Pasażerowie linii kolejowej na trasie przebiegającej przez Wolbrom zaobserwowali, że prace modernizacyjne na blisko 40 km odcinku od Charsznicy do Jaroszowca Olkuskiego są na ukończeniu. Pociągi jadą już z trochę większą prędkością po nowych torach, pasażerowie korzystają z udogodnień nowych peronów w Jeżówce, Zarzeczu, Chrząstowicach i tylko stacja w Wolbromiu czeka jeszcze na bezpieczne ciągi komunikacyjne pomiędzy peronami, które zastąpią zburzony wiadukt. Inwestor informuje oficjalnie, że zakończenie wszystkich prac modernizacyjnych planowane jest jeszcze w tym roku.
![](https://przeglad.olkuski.pl/wp-content/uploads/2020/02/dw44.jpg)
Rozpoczęta w sierpniu 2018 r. poważna modernizacja przebiegającej przez Wolbrom linii kolejowej nr 62 widocznie zmierza ku końcowi. Wymieniono torowiska, urządzenia sterujące oraz trakcję, a stacje na terenie gminy Wolbrom całkowicie przebudowano. Powstały na nich wygodne i bezpieczne perony, które zostały wyposażone w nowe wiaty i tablice informacyjne. W niektórych miejscowościach przystanki kolejowe zostały przesunięte w wygodniejsze dla pasażerów miejsce i podniesione prawie o metr, w stosunku do poprzedniego poziomu.
![](https://przeglad.olkuski.pl/wp-content/uploads/2020/02/dw33.jpg)
Największy zakres robót zaplanowano na stacji Wolbrom, gdzie kompleksowo przebudowano wszystkie torowiska, a także wydłużono bocznice, dzięki czemu stacja będzie mogła przyjmować pociągi towarowe o długości 750 metrów. Pasażerowie korzystający na bieżąco z przewozów kolejowych czekają jeszcze na zakończenie prac przy przejściu podziemnym, które ma zastąpić wyburzony jesienią ubiegłego roku wiadukt. Budowlańcy nie mieli tu łatwego zadania, bowiem – jak powszechnie wiadomo – stacja Wolbrom wybudowana jest na terenie mocno bagnistym. Zaplanowane szyby wind i podziemne przejście trzeba było odpowiednio odwodnić i zabezpieczyć przed naturalnym zalewaniem, którego nie sposób uniknąć, zwłaszcza w bardziej mokrych okresach. Wśród mieszkańców nowe rozwiązania budzą niejakie wątpliwości, świadkowie obserwujący budowę na co dzień widzieli zmagania z wypompowywaniem nieustannie napływającej do wykopów wody… Miejmy jednak nadzieję, że współczesne technologie dotrzymają kroku rozwiązaniom sprzed lat, kiedy teren pod tory i wiadukt udało się ustabilizować. Również zastosowanie w tym miejscu kosztownych wind nie do końca przekonuje podróżnych – oby nie okazało się, że wydatek nie spełni oczekiwań, bo windy szybko zostaną zepsute i nie będzie komu ich naprawiać…
![](https://przeglad.olkuski.pl/wp-content/uploads/2020/02/dworzecwolbrom1.jpg)
Niejakie rozczarowanie budzi też informacja, że, mimo wcześniejszych zapowiedzi (pogłosek?), może nie dojść do remontu pięknego, ale zniszczonego budynku dworca w Wolbromiu. Dawno temu, kiedy funkcjonowały w nim poczekalnia, kasa, a nawet bar dawno minęły. W budynku pozostali tylko mieszkańcy, zajmujący wyższą kondygnację, a użytkowany wcześniej przez kolej parter budynku, na głucho zamknięty, wciąż świeci pustkami i coraz bardziej straszy… Niestety, pojawiające się przed wyborami samorządowymi obietnice, które rozbudziły nadzieję na możliwość odrestaurowania obiektu i przeznaczenia go na cele niekoniecznie związane z koleją, na razie wciąż pozostają w sferze marzeń. Cóż – podobno nadzieja umiera ostatnia, więc optymiści wciąż jej nie tracą.
![](https://przeglad.olkuski.pl/wp-content/uploads/2020/02/dw22.jpg)
Ciekawostką jest, że podczas modernizacji linii 62 inwestor, czyli PKP PLK, wykorzystał do przebudowy przejazdów kolejowo-drogowych wyprodukowany w lokalnych zakładach FTT Wolbrom S.A najnowocześniejszy system gumowej nawierzchni na przejazdy kolejowe – ELASTrack, który kierowcy bardzo sobie chwalą. Rozwiązanie, zastosowane eksperymentalnie na długo przed ostatnim remontem, przez całe lata dobrze spełniało swoją funkcję na przejeździe przy stacji Wolbrom, co dobrze rokuje na przyszłość.
![](https://przeglad.olkuski.pl/wp-content/uploads/2020/02/dw3.jpg)
Modernizacja linii kolejowej nr 62 Tunel-Sosnowiec na trasie Charsznica-Wolbrom-Jaroszowiec Olkuski, według informacji inwestora, pochłonie ponad 132 mln złotych. Zadanie obejmuje wymianę łącznie 39 km torów, 20 km sieci trakcyjnej, przebudowę 22 obiektów inżynieryjnych (mosty i przepusty), przebudowę 6 przejazdów kolejowo-drogowych.
Jak zapowiada PKP PLK, nowa infrastruktura pozwoli do końca 2020 roku zwiększyć prędkość pociągów miejscami z 40 do nawet 120 km/h, co zwiększy atrakcyjność podróżowania, tak niegdyś popularną, a dziś jednak bardzo mało wykorzystywaną formą komunikacji.