Powiat
Rozpoczął się drugi etap konsultacji dotyczących budowy linii szybkich połączeń kolejowych, mających w przyszłości skomunikować największe polskie miasta z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Każdy może wysłać inwestorowi swoje uwagi drogą elektroniczną. Konsultacje mają potrwać do końca tego roku.
Spółka CPK rozpoczęła drugi etap konsultacji społecznych dotyczących „Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego„. Pierwszy etap konsultacji, trwał od 10 lutego do 10 marca 2020 r. Zgodnie z zaprezentowanymi wtedy dokumentami, w naszym sąsiedztwie mają pojawić się dwie nowe linie kolejowe zbiegające się w Węźle Małopolsko-Śląskim. Celem inwestycji jest połączenie Krakowa z Centralną Magistralą Kolejową, Katowicami i Oświęcimiem.
Gorąca dyskusja
Konsultacje odbiły się szerokim echem wśród mieszkańców miejscowości, przez które przebiegać mają w przyszłości szybkie połączenia kolejowe. Wszystko dlatego, że warianty zaproponowane przez spółkę wytyczone zostały przez tereny, na których znajduje się obecnie wiele domów mieszkalnych.
Jak informują przedstawiciele spółki, celem akcji było zebranie opinii w sprawie propozycji wytyczenia korytarzy o szerokości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów, w których zostaną zaprojektowane przebiegi linii kolejowych i inwestycji drogowych.
W konsultacjach można było brać udział poprzez wypełnienie formularza na stronie internetowej projektu, przesłanie swoich uwag mailem lub tradycyjną pocztą bądź też poprzez złożenie ich osobiście w siedzibie spółki. Ostatecznie trafiło do niej ponad 146 tys. komentarzy, w tym wiele dotyczących realizacji inwestycji w rejonie ziemi olkuskiej.
Raport z I części konsultacji
Na ich podstawie przygotowany został raport podsumowujący pierwszy etap konsultacji. Można w nim m.in. przeczytać, że na udostępnionych wiosną mapach oprócz granic korytarzy zostały zaprezentowane orientacyjne wstępnie proponowane przebiegi nowych linii kolejowych i dróg, których ostateczny kształt nie został na razie przesądzony.
Charakter dokumentu jest równie ogólnikowy, co zdanie, jakie przed chwilą przetoczyliśmy. Jego autorzy nie odnoszą się w nim bezpośrednio do poszczególnych uwag i propozycji zmian przebiegu linii kolejowej. W raporcie pada jednak stwierdzenie, że możliwe byłoby połączenie Krakowa z portem lotniczym, omijające Park Krajobrazowy Dolinki Krakowskie poprzez poprowadzenie linii kolejowej w rejonie Wolbromia.
W innym miejscu pada zaś propozycja, że tory łączące Kraków i Katowice mogłyby przebiegać wzdłuż autostrady A4 lub wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 133, z możliwością odgałęzienia w kierunku Olkusza. – Potencjalne odgałęzienie w kierunku Olkusza może być lokalizowane pomiędzy Krzeszowicami a Trzebinią lub pomiędzy Rudnem a Trzebinią – czytamy w raporcie.
Znowu można zgłaszać uwagi
Teraz rozpoczyna się drugi etap konsultacji, który potrwa do końca roku. Podobnie jak poprzednio, mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi poprzez elektroniczny formularz dostępny pod adresem: https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/konsultacje-soos-ssl
Można również wydrukować formularz, wypełnić go odręcznie i wysłać tradycyjną pocztą na adres: Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o., 02-305 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 134. Formularz można ściągnąć ze strony spółki poprzez internetowy link: https://www.cpk.pl/uploads/media/5fc401859fe3f/formularz-konsultacji-20201130.pdf
Jak informuje inwestor, przebiegi linii kolejowych, zweryfikowane na podstawie uwag z pierwszej tury konsultacji społecznych, są obecnie przedmiotem równoległych konsultacji z właściwymi lokalnie jednostkami samorządu terytorialnego.
fot. CPK Sp z o.o.