Olkusz

– Kilka lat temu dużo pisaliście o pomyśle utworzenia przez Województwo Małopolskie autobusów łączących Kraków z Olkuszem i Wolbromiem w ramach systemu Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej. Czy ten projekt zostanie zrealizowany? – Takie pytanie wpłynęło niedawno na naszą redakcyjną skrzynkę pocztową. 

Pomysł utworzenia linii autobusowych kursujących na zlecenie samorządu wojewódzkiego służyć miał rozszerzeniu zasięgu działania Małopolska Karta Aglomeracyjna. Czym zaś jest owa karta? – Jest to system, umożliwiający korzystanie z różnych środków transportu przy pomocy jednego, wirtualnego biletu. Usługa została uruchomiona pod koniec 2015 roku, integrując systemy Krakowskiej Karty Miejskiej oraz Tarnowskiej Karty Miejskiej z usługami świadczonymi przez przewoźników kolejowych: Przewozy Regionalne oraz Koleje Małopolskie.

W 2016 roku ogłoszono zamiar rozszerzenia zasięgu działania karty o kolejne miejscowości w ramach specjalnie utworzonych linii autobusowych. Miały one skomunikować Kraków m.in.: z Wieliczką, Myślenicami, Proszowicami, Olkuszem oraz Wolbromiem. Dla mieszkańców naszego powiatu oznaczało to, że na trasach zdominowanych do tej pory przez właścicieli minibusów pojawiłby się nowy, alternatywny przewoźnik.

Nowe linie obsługiwać mieli przewoźnicy wyłonieni w ramach przetargu, który miał objąć świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w transporcie drogowym od 1 stycznia 2017 roku. Ze względu na trwające prace związane z nowelizacją Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, przewidywana data rozpoczęcia postępowania oraz okres świadczenia usług ulegały jednak kolejnym przesunięciom.

Ostatni raz pisaliśmy na ten temat pod koniec 2018 roku. Z krakowskiego Urzędu Marszałkowskiego otrzymaliśmy wtedy informacje, że nowe zasady organizacji rynku transportu obowiązywać będą najprawdopodobniej od 1 stycznia 2022 r. Niedawno ponowiliśmy więc nasze pytanie. Chcieliśmy się dowiedzieć, czy władze województwa planują uruchomienie bezpośrednich połączeń na trasie Olkusz – Kraków i Wolbrom – Kraków. Wyjaśnienia nadesłane do naszej redakcji nie dają jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Możemy jednak z nich wywnioskować, że koncepcja prezentowana przed laty została najprawdopodobniej zarzucona.

– Małopolska Karta Aglomeracyjna nie jest systemem komunikacji, w ramach którego powstają połączenia transportem zbiorowym o charakterze użyteczności publicznej, a jest to jedynie system, który służy do zarządzania transportem zbiorowym w Województwie Małopolskim, w ramach którego oferowane są podróżnym różne usługi, w tym przede wszystkim możliwość zakupu biletów – czytamy w otrzymanym przez nas piśmie.

Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego wskazują jednak na inne rozwiązanie wdrożone przez samorząd. W dniu 18 lipca 2019 r. weszła w życie Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Środki Funduszu przeznaczone są na dofinansowanie zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej przez dopłatę do ceny usługi.

– Województwo Małopolskie już w roku 2019 uruchomiło pierwsze linie użyteczności publicznej: Olkusz – Krzeszowice i Olkusz – Trzyciąż – Kraków. W 2020 uruchomiono 11 linii komunikacyjnych dofinansowanych ze środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Celem powyższego działania było i jest rozwiązanie problemu z zapewnieniem dostępności autobusowego publicznego transportu zbiorowego – tłumaczy Dawid Gleń z biura prasowego UMWM.

Obecnie na terenie naszego powiatu funkcjonują trzy takie linie: Olkusz – Trzyciąż – Kraków, Olkusz – Krzeszowice, Olkusz – Sułoszowa – Kraków. Będą one kursować co najmniej do końca 2021 r. Dla osób chcących szybko dostać się z Olkusza do stolicy województwa to jednak słaba alternatywa…

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze