Olkusz
Ogłoszenie przetargu na przebudowę olkuskiego odcinka Drogi Krajowej 94 było głównym tematem konferencji Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka, która odbyła się w poniedziałek w Olkuszu.
„Ruch na tej drodze jest olbrzymi, ponad 30 tys. samochodów na dobę. Wcześniej przebudowano ja od województwa śląskiego do granic Olkusza. Dziś mogę powiedzieć, że jesteśmy na trasie dotrzymanego słowa. To bardzo wymagająca inwestycja. Został ogłoszony przetarg na jej wykonawstwo. Ponad 4 km do przebudowy, dwa przejścia podziemne, skrzyżowanie dwupoziomowe – to wyzwania, na które czekają użytkownicy tej drogi, a przede wszystkim mieszkańcy Olkusza.” – mówił minister Andrzej Adamczyk, informując jednocześnie o kolejnych inwestycjach, czyli stacji kolejowej i dworcu w Olkuszu. „Czekamy na pozwolenie na budowę, co pozwoli ogłosić przetarg na budowę nowoczesnej stacji. Mamy nadzieję niebawem podpisać umowę na wykonanie projektu i realizację przebudowy dworca kolejowego w Olkuszu. Zakładamy, że w 2025 roku, podobnie jak stacja kolejowa, i dworzec będzie przebudowany.” – dodał minister Adamczyk.
Poniedziałkową konferencję zorganizowano przy skrzyżowaniu „krajówki” z ul. Kościuszki. Poza szefem resortu infrastruktury uczestniczyli w niej Wojewoda Małopolski Łukasz Kmita, Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka oraz dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Pałasiński.
„To skrzyżowanie było swoistym koszmarem drogowym od lat. Mieszkańcy musieli nieraz czekać na zmianę świateł po 10 – 15 minut. Dlatego tak ważne było, aby wprowadzić tu nowoczesne, bezpieczne i komfortowe rozwiązania. Przebudowa to znaczne poprawienie bezpieczeństwa nie tylko kierowców, ale i pieszych. Kilkaset metrów stąd jest przejście dla pieszych, na którym dochodziło do wypadków, także śmiertelnych. Nieopodal powstanie kładka dla pieszych, która w bezpieczny sposób skomunikuje dwie części miasta. Od lat mieszkańcy zabiegali także o ekrany akustyczne. Te ekrany powstaną, dając pewną oazę spokoju” – mówił Wojewoda Małopolski Łukasz Kmita.
Jak już informowaliśmy wcześniej na naszych łamach, na odcinku 4,4 km kompleksowej przebudowie ma ulec sześć skrzyżowań i dwa przejścia podziemne. Przewidziano również wzmocnienie nawierzchni drogi do nośności 11,5 tony na oś, a pomiędzy ulicami Cegielnianą i Szkolną ma powstać kładka dla pieszych.
„Na głównym skrzyżowaniu w centrum miasta, pomiędzy ulicami Centralną, Kościuszki i Rabsztyńską, zaplanowano dwupoziomowy węzeł. Na poziomie gruntu powstanie skrzyżowanie obsługujące ruch lokalny, a pod nim zostanie poprowadzona droga krajowa. Poza tym przebudujemy jeszcze pięć skrzyżowań na DK94 – z ul. Gwarków i ul. Wspólną, z ul. 20 Straconych i ul. Mickiewicza, z ul. Wiejską i ul. Słowackiego oraz z ul. Wyszyńskiego. Wszystkie te skrzyżowania będą miały sygnalizację świetlną. Na skrzyżowaniu z ul. Długą i Kruszcową powstanie rondo turbinowe.” – informuje krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zakres prac obejmuje również m.in.: budowę nowych chodników, ścieżek rowerowych i pieszo-rowerowych, a także montaż ekranów akustycznych oraz nowoczesnego oświetlenia.
Na wykonanie całości robót przewidziano 24 miesiące, wyłączając zimowe przerwy trwające do połowy grudnia do połowy marca.