Symbolicznym wbiciem łopat przez przybyłych oficjeli, na czele z ministrem infrastruktury i budownictwa Andrzejem Adamczykiem, otwarty został remont jednego z najdłuższych ciągów komunikacyjnych w Wolbromiu – ulic Fabrycznej i Sportowej. Oczekiwana od wielu lat gruntowna modernizacja tych dróg będzie współfinansowana w połowie z Funduszu Dróg Samorządowych.
Na przebudowę obu ulic, o łącznej długości 1 285 metrów, Gmina Wolbrom pozyskała z Funduszu Dróg Samorządowych ponad 2,6 mln złotych. Prace, kosztem 4.324.600,86 zł brutto, wykona wyłoniona w drodze przetargu nieograniczonego – firma KRYMEX z Bytomia. Stosowna umowa została zawarta 4 września, a firma przejęła już „plac budowy”. 20 września na początku ul. Fabrycznej od strony terenów przemysłowych, gdzie znajduje się kompleks największych zakładów przemysłowych w Wolbromiu na symbolicznym otwarciu budowy, w obecności zaproszonych mediów, spotkali się przedstawiciele władz samorządowych, na czele z burmistrzem Adamem Zielnikiem, inicjatorzy i gorący orędownicy modernizacji dróg, wśród których nie sposób nie wymienić radnego powiatowego Piotra Gamrota oraz przedstawiciele wykonawcy. Rangę spotkania podniosła obecność ministra Andrzeja Adamczyka, który wraz z innymi kandydatami do sejmu RP przy okazji promował programy inwestycyjne rządu PiS, realizowane również na terenie gminy Wolbrom.
Minister przypomniał, że Fundusz Dróg Samorządowych to program szczególnie ważny dla środowisk lokalnych.
– Ta inwestycja ma niebagatelne znaczenie dla mieszkańców. Być może większe niż budowa autostrady w innych częściach Polski. Dla mieszkańców Wolbromia, a także wielu innych miejscowości w Polsce jest ważne to, czy droga, którą na co dzień się poruszają, jest drogą bezpieczną, na miarę warunków cywilizacyjnych XXI wieku – podkreślał w swoim wystąpieniu minister Andrzej Adamczyk, dodając, że Wolbrom przygotował wzorcowy projekt modernizacji drogi, w którym kompleksowo uwzględniono potrzeby – inwestycja obejmuje ważny lokalnie ciąg drogowy, a oprócz wymiany nawierzchni, wyremontowane będą instalacje podziemne i wykonane bezpieczne ciągi pieszo-rowerowe.
Minister Adamczyk wspomniał również o rządowym projekcie modernizacji kolei i trwających na terenie Wolbromia remontach torów, peronów na stacji PKP i planowanym remoncie zabytkowego budynku dworca. Przy okazji poinformował też pozytywnie już zaopiniowanym przez władze kolejowe pomyśle Piotra Gamrota, związanym z budową dodatkowego przystanku kolejowego w okolicy ul. Skalskiej, gdzie docelowo mógłby powstać węzeł przesiadkowy dla osób chcących skorzystać z transportu kolejowego do Olkusza i dalej, w kierunku Śląska lub w stronę przeciwną – w kierunku Sędziszowa.
Burmistrz Adam Zielnik z kolei mówił, że rozpoczynająca się modernizacja jest możliwa dzięki podjęciu odważnej decyzji przejęcia przez Gminę Wolbrom w zarząd dróg powiatowych (ul. Fabryczna była wcześniej drogą powiatową). Akcentował też swoje przekonanie, że dobrze wykonane prace na Fabrycznej i Sportowej będą służyły użytkownikom dróg przez dziesiątki kolejnych lat. Podkreślił też, że dzięki nowej, przeforsowanej przez ministra Adamczyka zasadzie, inwestycje dotowane z Funduszu Dróg Lokalnych będą rozliczane już nie w roku budżetowym, jak było to w przypadku wcześniejszych programów rządowych, skierowanych na pomoc samorządom w zakresie modernizacji dróg, a w ciągu 12 miesięcy kalendarzowych od podpisania umowy. – Jest to dla samorządów rozwiązanie rewolucyjne i rewelacyjne, ponieważ zapewnia nam komfort inwestycyjny – stwierdził Zielnik. – Nie musimy się śpieszyć, co daje możliwość starannego przygotowania się do zadania od procedury przetargowej, po jego spokojne zakończenie i rozliczenie. Nam udało się już wyłonić wykonawcę – solidnego, z dobrymi referencjami, a jednocześnie obniżyć koszty, gdyż wartość kosztorysowa inwestycji obliczona była na 5 mln 200 tys. zł, w tym 50% dotacji, po przetargu uzyskaliśmy kwotę 4 mln 300 tys. zł, co dobrze rokuje na przyszłość – tłumaczył burmistrz Wolbromia, dziękując za współpracę w pozyskaniu środków na remont ministrowi Adamczykowi, wojewodzie małopolskiemu Piotrowi Ćwikowi i radnemu Piotrowi Gamrotowi.
Zakres zaplanowanych w modernizacji Fabrycznej i Sportowej robót obejmuje: wykonanie podbudowy, nowej nawierzchni mineralno-bitumicznej, budowę kanalizacji deszczowej, zjazdów i chodników. Prace mają zostać wykonane do końca maja 2020 r.
Więcej ich do tych łopat nie było? Zdjęcia przypominają te z minionej epoki. Pewnie przy odbiorze będzie wstęga i „trawa pomalowana na zielono”. 🙂
Aby Polska rosła w siłę…