś dla miasta w którym jest Pan zameldowany, a nie tylko festyny wiejskie z udziałem KGW. Złośliwie powiem, że jest Pan drugą P Gądek.